Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Gunnarsson

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 16
31
Bygga / SV: festivalbil vs folkracebil
« skrivet: mars 15, 2013, 20:09:36 PM »
Samma regler. Enda skillnaden är att man behöver en snabbare bil för att hänga med på festivalerna där många fler verkligen vill vinna.

32
Övriga / SV: volvo B20, förgasar (strömbergare) hjälp.
« skrivet: mars 10, 2013, 00:54:51 AM »
Nej, synkning får bara förgasarna att jobba bra ihop när man har flera - om dom öppnar olika mycket kommer ju inte alla cylindrar gå lika på tomgång/lugn körning. Spelar ingen roll på fullgas däremot.

Det enda sättet att verkligen veta om man fått bränslemängden rätt är att prova sig fram och se hur motorn går - helst i bromsbänken för att se exakt vad som ändras när man justerar lite. Justering med bredbandslambda bör vara en hyfsad kompromiss om man vet vad man ska sikta på.

33
Volvo / SV: Marinvev
« skrivet: februari 22, 2013, 13:47:53 PM »
De flesta (kanske alla?) av Volvos marinmotorer baserade på den motorfamiljen ska visst ha dom bra topplocken från början, alltså 405, 531 eller 16-ventilstopp. Finns ju rätt många olika motorer så enbart "marinmotor" säger inte så mycket om vilka delar som sitter i den.

34
Volvo / SV: Marinvev
« skrivet: februari 21, 2013, 13:04:06 PM »
Om jag minns rätt är skillnaden mellan tidiga och sena B230 bl.a. lagerdiametrar och var axiallagret sitter/hur det ser ut, det finns säkert folk som har full koll på det här men annars kan du t.ex. fråga på sävarturbos forum. Om jag förstått saken rätt byggdes det 2,5-liters marinmotorer av båda blockvarianterna, och därmed bör det finnas två olika marinvevar.

35
Volvo / SV: Marinvev
« skrivet: februari 21, 2013, 09:22:59 AM »
Ja, det ska väl vara olika för tidiga vs. sena "B230"-motorerna?

36
Volvo / SV: volvo B20 tändninginställ med E-topp, D-kam o dubbla hif6.or
« skrivet: december 31, 2012, 02:11:48 AM »
När vikterna är fullt utslagna ändras inte tändningen mer med mer varv, så har det ändrat sig färdigt före 3500rpm betyder 35 grader vid 3500rpm 35 grader vid 8000rpm också. Även om 8000rpm kanske inte är att rekommendera...  8)

37
Volvo / SV: volvo B20 tändninginställ med E-topp, D-kam o dubbla hif6.or
« skrivet: december 30, 2012, 15:58:29 PM »
Kort sagt: du ställer in tändningen på det arbetsområde där det är viktigast att det blir rätt. På en motor som kommer gå på högvarv är det tändningens inställning på högvarv som spelar mest roll. Letar man bränsleekonomi vid lugn körning är det en annan sak...

38
Övrigt / SV: får man ha mer cylindrar än i original motorn på folkrace bilen
« skrivet: december 25, 2012, 14:34:11 PM »
Såhär säger reglerna. (Dock inget om notering i vagnboken, varifrån kommer det kravet?)

Citera
FR-T 3 DRIVSYSTEM
FR-T 3.1 Motor
Motorn ska bibehållas i det ursprungliga motorutrymmet. Den får utbytas mot annan än den till för bilmodellen ursprungliga typen, under förutsättning att motorhuv kan stängas helt. Motorrum ska vara tätt avskilt mot kupéutrymme. Om det vid byte till annan motor behövs ytterligare motorfästen får sådana monteras, utan att sammanfogas med skyddsgrinden.

I bilar med bakmonterad motor kan ett befintligt bagageutrymme över motor, ej framför, användas som motorutrymme, om tätslutande vägg monteras mot kupéutrymme. För bilar av kombimodell ska tätslutande låda av plåt monteras över motorn. Plåtlådans höjd maximeras till underkant bakruta, så att fri sikt bakåt från förarplatsen alltid finnes.

Endast motorer utan någon form av överladdning, ex turbo, kompressor eller liknande är tillåtet. Cylindervolym och trimning är fritt. En oljeuppsamlare om minst två (2) liter ska finnas om sluten vevhusventilation saknas. Cylinder- och ventilantal är fritt. Väl fungerande startmotor ska finnas. Ev. databox ska sitta lätt åtkomlig för ev. plombering.

39
Regler / SV: Karosseri
« skrivet: december 03, 2012, 16:35:47 PM »
Du får nog vara lite mer specifik med vad det är du undrar över.

40
Bygga / SV: Lämpligast motor i Kadett?
« skrivet: november 09, 2012, 15:41:51 PM »
Om du ändå ska råna grejer från en GT, så ta en titt på växellådan också. Jag vet inte hur bra det stämmer med verkligheten, men jag har läst nånstans att en stor del av skillnaden mellan GT-modellerna och dom andra oplarna var att GT hade växellådor med lägre utväxling och tätare steg mellan växlarna. Värt att undersöka.

41
Övrigt / SV: Anbud
« skrivet: november 06, 2012, 13:51:51 PM »
Dom har aldrig höjt med så mycket på en gång förut
Höjningen från 4500 till 6500 var ca 44%. 6500 till 9500 ger 46%, en nästan identisk höjning.

Rykte eller inte får vi väl se när nya regelboken kommer ut.  ;)

42
Volvo / SV: justering av K-jetronic
« skrivet: juli 17, 2012, 04:26:09 AM »
Bränslemängden går justera genom att ändra styrtrycket på ett eller annat vis, tror att det står en del om det i äldre trådar på detta forumet och vet att det diskuterats ganska mycket på andra forum.

43
Övrigt / SV: Tonade framrutor?
« skrivet: juli 08, 2012, 05:30:17 AM »
Citera
FR-T 6.8 Rutor
Material: Säkerhetsglas, laminerat glas eller polykarbonatplast.
Vindrutan får ej vara av härdat glas. Användes rutor av plastmaterial (polykarbonatplast) får vindrutans tjocklek minskas till 3 mm, samt sido- och bakruta till 1 mm. Rutorna av glas eller plast, ska utifrån vara väl genomsynliga, gäller ej bakre sidorutor.
Utbytt ruta ska vara av samma storlek som original,i ett stycke. Bakre sidorutor får ersättas med plåt. Samtliga trasiga rutor ska vara ersatta före nästa heat.

Toning brukar försämra insynen ganska kraftigt, så jag tolkar det som att det inte är tillåtet - möjligen okej om det tonas väldigt måttligt.

44
Volvo / SV: Sotar igen tändstiften
« skrivet: juli 06, 2012, 20:53:33 PM »
Testat att ställa lågfarten magrare?

45
Bygga / SV: Bygga stolsfästen (Utan Svets)
« skrivet: juni 30, 2012, 19:33:08 PM »
Har för mig att det står att det ska gå demontera med handverktyg eller nått sånt, och det lär vara en fördel att se till att det lätt går skruva loss stolen. Dels för när bilen säljs, och dels för den gång du kraschat och ska lyftas ut ur bilen i stolen...

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 16