Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Jonathan Berglund

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7
46
Bygga / SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« skrivet: augusti 11, 2011, 11:58:13 AM »
Här är mitt bygge till semesterracet iår, tror det vart 5mm på caster och dubbelt så mycket schims på camber som original.. =bärarmen ligger 1-2mm från motorfästet:


 
Att observera är att det inte ligger någon motor i, och den var inte sänkt ;)

//jonathan

47
Bygga / SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« skrivet: augusti 09, 2011, 23:15:19 PM »
Mät mindre, kör mer ;)
På Rejsa.nu/forum  ska det finnas förklarat hur man lätt kan mäta, vill jag minnas :)
Personligen kör jag bara på känn, kan ju inte bli sämmre iaf. Då 90/99/900 har Väldigt lite caster original.

Om det tar i fjädern beror nog mest på hur sliten karossen är, för jag har åkt rätt ordentligt schimsat (min bror också för den delen) utan att det har tagit i, medans jag nu har en halvsliten 900 där däcket tar i fjäder och hjulhus.. så det är nog olika :)
Skulle ju gå att använda spacerplattor för att slippa att det tar i, men då får du ökad scrubradie och den blir spårkänslig.. om man nu skulle bry sig om det i folkrace är ju en annan femma  ;D

//jonathan

48
Bygga / SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« skrivet: augusti 09, 2011, 19:12:11 PM »
Brukar köra (eller ja, gjort det på 3-4 bilar.. har ju precis börjat köra så.. haha) 5-8mm schims på bakre infästning (övre bärarm), och sedan på båda tills bärarmen ligger emot motorfästet på höger sida (brukar vara runt 8-10mm vill jag minnas, men det lär ju gå att modifiera fästet och schimsa lite till :) ), sen lika mycket på andra sidan, alternativt Bara schimsa caster på vänster sida, om du Bara tänkt åka nån bana med högfartskurva med asfallt åt vänster :)
Undre bärarm har jag kört 3 varianter, en helt orörd, en med 3-4mm tjocka brickor mellan bärarm och infästning bak och en med 5-6mm tjocka plattor.
Dock lär det knappt göra någon skillnad med så lite på undre, men skifta fram/bak lär nog göra ordentlig skillnad.. :) Man kan ju också fräsa av ena kanten på spindellederna, och fylla med brickor på andra sida, används flitigt av gat-turbo folket. Det lär också göra skillnad.

Och på det liiite toe-out, så är det klockrent sen :)
Blev väldigt hattigt skrivet, men jag hoppas att nåt kommer till användning :P

//jonthan

49
Saab / SV: h motor oljetryck
« skrivet: augusti 07, 2011, 16:38:21 PM »
Lossa filterhållaren och fyll ena (minns inte vilket, men det ena blir aldrig fullt  ::) ) hålet med olja, så får du upp suget :)

//Jonathan

50
Köpes / SV: Trimmkam b20
« skrivet: april 12, 2011, 21:29:43 PM »
är lite över tre år sedan han la ut annonsen, antingen så har han ju hittat det han sökte eller så gav han upp.
kolla datum innan du skriver!

51
Volvo / SV: Mc förgasare på en B23a
« skrivet: mars 20, 2011, 10:22:58 AM »
hmm dom som kör trimmade B20or har 165....

Går inte att jämföra olika motorer, dels är den ena inte den andra lik och mi16 och b20 är då verkligen inte lika. Är skapligt mycket mer effekt i en mi16 än i en b20..
Och även om det nu råkar va så att man jämför 2 8v motorer med varandra så behöver de olika munstycken ändå. (olika portningar, kamaxelprofiler etc.)

Rätta mig gärna om jag skulle ha fel..

//jonathan

52
Volvo / SV: Mc förgasare på en B23a
« skrivet: februari 26, 2011, 11:08:15 AM »
finns en bra tråd om detta på nåt volvoforum, visserligen amazonfolk så det är ju b20 dom pysslar med.. men det funkar ju på samma sätt bara att du behöver andra munstycken :)

För att jag skulle få igång (justerade dock inte in den, men den gick bättre än förväntat ändå) mina Mikuni BDSR40 (Yamaha R1 förgasare) på saaben min, så la jag igen ena hålet i trottlen (så den går upp segare) och borrade upp huvudmunstycket till 1,5mm.. sen satte jag dit dom på insuget och startade :)

På en B-motor med fin topp med stora ventiler, reijo 290 och sånt så gick den lite surt.. så där omkring borde vara ganska rätt för dig också. kanske uppåt 160 :)

Dom andra med mikuni 40s har även skruvar upp nålen lite, och har även mätt fram med lambda att den går lite surt upp till 3000 (lågfart).. men det funkar :)


Jag säger: Go for it, asballt med MC förgasare och det låter rätt fränt om dom också! :D

Kolla på blocket så hittar du ganska snabbt nån MC handlare från mitten av landet som säljer mc-gasare till vettiga priser. dom"fallande" är tex sånna som jag har och dom "liggande" är dom som jag skulle vilja ha istället :)
Båda funkar säkerligen och dom liggande såg ut att vara enklare att bredda C-C måttet på (behövs visserligen inte på b23 skulle jag tro)..


har för mig att 36-38mm "räcker" upp till 160-170 häst eller nåt, och 40s uppåt 200, så de räcker ju en bit :)

//jonathan

53
Bygga / SV: castervinkel
« skrivet: februari 23, 2011, 19:14:45 PM »
Går ju att fräsa av spindellederna lite (på sidan, anliggningsytan) och lägga brickor på andra sidan. ger rätt mycket caster, så det borde ju räcka =)
många som använder det knepet på gata, så det bör ju vara "säkert"..


Svar till näste talare: Jag misstänker att han justerat caster genom att lägga mer brickor på bakre infästningen av övre bärarm tidigare. det gör att övre bärarmen pekar lite bakåt, och medför att spindlen vrids lite så att styrstaget hamnar närmre marken, och på så vis styr bilen emot av sig själv =) bör vara ganska användbart på rwd tycker jag.  ^-^

//jonathan

54
Saab / SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
« skrivet: februari 21, 2011, 18:49:12 PM »
ääh, 16v går bra direkt från fabrik så jag håller med.. onödigt krabb =)

55
Bygga / SV: huvudbåge
« skrivet: februari 17, 2011, 20:04:03 PM »
Rör,rördelar>blåa rör och svarta delar>blåa rör.. sen scrollar du ner till 42 (eller 48)mm rör..

Annars så finns det blå rör att köpa på de flesta vvs ställen :)


EDIT: Rätt så värdelöst att man inte kan välja 6mlängder på sidan dock, men det kanske det går om man hämtar där vad vet jag.. =)

56
Saab / SV: 16v Vs. 8v
« skrivet: februari 16, 2011, 18:38:16 PM »
Går att göra själv, om du kollar på sidan av tryckaren så är det ett litet hå där den tar in olja. TIGa igen det hålet sen är det bara att åka =)

57
Saab / SV: 16v Vs. 8v
« skrivet: februari 15, 2011, 22:45:17 PM »
vad jag har hört så ska man ta 2.3 ans topp och sätta på 2.1 ans insug för optimalt flöde om man ska åka insprutare  ;D

Det sitter monterat så original på 2,1l. då 2,1 toppen är en 2,3 topp =) 2,1 har ju dessutom 93borr så den är ju kanon redan från början :)


Axelsson vet jag slipar ett gäng ämnen, och han kan säkerligen göra fler ämnen än vad som står på hans hemsida (Han som slipar till FRshop skulle jag tro?).
sen beror det ju på om man kör mekaniska tryckare eller inte, mekaniska tryckare är ju att föredra vid lite högre varv och ett måste om du vill ha värre profiler =)

//jonathan

58
Saab / SV: 16v Vs. 8v
« skrivet: februari 12, 2011, 23:39:59 PM »
Vissa säger inget alls och vissa säger nån mm..
tror vi mätte upp en topp vi haft på en gatbil (?!) till ett par mm, men den var det märken efter ventilerna i kolvarna på  ::)

Tror att man kan ta en hel del, men om man tar för mycket så måste man fräsa "telefonknappar" i kolvarna =)

59
Saab / SV: 16v Vs. 8v
« skrivet: februari 12, 2011, 22:04:23 PM »
Jag tror på 8 ventilars toppen eftersom att du inte kommer att ha någon komp i en 2liters motor med 2,3 liters topp

Varför skulle man inte ha det? samma borr i en 2,3 som i en 2,0 (och den toppen sitter även i 2,1l 900)..
skulle vilja påstå att det blir originalkomp med 2,3 toppen också.. jämfört med nyare 2,0 topparna iaf, de äldre ska tydligen ha högre komp.. vad vet jag..

Tror på en 16v med 2,3 långtopp (allternativt en kort-topp men det är lite mer krabb) och andra kamaxlar. Men webrar kan man hoppa över, enklare med sprut  ;) Men visst, justerar man in dom ordentligt så är det säkerligen mer effekt med dom.. och det låter ju fränt =)

16v är hur som mer effekt för pengarna, och mer körbarhet dessutom.

"FolkraceFabriken" Åker ofta 16v, och dom åker ju inte jättesakta direkt =)

//jonathan

60
Volvo / SV: dubbla ventilfjädrar
« skrivet: januari 21, 2011, 15:51:13 PM »
men d5 är ju en diesel ventilsläpp tidigt? röd markering vid 5000varv

Så som jag fattade det så skulle han köra med både original och dessa, så då borde det ju funka :)

//jonathan

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7