Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - SebastianBerglund

Sidor: 1 [2] 3
16
Bygga / SV: kablar 740
« skrivet: januari 08, 2009, 22:23:07 PM »
Ja, elscheman är ju bara att utesluta.. det satt jag med första gången jag rensade i ett elsystem å de gick åt helvete totalt..

Bättre att klippa kabel efter kabel, tar ingen tid när man väl kommer igång. oftast blir det bara en enda stam kvar, och då ser det inte ut att vara så mycket kablar.

17
Bygga / SV: saab 99 med 9000 motor
« skrivet: januari 08, 2009, 22:18:50 PM »
Nej, det b234 passar inte direkt mot lådan. visst, det går göra adaptrar men..

Och att bara ta hela paketet från 9000 är i princip omöjligt, det finns inte plats helt enkelt.
9000 är byggd med fjäderben vilket gjorde att man kunde ha hela motorpaketet tvärställt, 99an har dubbla a-armar som tar alldeles för mycket plats innåt.  :-[

18
Saab / SV: Moment åtdragning B201 topp
« skrivet: januari 05, 2009, 23:00:02 PM »
Det framgår av motornamnet, b201 = 2,0 8v.

19
Saab / SV: 2,3 liters vev i 99
« skrivet: december 28, 2008, 23:56:51 PM »
9000 block i benämningen b234 (2,3L) så är svaret Nej, det är ett helt annat block. B202 (2,0L) är samma block som används i 900. Minns inte om det var något som skiljde, i så fall oljeröret eller nåt sånt, men det är bolt on från "vanliga" h-motorn.

20
Bygga / SV: vad byggs ?
« skrivet: december 28, 2008, 23:53:37 PM »
vart tycker ni att man ska lägga in sina bygg bilder?? under bilder och filmer eller under bygga??

Personligen tycker jag att det är under "bilder och filmer" som det lämpar sig. Givetvis med "byggbilder" el. liknande med i inläggsrubriken.  :)

21
Övriga / SV: skillnad på kolvar till corsa
« skrivet: december 26, 2008, 22:39:07 PM »
glöm tanken att få upp 1,2 till en såpass mycket större volym. Få tag i en vectra/ascona c/ kadett/ astra med 1,8 eller 2,0 motorn istället. finns rätt många till hyggliga priser.
Hellst av allt med GT/GSi växellådan, minns inte betäckningarna på dom, men det är en hel del skillnad på utväxling. Helt klart värt några extra kronor för det!

22
Bygga / SV: 740 GLE bygge!
« skrivet: december 25, 2008, 19:48:12 PM »
gle -86, det innebär mekaniskt sprut utan lambdastyrning skulle jag tro?
I så fall är det inte mycket att tänka på. Den ström som sprutet kräver är ju bara soppapump ::)

23
Volvo / SV: 142, B23, extraktor
« skrivet: december 24, 2008, 17:58:38 PM »
Beräkningar går alltid att ordna, sitter man och snurrar på www.rejsa.nu/forum en stund så hittar man det mesta. ;)

24
Volvo / SV: B230F
« skrivet: december 24, 2008, 17:57:12 PM »
Citera
jag brukar använda mig av en däckbalanseringsmaskin när jag "balanserar" svänghjul.
jag menar när den visar noll så är det väl bra?

Det lät som en rätt vettig "hemmasmides"-grej! även om det kanske inte är på tusendelen exakt, så är det ju ändock bättre än inget alls.   ;D

25
Saab / SV: Trattar till förgasare
« skrivet: december 24, 2008, 17:54:16 PM »
Citera
Är det inte Weberbrölet man vill åt 

Haha, ja det må hända.. webervrål = +50hk  ::)

26
Volvo / SV: 142, B23, extraktor
« skrivet: december 22, 2008, 22:54:33 PM »
Är man lite händig så gör man ett själv. Avgasplattor säljs i mängder, en av få fördelar som turbotöntarna har gett oss folkraceåkare. några avgaskrökar, en kapskiva och lite svetstråd senare har du ett färdigt extraktor för några hundralappar!

Och du har ju den bästa mallen som finns, Bilen det ska sitta i.  ;)

27
Volvo / SV: B230F
« skrivet: december 22, 2008, 22:51:31 PM »
Jag har fått tag i ett svänghjul där man tagit ur såpass mycket på både fram och baksida att det knappt fanns material kvar för att hålla fast just den biten som startkransen  sitter på. Det var visserligen ett saabsväng, men principen är ju densamma  ::)
Att inte beräkna en sådan sak Kan innebära att man missat heat/finalseger, eller rentav inte ens hinner lasta bilen innan tävling för att det rasslar till. Och vem vill det?  :o

28
Saab / SV: Trattar till förgasare
« skrivet: december 22, 2008, 22:42:45 PM »
en variant är att göra ett pressverktyg, vilket borde vara det mest lämpliga. Svarva el. fräs ur ett radiespår med en styrning för röret (för att inte röret ska svikta innåt vid pressning) och ett mothåll. själva pressningen utförs lämpligast i en press, men kan fungera i ett större skruvstäd om man inte använder för grovt material/för långa rör.

Finns dom som enbart använder konor som trattar, effektförändring = 0, fungerar mest som en ljudförstärkare.

29
Bygga / SV: buren i volvo 240
« skrivet: december 22, 2008, 22:35:27 PM »
synvilla, eller är det någon som kapat taket på den där?  ;D

30
Bygga / SV: buren i volvo 240
« skrivet: december 22, 2008, 01:53:23 AM »
Citera
tillåtet att bygga så, enda regeln som sätter stopp för detta är att stolens bakkant måste vara framför huvudbåden.

Kollade just igenom stycket ang. förarstol i reglementet, Det står ingenting som säger att man måste ha stolen framför huvudbågen.

Dock är grundtanken, i vart fall i den byggbeskrivning jag fick när jag började bygga, att man ska sätta huvudbågen precis bakom stolen.
Anledningen? Rätt självklar. För att ge föraren maximalt med skydd vid rullning, påkörning etc.
Bestäm hur du vill sitta i bilen, måtta upp vart stolen hamnar och bygg efter det. Ur hållbarhets synpunkt ska du inte placera huvudbågen längre bak än nödvändigt. Om du monterar huvudbågen relativt långt bak, komplettera gärna med det sk. "hjälmknäckar-staget" för att ge extra stadga åt den främre strävan.

Sidor: 1 [2] 3