Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Morsole

Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9
91
Övriga / SV: Strömkran/reostat för elektrisk vattenpump
« skrivet: mars 01, 2009, 13:50:00 PM »
Tack för förslag, mycket bra tänkt! Nej, det är en Saab 8v (Saab 900I-85) motor jag håller på med i en etanolkonvertering; tror mig veta att vissa bearbetar kylvattenkanalerna på toppen, men vet inte exakt hur de gör...
Alla är vi barn i början!

Mvh Johannes i Sjöbo

92
Övriga / SV: Strömkran/reostat för elektrisk vattenpump
« skrivet: februari 28, 2009, 22:11:45 PM »
Det var väl en teoretisk funderare; ibland kan man resonera sig fram till vad som kan vara bra...
Lättare att skruva i skallen än i verkligheten!
Något helt annat är att det skulle vara bra ha elpumpen till att gå när man stängt av motorn, så överskottsvärmen kommer ut, antingen man har turbo eller sugtrimmad motor.
Kan du något om att öppna upp i toppackningen etc??

Mvh Johannes

93
Övriga / SV: Strömkran/reostat för elektrisk vattenpump
« skrivet: februari 28, 2009, 11:44:03 AM »
Eller blir det "lättare" att bygga in en 220V enhet och köra pumpen via denna?

Mvh Johannes

94
Saab / SV: hade sönder ventilbågen...
« skrivet: februari 28, 2009, 11:32:24 AM »
Sättt på ventilbågen, ge den en smäll med en hammare innan du börjar spänna, funkar alltid!
Tur att de inte är så dyra att köpa, ventilbågarna!

Mvh Johannes

95
Saab / SV: Vatten i olja, förbränningsrum och cylindrar på B-motor
« skrivet: februari 26, 2009, 21:32:22 PM »
Oavsett vilken modell på pump du har måste du dra upp axeln; på de nyare har du utvändig vänstergänga på axeln, du måste ha en mutter för att kunna dra upp den. Finns antingen att köpa på Saab eller på Svenska Saab Klubben, där kostar den en 50-lapp.
Sen svetsar du den på något lämpligt som du kan dra med, undvik gärna att "slå" upp axeln, ja ok, du ska kanske inte använda kuggarna mera, då gör det inget! Men de nyare aggregataxlarna lär vara av "sprödare" material, så du sabbar lätt kuggarna. Har gjort det 1 gg, fick lyfta ut paketet jag just satt in, pumpen läckte...

Mvh Johannes i Sjöbo

96
Övriga / Strömkran/reostat för elektrisk vattenpump
« skrivet: februari 25, 2009, 19:46:39 PM »
Hej!
Finns det någon elektronikkunnig på forum'et här som skulle kunna berätta för mig antingen var jag hittar en, eller hur jag själv bygger en "strömkran"?
De som själva har monterat elektrisk pump vet säkert hur stark motorn är, det vet jag inte än heller.
Någon som kan/vet hur man gör??

Mvh Johannes i Sjöbo

97
Saab / SV: Elektrisk vattenpump till Saab b eller h - motor
« skrivet: februari 24, 2009, 19:58:14 PM »
Då får man väl sätta ett filter på sugsidan så inte det kommer halva toppackningar med i vattnet...
Nu kör jag inte folkrace utan gatbil, så 900'an med 2mms planing och etanol går på gatan, med vintertermostat, blir inte varm, men det ska bli oljekylare på också, har skaffat en 9000 kylare, fattas bara slangarna, får skaffa från skroten nu närmast.

Mvh Johannes i Sjöbo

98
Saab / SV: Elektrisk vattenpump till Saab b eller h - motor
« skrivet: februari 24, 2009, 18:17:14 PM »
Nä,  det blir någon sorts reostat, kanske med kupefläkts reglage som utgångspunkt, 1-2-3-4 osv.
Går inte att vattnet står stilla då punktkokar toppen säkert.
Tack för alla förslag dock, det är välkommet med andras idéer och erfarenheter.

Mvh Johannes

99
Saab / SV: Elektrisk vattenpump till Saab b eller h - motor
« skrivet: februari 23, 2009, 21:20:22 PM »
Har nu läst tråden, tack för tipset! Du verkar känna nån som säljer elpumpar; gäller det fortfarande??
Hör i så fall gärna av dig!

Mvh Johannes i Sjöbo

100
Saab / Elektrisk vattenpump till Saab b eller h - motor
« skrivet: februari 23, 2009, 20:51:50 PM »
Är intresserad av om någon har använt elpump till kylningen och i så fall hur de gått till väga. Tagit bort termostat och låtit pumpen styras av en temperaturstyrning eller??

Mvh Johannes i Sjöbo

101
Saab / SV: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
« skrivet: februari 22, 2009, 12:39:44 PM »
Sen är frågan om det håller att köra med 3mms planing på en bruksbil, även om jag kör MYCKET nätt nu för tiden. Bilen har gått drygt 25.000mil, så den har avsevärd blowdown redan.
Kanske bättre göra det med en frisk underdel?
Kör med 2mms planing nu på etanol, har sänkt styrtryck, och den drar 1.25l/milen just nu, med vinterkallkörning osv, har ingen motorvärmare ens.

Mvh Johannes

102
Saab / SV: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
« skrivet: februari 22, 2009, 12:36:01 PM »
Det är en -85'a, ingen -95'a; det bidde fel där...
Alltså en 8v, ingen 16v.
Sorry att jag ställde till det!


Mvh Johannes

103
Saab / SV: Blandat tryckare kambrygga h-motor
« skrivet: februari 21, 2009, 22:12:11 PM »
Tack för det svaret; tänkte att nu är det kokte fläsket stekt?? Jag diskar normalt för hand, så diskmaskinen har vi till köksfläktens filter och - motordelar numera!
Jag har spelat toppen rätt nu, så jag tänkte kanske dutta på lite molybdensulfid på kontaktytorna innan jag startar?!

Mvh Johannes i Sjöbo

104
Saab / Blandat tryckare kambrygga h-motor
« skrivet: februari 21, 2009, 20:18:00 PM »
Frugan hjälpte mig tömma diskmaskinen när jag ställt in tryckare, kambrygga och överfall h-motor i noggrann ordning.
Så nu är tryckarna blandade som en kortlek.
Vågar jag montera i min egen bil?

Mvh Johannes

105
Saab / SV: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
« skrivet: februari 20, 2009, 23:27:32 PM »
Tack för snabbt svar, jag har skruvat mycket förut, men haft en paus på 15 år (barn barn barn), men har nu tid att åter ha lite kul! Hur mycket har du maxplanat på h-topp??
Kör etanol ju, du kör med akrylatbensin eller??

Mvh Johannes

Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9