Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Granbacken

Sidor: [1] 2 3
1
Bygga / Backventil
« skrivet: juli 05, 2013, 21:27:21 PM »
Hej,
Är det någon som har något tips på vad man kan använda som backventil till luftledningen på bensintanken? Eller var man kan köpa lämpliga backventiler till folkracelämpligt pris?

2
Bygga / SV: Vart hittar man en bensintank?
« skrivet: oktober 31, 2012, 16:48:02 PM »
Biltemas båt tank var uppe på tapeten förut, men den har väl endast en anslutning + luftning? Eller finns den även så man kan ansluta en returledning från insprutningssystemet?

3
Saab / SV: Axel och lager trycktes ut vid frikoppling
« skrivet: juli 24, 2012, 09:55:19 AM »
Kul att detta gamla ämnet fortfararande lever. Bilen det rörde sig om var en 99:a med B motor och koppling med slaven liggandes mot tryckplattan. Jag misstänker efter att synat grejerna lite mer noggrant att låsningen var lite misshandlad och låg inte helt i spåret.

4
Bygga / SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« skrivet: oktober 15, 2011, 09:31:57 AM »
Enligt ett reportage i Bilsportbörsen så skall man ha cirka 6 graders caster. Själv använde jag ett litet vattenpass som jag klämde in mellan övre och undre bärarmen, och mätte vinkeln med en app som jag tagit hem till telefonen. Det kändes som en mät metod med stor osäkerhet, men jag kom ändå fram till samma resultat på båda sidorna, så helt fel var det nog ändå inte.

5
Saab / SV: bygga saabmotor
« skrivet: juli 19, 2011, 14:24:28 PM »
Det där med lättat svänghjul är ganska individuellt hur man vill ha det. Ett riktigt lättat svänghjul ger ett rappt svar i motorn, men ett betydligt sämre bottendrag. Själv kör jag aldrig med mer lättning än 2 kg på svänghjulen, det brukar bli en lagom kompromiss, men jag har även haft bilar med original svänghjul och vanligt budget trim som gått riktigt bra.

Vad gäller styrtrycksventilen så går det även att justera den "icke justerbara" ventilen, genom att man delar på den och chimsar med brickor runt skruvarna. På det sättet minskar trycket på fjädern och därmed sänker styrtrycket. Kolla med manometer så du hittar rätt strytryck, ca 2.5 bar.

6
Saab / SV: diffa växellåden
« skrivet: april 17, 2011, 21:57:43 PM »
Du vinner oerhört mycket på att diffa växellådan. Bilen blir både startsnabbare och driver bättre genom kurvorna. En framhjulsdriven bil blir mer tungstyrd efter att den diffats, men när man håller farten uppe så är det inget problem.

7
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 10, 2011, 21:18:07 PM »
Jag brukar köpa plasten på Coop forum bygg. Där säljs den som tak plast.

8
Saab / SV: Saab Bmotor vattenläckage!
« skrivet: mars 09, 2011, 12:25:49 PM »
Är det ett gängat hål?
Det finns ett gängat hål på B-motorn, strax bakom startmotorn. Åk till en rörfirma i så fall och skaffa en vanlig plugg med utvändig rörgäng, vill minnas att det är 3/4". Annars är det ett frostpluggshål.

9
Bygga / SV: castervinkel
« skrivet: mars 06, 2011, 21:00:27 PM »
Jag har funderat på om man kunde hänga ett lod från toppen av fjädern och ned och sedan mäta avståndet från lodet till spindelleden. Någon som har provat detta och vet ungefär vilket mått man skall sträva efter? Saknar en frisk kaross att referensmäta mot.

Mitt fasta knep som jag brukar använda är att jag byter plats på de nedre länkarmsfästena, dvs. höger fram sätts vänster bak och vice versa.


10
Saab / SV: SAAN 99
« skrivet: januari 30, 2011, 11:06:21 AM »
Kolla så du inte har någon vakuum anslutning som är otät, eller att det suger tjuvluft runt insuget. Testa det genom att spraya startgas runt vakuum anslutningarna på insuget och bromsservon, plus runt insugsflänsen mot topplocket när motorn är igång. Om det drar tjuvluft på något ställe så skall den öka i varv när du sprayar på startgasen.

11
Bygga / castervinkel
« skrivet: december 05, 2010, 20:49:42 PM »
Hej!
Jag brukar ha fasta knep för att ändra castervinkeln och förbättra väghållningen på min Saab 99:a, men nu har jag en gammal häckig kaross som kräver mer justeringar för att bli bra. Då undrar jag om det finns något enkelt sätt att mäta castervinkeln och vilket mått man bör sträva efter?

12
Saab / Megasquirt
« skrivet: december 05, 2010, 20:43:58 PM »
Hej!
Har börjat titta lite på möjligheterna att bygga ett Megasquirt sprut till min Saab 99:a.
Det finns gott om forum sidor som tar upp bygget av den elektroniska delen, men det är betydligt svårare att hitta information om hur man får ihop bränslesystemet. Vilket insug skall man använda t.ex, behöver man något särskilt bränslehuvud?
Har funderingar på att använda ett L-jetronic som utgångspunkt, skulle det kunna fungera, vilka delar behöver man behålla och vilka skall tas bort eller bytas ut? Skall man satsa på MS I eller MS II?
Idag använder jag ett K-jetronic sprut.

13
Saab / SV: budget-trimm??
« skrivet: november 27, 2010, 16:00:13 PM »
Att porta och plana toppen behöver ju heller inte vara så dyrt. Har du tillgång till en rak luftdriven slipmaskin (s.k "skrika") och ett hyggligt slipstift så kan man definitivt göra portningsjobbet själv. Se i första hand till att porta i kröken ner mot ventilen. Slipa ner ventilstyrningen och platån runt den. Lämna gärna en liten topp framför ventilstyrningen så att bränsleblandningen leds runt ventil skaftet. Slipa bort ojämnheter från gjutningen i kanalen men gör inte ytan blankpolerad för då bildas lätt pölar av bränsle, är ytan lite skrovlig sägs det att bränslet slås isär och förbränns effektivare i förbränningsrummet. Att plana toppen brukar kosta ca 300 kr på en mekanisk verkstad. Blockpackning finns att köpa billigt på folkraceshop.

14
Bygga / SV: saab 99
« skrivet: november 08, 2010, 22:37:34 PM »
Ta loss nedre länkarmsfästena fram och byt plats på dem. Då ändrar du castervinkeln och bilen blir både startsnabbare och hårdare i fram fjädringen.

15
Saab / Axel och lager trycktes ut vid frikoppling
« skrivet: oktober 31, 2010, 17:34:31 PM »
Under min senaste tävling råkade jag ut för något som jag aldrig varit med om tidigare under de 15 år som jag har hållt på med folkrace. När jag skulle växla upp till tvåan i starten så slutade den driva. Trodde först jag hade missat växeln, men ingen annan växel funkade heller. Tillbaka i depån så visade det sig att axeln mellan motor och låda hade tryckts ut framåt och likaså kullagret. Vi ficka använda mycket våld för att få tillbaka kullagret och axeln så det måste ha varit ordentliga krafter som fick det att tryckas ut framåt. Vi fick dock ihop allt igen och kunde köra sista heatet, men jag undrar ändå om någon vet vad som kan ha orsakat detta? Det vore bra att veta så att inte felet återkommer. :help:

Sidor: [1] 2 3