Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Morsole

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9
61
Saab / SV: Lyfta ut motorn i saab 900
« skrivet: augusti 28, 2009, 17:10:00 PM »
Du det får du nog vackert göra... Men det är väl inte så svårt att lossa på motornätet och lägga i luftintaget till kupefläkten?

Mvh Johannes

62
Saab / SV: trim tips h motor
« skrivet: augusti 25, 2009, 11:53:19 AM »
Styrtrycksventil ex från 900T ger dig kallstartsegenskaper du nog vill sakna om du endast monterar en tryckreglering.
Kör själv med styrtrycksventil från en 900T där jag justerar styrtrycket efter behag; klart jag ställer det först till önskad värde när motorn är varm.
Funkar klockrent till E85.

Mvh Johannes

63
Saab / SV: trim tips h motor
« skrivet: augusti 21, 2009, 15:36:48 PM »
Om du tar styrtrycksventil från en 900T-83 kan du ställa systemtryck med en insex.
Lättare kan det inte bli...


Mvh Johannes

64
Saab / SV: modifisera k-jetronic
« skrivet: augusti 18, 2009, 20:50:04 PM »
Kör själv med 8v med 2 mm planing och E85. Där har jag sänkt styrtrycket ca 1 bar från 3,8 till 2,8, samt höjt arbetstrycket en aning (ca 3/10 mm genom att slipa av kopparbrickan som ligger under skruven, hade inga brickor lägga imellan) Det sista gör man för att få lite bättre sprutbild på spridarna. Kör gatubil med detta, 900I-85, har även portat toppen lite.
Du kan med fördel köpa en styrtryckventil från en 900 turbo, tex 83, där är styrtrycksventilen justerbar. Jag har sänkt styrtrycket genom att göra fjädern kortare inuti styrtryckventilen, du får testa dig fram, har tagit ca 1mm på fjädern genom att slipa på slipduk. Skaffa manometer, tex Bts till att mäta trycket på tryckluft, de håller för dessa lite högre tryck.
Nästa steg för mig blir att plana mera och montera Volvos bränslehuvud för B27, för större bränslemängd, som bl a sitter på Saab 8v Turbo.

Mvh Johannes

65
Köpes / SV: 7'ans kedjeprimär till og900
« skrivet: juli 31, 2009, 23:05:07 PM »
På lådan står det tex GM 3 5 7 01 ; tredje siffran är primären, det ska stå 7 för rätt primär. 32 kuggar uppe och 25 nere är rätt utväxling. Kan sitta lite hur som på olika motorer, men titta på lådan så ser du hur det ligger till för just den lådan. Oftast finns 7'an  på turbolådor, men finns även på 99-84...

Mvh Johannes i Sjöbo

66
Saab / SV: h-motor i 99
« skrivet: juli 21, 2009, 12:35:13 PM »
Jo kärt barn har många namn, vet inte alltid hur saker benämns här på forum'et. Men visst är medbringarna mindre from 85. Dock ska man ha klart för sig att ibland sitter det fel när folk har bytt av andra orsaker. Som att beställa hem packningssats till kopplingsslavcylinderi innan man tagit isär den! Bäst beställa båda sorterna!

Mvh Johannes

67
Saab / SV: h-motor i 99
« skrivet: juli 20, 2009, 11:25:49 AM »
Ungefär 85 byttes det till mindre "koppar" på vxlådan; men det är inte hela världen byta dem.
Ta en i taget, se till att du får samma shims med på var sida; när du tar av "locket" så kan du knacka ut koppen från baksidan utan problem.
Glöm inte gängtätning på skruven till "locken"

Lycka till!

Mvh Johannes i Sjöbo

68
Köpes / 7'ans kedjeprimär till og900
« skrivet: juni 07, 2009, 15:19:16 PM »
Behöver 1 eller 2 st 7'ans kedjeprimärer till og900.
Hör av er om ni har nåt liggande.

Mvh Johannes i Sjöbo

0706-799085

69
Köpes / Bränslehuvud Granada 2.8 eller Volvo 2/760 köpes
« skrivet: maj 20, 2009, 21:48:46 PM »
Bränslehuvud eller bränslemängdmätare i fungerande skick till en Granada 2.8 eller till 760 UTAN lambdareglering köpes.

[email protected]

0706799085

70
Saab / SV: Vill Skrotpeder borra block??
« skrivet: maj 09, 2009, 11:32:15 AM »
Ok, då får han byta blöjorna först innan han hinner "borra" mera?
Det förklarar ju saken.

Mvh Johannes i Sjöbo

71
Saab / Vill Skrotpeder borra block??
« skrivet: maj 08, 2009, 22:51:55 PM »
Signaturen Skrotpeder säger att han vill borra block, men han svarar inte på mail. Någon som vet varför han inte svarar?
Jag har ett par block som jag evt vill ha borrat.

Mvh Johannes i Sjöbo

72
Saab / SV: Tänd modul!
« skrivet: maj 07, 2009, 22:30:59 PM »
"Någon som vet om det finns att köpa nya tändmoduler till brytarlöst tänt system till saab??"
Så skrev du väl? Inget om kabelsats osv...
Alltså svarar jag på din fråga om tändmodul, var det finns, och vad det kostar!?
Har jag missat nåt??

Mvh Johannes i Sjöbo

73
Saab / SV: Tänd modul!
« skrivet: maj 06, 2009, 17:01:18 PM »
53-2600 heter tändmodulen på Bt till Saab och kostar 199:-


Mvh Johannes i Sjöbo

74
Saab / Skölja ur motor
« skrivet: april 17, 2009, 22:31:52 PM »
Undrar om någon här inne har ett bra och hållbart tips för att rengöra motor. Står inför att byta hela paketet i en og900-92 med B212I motor, alltså på 2,1 l.
Då gamla motoroljan är svart som synden tänkte jag skölja ur med t ex 2l olja och 1 l diesel, låta motorn stå i tomgång en bra stund, och sen skölja ur med 1 l ren olja innan byta av filter.
Någon har säkert gjort det förr, så hur gjorde ni?

Mvh Johannes i Sjöbo

75
Saab / SV: Frost plugg H-block
« skrivet: april 07, 2009, 12:54:57 PM »
Det lär finnas på Mekonomen i olika storlekar, men annars borde väl din lokala Saab handlare kunna hjälpa dig?

Mvh Johannes i Sjöbo

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9