Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Morsole

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9
46
Saab / SV: turbo kam i sug h motor?
« skrivet: januari 13, 2010, 22:48:32 PM »
Vad du var vänlig i dag då?


Med vänliga hälsningar

Johannes

47
Saab / SV: turbo kam i sug h motor?
« skrivet: januari 12, 2010, 18:19:34 PM »
Glöm inte att du genom att flytta kamdrevet i förhållende till kammen även där ändrar på styrkan vid olika varvtal.
Genom att fila upp hålen till kamdrevets skruvar kan du flytta kammen lite före eller efter nollan.
Efter ger högvarsegenskaper, före lågvarvsegenskaper. Allt inom rimliga gränser. Sök trådar.

Mvh Johannes

48
Saab / SV: turbo kam i sug h motor?
« skrivet: januari 10, 2010, 12:49:23 PM »
I B201 (h-motor) är kammen i förgasarbil och insprutare samma. Om du letar turbokam, så kan du har oturen få tag i kamaxel till turbo utan apc, och den är "snällare", har mindre lyft än standardkammen.
Så antingen standardkam eller om du hittar en vassare omslipad kamaxel.


Mvh Johannes

49
Saab / SV: Insprut H- motor
« skrivet: januari 08, 2010, 16:14:44 PM »
Om du vill det ska hända nåt, får du allt höja trycket. Om du kör gatbil kan du använda etanol och då går det ändå jävligare; E85 har runt 104 oktan i stället för 95. Kör en gatbil på etanol sen några år, går som f.. med 2mm planing och uppställd tändning.

Mvh Johannes

50
Saab / SV: Insprut H- motor
« skrivet: januari 07, 2010, 12:55:31 PM »
Det finns de som monterar brt från nyare sprut där trycker är 2,5 bar; annars får du skaffa reglerbar styrtrycksventil, fanns på nyare 900T-8v.
Men kolla med manometer så det blir rätt, annars går det åt skogen!
Du kan även med fördel höja arbetstrycket lite genom att lägga i nån/några tiondelar tjockare bricka i regleringen på bränslehuvudet.
Sen går det som f..!

Mvh Johannes i Sjöbo

51
Saab / SV: Ford V6 kolvar i en B-motor
« skrivet: januari 07, 2010, 12:51:06 PM »
 "Märket i kolvtoppen ska vändas mot transmissionsänden och vevstaksmarkeringen ska vändas mot avgassidan..."
Så står det i verkstadshandboken.

Lycka till!


Mvh Johannes i Sjöbo

52
Saab / SV: lura 9000 sprut?
« skrivet: december 31, 2009, 23:07:58 PM »
När jag konverterade min 900I-92 till etanol bytte jag endast till "röda spridare" och det funkar ua. Det behövs ju ca 35% högre bränslemängd och det har inte fallerat, funkar även med kallstart och hela köret!

Gott nyttår!


Mvh Johannes

53
Saab / SV: Lashcaps
« skrivet: december 02, 2009, 13:55:44 PM »
Men nu fattar inte jag? Om du använder längre ventiler, som till Volvo, hamnar då inte shimsen lika långt uppe, som när det användes lashcaps??
Samma längd antingen på Volvospindel, eller originalspindel, förlängda med lashcaps?
Vad blir skillnaden?

Mvh Johannes

54
Volvo / SV: Ventilfjädrar
« skrivet: november 26, 2009, 21:52:35 PM »
Och då innebär det att det är de fjädrarna jag ska ha om jag vill byta till bättre fjädrar i Saab 16v??
Förlåt om jag frågar i fel tråd, men ni kan säkert det här!

Mvh Johannes

55
Köpes / SV: 7'ans kedjeprimär till og900
« skrivet: september 20, 2009, 12:26:09 PM »
Ja det är det, för växellåda har jag redan. Det finns en duktig gubbe här i trakten som renoverar Saabs lådor, och han har bytt lager o synkringar i en 87'a låda, som jag ska sätta nästa motor till min 85'a på. Det blir antagligen en 2,1'a från fruns 92'a, hon ska ha en annan motor vi håller på och renoverar nu. Som ska sitta på en 92'a låda som gubben gör vid just nu.
Men det hade varit bra med en 7'a till, då slipper man flytta runt dem hela tiden.
Drev och kedjor, så man får det som har gått tillsammans.
Går rätt lätt att skicka med bussgods eller med posten; förra primären köpte jag av en kille i Ekshärad som skickade den med posten.
Hör av dig, ring gärna, så kommer vi överens!

Mvh Johannes

56
Köpes / SV: 7'ans kedjeprimär till og900
« skrivet: september 18, 2009, 10:24:48 AM »
OM du sen tycker det är för lite pengar, så berätta vad du har för tankar runt priset...

Mvh J

57
Köpes / SV: 7'ans kedjeprimär till og900
« skrivet: september 18, 2009, 10:23:38 AM »
Du behöver lyfta upp lossa främre motorfästet och lyfta lite så du kan demontera locket på primären; jag både demonterar och monterar med motor i bil.
Inga problem

Mvh Johannes

58
Köpes / SV: 7'ans kedjeprimär till og900
« skrivet: september 17, 2009, 21:57:42 PM »
Ursäkta jag inte har bevakat detta; men har betalat mellan 0 och 400 för de 7'or jag handlat hittills. 32 kuggar uppe och 25 nere ska det vara på en 7'a.

Mvh Johannes

0706-799085
0416-33313

59
Saab / SV: Hur ska jag få fart i 99an?
« skrivet: september 04, 2009, 11:13:11 AM »
Du får öka på med mera soppa; antingen upp med nålarna eller ner med munstyckena; sen ska du se att den  orkar på lägre varv med

Mvh Johannes

60
Saab / SV: Ventiljusteringsbrickor till saab!!!!
« skrivet: september 01, 2009, 21:39:02 PM »
Kan du inte köra med lashcaps, finns i olika tjocklekar, och sen spela med shimsen i vanliga "Saabtjocklekar"?
Caps finns väl i 1,5, 2,0 och 2,5 mm vad jag vet.

Mvh Johannes

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9