Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Morsole

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 9
16
Saab / SV: Saab Bmotor vattenläckage!
« skrivet: mars 12, 2011, 20:32:34 PM »
Om du mäter hålet kan även Mekonomen skaffa en plugg till dig; kostar runt 50 - lappen.

Mvh Johannes

17
Saab / SV: 16v Vs. 8v
« skrivet: februari 13, 2011, 16:05:45 PM »
Vid en folkracetävling förra året träffade jag på en fordonslärare som körde fr med en og900 2,1 l
Han hade som enda trimmet planat toppen 1,5 mm; det var absolut maximum man kunde ta enligt honom

Öppet filter och sen annars standard, och han körde från många som hade betydligt vassare bilar när det gäller trimningsgrad

Vad gäller korttoppen vet jag inte hur det funkar

2,1 toppen är ju samma som på 9000 långmotor 2,3

Mvh Johannes

18
Saab / SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
« skrivet: januari 09, 2011, 20:16:06 PM »
Om kolvhöjden motsvarar kolvarna jag nämnde ska det väl gå bra?

Mvh Johannes

19
Saab / SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
« skrivet: januari 07, 2011, 21:55:36 PM »
Vad jag vet är det stakar och kolvar från 2,3 l kortmotor som används.
Det finns några killar som gjort det; sök tex efter Larzzons bilar på olika forum, han finns i Borås och har det på minst en bil i trafik, flera under konstruktion.

Mvh Johannes

20
Saab / SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
« skrivet: december 08, 2010, 20:59:23 PM »
Du har samma slaglängd som i 2.0'an; 78 mm, men borrningen är 93 mm i stället för 90 mm; det är 9000 2.3 som har längre slag, nämligen 90 mm, och det finns de som svarvar ner den veven och lägger i 2.0 block.
Det går genom att slipa upp lite i vevhuset och så, den lösningen du har vald är mycket lättare att komma rätt med, annan transmission, annan kåpa, och en toppackning med lite större hål i för cylindrarna.
Kompletterar du med portning och planing samt annan kamaxel är du helt säkert på rätt väg!

Lycka till!


Mvh Johannes

21
Saab / SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
« skrivet: december 08, 2010, 17:54:20 PM »
Har inte själv gjort det, men ska gå om man använder sig av drev från 8v på vev, flyttar över släpor och kedjar från samma motor, samt själva kåpan med oljepumpen.
Drevet ska passa 85-; möjligt du får gänga upp hål till spännaren, sitter ju inte på samma ställe.
Toppackning från folkraceshop eller liknande får du ha till 93 mm kolvar.

Lycka till!

Mvh Johannes

22
Saab / SV: Fördelarlock
« skrivet: augusti 10, 2010, 22:36:14 PM »
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Tandingssystem-och-Motorstyrning/Saab/900/56531-FORDELARLOCK/ Är nog samma som på Peugeot 205, kablarna går åt sidan i stället för att gå rakt ut så det blir bättre plats!

Mvh Johannes

23
Saab / SV: någon som vet om man kan ta 2.1 styrdon i 2.0
« skrivet: juni 28, 2010, 23:06:50 PM »
Det enda du gör är ju att du gör tändtiden justerbar, du har samma kurva på EZK'en som vanligt, enda skillnaden är att du genom att flytta fördelaren kan justera tändningen...
Du fördärvar inte EZK alls.
Prova får du se.
Funkar kanon.
Garanterad!


Mvh Johannes

24
Saab / SV: någon som vet om man kan ta 2.1 styrdon i 2.0
« skrivet: juni 23, 2010, 22:24:12 PM »
Eftersom det tydligen inte är det lättaste att göra så får du köra med annat tändsystem, göra ett utan EZK så du kan köra hur du vill!
Du får plugga lite kopplingsschema så förstår du nog!


Mvh Johannes

25
Saab / SV: någon som vet om man kan ta 2.1 styrdon i 2.0
« skrivet: juni 11, 2010, 23:17:34 PM »
Du har uppmärkt på Turbofördelaren, plus ytterst på ena sidan, minus ytterst andra sidan, signalkabel i mitten. Har för mig det är samma färger på kabeln från original hallgivare med, ska kolla på bilen i morn när det är ljust!

Mvh Johannes

26
Saab / SV: koppling saab 99
« skrivet: juni 08, 2010, 11:41:01 AM »
Du kan spänna in med justeringen som sitter utan på lådan, sen när du spänt in tryckplattan lägger du under distans i tryckplattan så du kan plocka ut hela kopplingen sen.

Tändkabel, bromsrör går bra att använda, om man inte har rätt ring lägga emellan.


Mvh Johannes

27
Saab / SV: någon som vet om man kan ta 2.1 styrdon i 2.0
« skrivet: juni 08, 2010, 11:37:15 AM »
Om du hör av dig till: [email protected] så hjälper han dig gärna med chip; byter du sen till turbofördelare och kopplar om så du använder hallgivaren i fördelaren i stället för den som sitter bakom remskivan.
Då kan du ställa tändningen manuellt; annars är den fast!
Vet att det funkar, kör med en 2,1'a på etanol som bruksbil.
Går som ett skott!


Mvh

Johannes

28
Saab / SV: motorer B eller H
« skrivet: maj 24, 2010, 19:41:19 PM »
Håll dig till h motor, finns hur mycket som helst på skroten, går minst lika bra att trimma som b motor, samt att du slipper krånglig vattenpump och kedjespännare. Tänk på att from 85 har du bra spännare på kedjan på h motor, givetvis kan du bygga om till "nya" typen.
Kanon motor att skruva med, enkel och bra.


Mvh Johannes

29
Saab / SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« skrivet: april 27, 2010, 22:31:37 PM »
Man tar vad man har, eller hur? Det går ju utmärkt med gamla slangar, de håller för mycket, men stöter man till med verktygen får man till och från byta så klart, eller reparera med vanlig bränsleslang, 8mm passar ju rätt över den hårda plastslangen. Med bra slangklämmor går det utmärkt!

Mvh Johannes

30
Saab / SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« skrivet: april 23, 2010, 19:49:10 PM »
När du lägger shimsar så är det på skruven på sidan av bränslehuvudet; där sitter en fjäder som jobbar med arbetstrycket. Där kan du lämpligen öka med 1-2 tiondelar; du kan även ta kopparbrickan som tätar ytterst och slipa ner motsvarande tiondelar, har samma verkan som att lägga shims där.
Men du måsta sänka styrtrycket om du vill ha riktig tjong i det hela, annars blir det bara liten verkan.
Standard styrtryckventil, där kan du ta ut fjädern och slipa ner, men du måste ha manometer på under tiden, annars vet du inte var du hamnar! Mellan 2 -2,5 bar ska du ha vid varm motor.
Alltså höja arbetstrycket lite med antingen shims eller slipa av kopparbrickan, ger bättre sprutbild sägs det, och sen där utöver sänka styrtrycket enligt ovan. Efter det ställer du co som vanligt.  :goodluck:
Vill du maila privat, så är det [email protected]

Mvh Johannes

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 9