Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Gunnarsson

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 16
16
Volvo / SV: b230e koppla????
« skrivet: november 23, 2013, 18:48:41 PM »
Kallstarten vill du ha. Du kan koppla spridaren direkt till en momentanströmbrytare inne i bilen, så kan du använda den knappen som choke för att ge extrasoppa vid kallstart.

Resten tror jag inte någon brukar koppla in för folkrace.

17
Volvo / SV: B234 I en 240
« skrivet: oktober 14, 2013, 12:00:05 PM »
Måste väl ändå ha boxarna till 234-motorn? Måste skilja rätt mycket i mappningen mellan de olika motorerna.

18
Övriga / SV: Problem
« skrivet: oktober 04, 2013, 22:11:59 PM »
Det är en säkerhetsmässig fördel om bränslepumpen stannar när motorn stannat, men få folkracebilar lär ha det kopplat "så avancerat".

19
Volvo / SV: placering av fördelaren?
« skrivet: augusti 10, 2013, 00:58:52 AM »
I grova drag handlar det om utveckling, man började med blockmonterade fördelare där tändningsinställningen varierade med varvtal och gaspådrag tack vare centrifugalvikter, fjädrar och en vakuumklocka kopplad till insuget.
De topplocksmonterade fördelarna innehåller ingen sån mekanik, tändningsinställning styrs av en dator istället. Antar att det även fanns blockmonterade "datorstyrda" fördelare utan mekanik de sista åren på 240, då den har motorn monterad så långt bak att det helt enkelt inte finns plats för fördelare bakom topplocket.

Fördel gammal mekanisk blockmonterad fördelare: Relativt simpel teknik, och med diverse vanliga verktyg och tålamod kan den modifieras efter önskemål.
Nackdel: Sämre noggranhet, grejer kan glappa, gå kärvt o.s.v. så den inte alltid beter sig likadant.

Fördel datorstyrt: Datorer kan styra allt med mycket högre precision.
Nackdel: Man kan inte göra nått åt tändningen, det som är inprogrammerat i databoxen (eller chippet i den) är vad man får stå ut med. Varvstoppet styrs ofta av tändningen så där har man ett problem, och trimmade motorer går bäst med annan tändningsinställning än en originalmotor...


Till folkrace verkar de flesta föredra så simpel teknik som möjligt, förgasare eller mekanisk insprutning (K-Jet) och en gammal hederlig blockmonterad fördelare som styr allt mekaniskt. Visst kan det finnas mer effekt att hämta med en bra elektronisk insprutning och tändning, men ju simplare bilen är byggd, desto mindre kan gå fel. Jag har ingen lust att stå i depån och försöka hitta en glappkontakt bland ett femtiotal kablar till elektroniken, om jag kan klara mig med ett system som snarare har fem kablar - det blir det betydligt enklare att hitta fel i och mycket mindre risk att det alls blir några fel.

20
De flesta folkracebilar verkar ha fördelarvakuumet bortkopplat. De flesta folkracebilar verkar vara svårstartade och gå pissigt på tomgång. Ett samband kanske?  ???

Känns som att många kopplar bort eller sätter funktioner ur spel utan att riktigt förstå varför dom finns eller vad som skulle bli bättre av att ta bort dom.  :doh:

21
Bygga / SV: Plåt i fronten
« skrivet: juli 16, 2013, 02:21:55 AM »
Här har du hela reglementet för hur bilar får byggas:
http://web.sbf.se/regler/up/11/FR_Tekniska_Regler-2013.pdf
Läs igenom det ett par gånger så kommer det räta ut många frågetecken, och antagligen skapa dubbelt så många nya. Återkom med det du undrar sedan.  ;)

Men angående fronten, lite citat ur boken:

Fronten kan utbytas mot plåt eller nät av max godstjocklek 1 mm. Fastsättning fritt. Fronten får innanför frontplåt, förses med en grind bestående av max 2 st horisontella fyrkantsrör...

Stötfångare och dess fästen ska demonteras i sin helhet, såväl fram som bak. Hål efter infästningar ska täckas med plåt. Bilar med integrerad (sammanbyggd) stötfångare ska ersätta denna med slät karosseriplåt som inte får bearbetas. Plåtens tjocklek max. 1 mm.

Originalbelysningsarmatur ska bortmonteras och därvid uppkomna hål täckas med plåt. Om hålen användes för ventilation ska de täckas med nät.


Jag vet inte vad du har tänkt dig för bil eller hur fronten på den är uppbyggd, och hur man får göra beror ju på vad man har att utgå från. I många fall är det nog bäst att riva bort mycket/allt originalfronten, svetsa upp en grind, täcka allt med en plåt utom där man sätter nät för att få in kylluft. En sån front är inte så farligt dyr, och går antagligen betydligt snabbare att bygga än att försöka lappa upp nått bit för bit - för att inte tala om att den antagligen håller bättre utan en massa svetsfogar här och där som kan spricka.

22
Bygga / SV: Backventil
« skrivet: juli 14, 2013, 14:16:46 PM »
Kolla slangarna till original vindrute/bakrutespolning, kan sitta en backventil där för att spolarvätskan inte ska rinna tillbaka till tanken och ta tid att pumpa upp varje gång. Vissa tål säkert inte bensin, men hittar man en som gör det är det ju gratisgrejer. HAr sett några bilar där folk använt en mekanisk bränslepump som backventil, den innehåller ju såna så det är väl bara att sätta den på slangen, om man inte behöver den på motorn för att pumpa soppa.  :P

23
Volvo / SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
« skrivet: juli 02, 2013, 12:33:19 PM »
Har för mig att jag läst mig till att dubbla SU i den storleken hänger med till nått runt 170hk, och att dubbla Weber 45 och liknande hänger med till runt 200hk på den motorstorleken, kan inte säga hur bra det stämmer med verkligheten. Hur som helst, om motorn i grunden bara är "lite trimmad" lär den inte vara i närheten av ens 170hk oavsett förgasarval.

24
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 14, 2013, 20:21:56 PM »
Har inte B23A dessutom dom helt plana kolvarna? Diverse andra motorvarianter har ju gropar i kolvarna för att sänka kompressionen, det som är lagom att plana toppen på en sån motor blir för mycket med plana kolvar...

25
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 13, 2013, 19:22:28 PM »
Sen monterade jag en 530 topp som e rejält portad och planad
Hur mycket planad är "rejält"?

26
Volvo / SV: Volvo 740 bärarmar
« skrivet: juni 04, 2013, 03:15:20 AM »
Kolla på tävlingarna. Hur ofta blir dom sönderkörda på 240, och hur ofta på 740? Jag tror det säger rätt mycket om behovet av annat än original.  8)

27
Bygga / SV: Komplettering av vagnsbok
« skrivet: maj 28, 2013, 12:49:20 PM »
-Nya plexirutor
Original glasrutor får användas (men eftersom glas går sönder kan man behöva fixa plastersättning under pågående tävling - ta med plast och verktyg för att klippa ut och montera). Plexiglas är inte godkänt eftersom det kan spricka sönder till vassa bitar, man ska ha okrossbar polykarbonatplast, t.ex. makrolon/lexan.

28
Volvo / SV: trimmning av b230A
« skrivet: maj 05, 2013, 20:35:01 PM »
Kanske, kanske inte. Det finns ju diverse gjutnummer på block/topplock som visar vad det är för delar, olika topplock har olika fästen för ventilkåpor och så vidare, ska man klara en noggrann kontroll som vid registreringsbesiktning krävs nog ett rätt seriöst jobb. När bilen en gång blivit registrerad med V8 är det nog mindre troligt att någon får för sig att titta noga på alla detaljer, så länge de mest uppenbara grejerna inte säger att det är fel motor.

29
Bygga / SV: tips på 740
« skrivet: maj 03, 2013, 12:21:02 PM »
Boxar behövs inte. Däremot plåt med tjocklek och storlek enligt reglerna.

30
Volvo / SV: trimmning av b230A
« skrivet: april 29, 2013, 15:02:51 PM »
...och jag har läst att du kan inte änns plugga motorn för att få mindre effekt för dom utgår från original effekten mn hur är det behöver man bara ett bromsnings intyg med mindre häst? :)
Dom godkänner inte mindre än motorns originaleffekt, av den enkla anledningen att dom är smarta nog att inse att folk skulle återställa motorn till full effekt tre minuter efter besiktningen är klar. Enda undantaget är att dom tydligen i vissa fall kan acceptera (läs: kan, inte måste) en liten sänkning av effekten om man tvingats byta till ett tajtare insug/grenrör för att motorn ska få plats = omöjligt att använda standardgrejerna.

Normalt när man sätter V8 i en 240 använder man den svagaste och minsta Chevrolet smallblockmotorn på 262 kubiktum, det är den enda chevaåttan som har tillräckligt lite vridmoment för att vara godkänd i 240 (utan att registrera som ombyggt fordon, som är mycket mer omständigt). Den är så gammal att den inte uppfyller avgaskraven i bilar från senare än 1975, så den går bara regga i en 240 av årsmodell -75. När bilen är registrerad lyfter man vanligtvis ut den lilla löjliga motorn och lyfter in t.ex. en 350 med betydligt mer effekt, eftersom det också är en Cheva smallblock är den mycket lik 262-motorn, och om man ändrar lite nummer på motorn blir det inte lätt för någon att avgöra om det är rätt eller fel...

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 16