Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - jippi73

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6
61
Volvo / SV: Tyngd i en 240
« skrivet: april 15, 2010, 22:00:42 PM »
Man lätter för att få ut mer av effekten och sedan viktar för att få bättre fäste???   100kg tycker jag personligen är för mkt.
Finns andra saker man kan göra för att få till starterna.
Bilen kan bli till att kännas slö om man har ett halvt järnverk i skuffen.
40-60 kg är väl det man behöver som mest.
Men det är vad jag tycker. Alla har olika ideer och körstil.


62
Volvo / SV: insprut
« skrivet: april 11, 2010, 22:38:14 PM »
Har en komplett mek insprutning ifrån en 240 turbo 83:a,är det bättre eller lika som i en vanlig b23e?

63
Bygga / SV: vad byggs ?
« skrivet: april 09, 2010, 18:01:44 PM »
,Har restaurerat ett gammal 242.a lik. Lite plåt färg,ett par timmars riktjobb och ny underdel.  Ska göra klart en tok fin 244 jag blev sponsrad med. Sista på biltransporten och så Kadrutten.  Kadett A eller nåt sånt.  Runt -65. 240 axel med 4-link. 240 framvagn om det finns plats för f-benen. B230+m45.

64
Övrigt / SV: intresant sak!
« skrivet: april 03, 2010, 12:53:18 PM »
 :doh:
Slutade efter 1,år på fordon o började jobba som lastmaskins mek o jobbar som bilprep/bilplåtis nu
.
Utbildad verkstads mek på äldre dar men en rejäl utbildning i grunden är absolut det bästa.
Kvittar tydligen vad man utbildar sig till!!!
Inte alla som jobbar med det dom utbildat sig till.
Man måste vara lite flexibel och ha lite kunskap inom alla områden.

65
Säljes / SV: S: Volvo 244gl
« skrivet: april 03, 2010, 12:49:32 PM »
Ahaaa..........ja ja. Plockade fram glasögonen nu.
Sorry.    ::)

66
Säljes / SV: S: Volvo 244gl
« skrivet: april 02, 2010, 21:50:55 PM »
Hej!!

Vart finns bilen???                     O0

67
Volvo / SV: b230 -87
« skrivet: mars 24, 2010, 21:49:02 PM »
Hej!!

För fan,renovera o släng i.
Har då inga problem med dessa maskiner.             :goodluck:

68
Vem är jag? / SV: Tommy luhr
« skrivet: mars 21, 2010, 01:32:43 AM »
 :yourock:
Härligt.

69
Volvo / SV: Passande kam?
« skrivet: mars 21, 2010, 01:09:41 AM »
Satt o läste lite här på forumet.                              :read:
Ska just till med motor nr 2.
B230 med mek sprut.
Portad planad 530,44-38ventiler,extractor o skelettsvänghjul,tänkte ha en FS300 som jag vet funkar kalas bra med förgasare.
Men nu börjar jag fundera på om den funkar till sprutet???     :doh:
 :help:

70
Övrigt / SV: vad ska en ny börjare köpa för bil?
« skrivet: mars 20, 2010, 21:26:07 PM »
Klart man ska visa om folk vill se,sen behöver man ju inte tala om vad som sitter i maskinen,dom får se det som sitter på utsidan.
Men nu var frågan vad ska en nybörjare köpa för bil??
Är ju ganska olika vad folk tycker o tänker.
Men jag ser dom framhjulsdrivna oplarna som vettiga,helst astra,vectra då.
Hyfsat lätt att få tag på reservdelar,rätt okej att köra och går så det räcker.
Volvo 240,samma.fins delar men kanske lite mera tungrodda,
Volvo 740,finns uppsjö med delar i många år till.lättkörda men fins ingen med bra utväxling som standard så det blir 140-240 axel på dom.
Är det seriöst byggt så funkar det men har sett en del riktigt kassa bakvagnar. Lappat med rör o skit,funkar inte i längden och kan släppa när man minst anar det.
Kolla vagnbok. 
Kolla hur bilen är byggd,rådråga lite och börja buda.    :goodluck:

71
Övrigt / SV: bak eller fram hjulsdrift (nybörjare)
« skrivet: mars 20, 2010, 21:16:02 PM »
Testa både och,en av dom kanske passar direkt.
Testa lite o se hur det känns. :yourock:

72
Bygga / SV: motorkuddar
« skrivet: mars 20, 2010, 21:14:08 PM »
Ta hockey puckar,genomgående m10 med låsmutter och staga motorn högt upp på ena eller båda sidorna,gör samma med växellåds fästet/en. puck eller nåt annat lämpligt.men snåla ite med bult o mutter,ta minst 8.8 o låsmutter o kraftiga brickor skadar inte.
Har ryckt av ett antal o tappat några pga skippat låsmuttern.

73
Bygga / SV: barlast volvo
« skrivet: mars 09, 2010, 19:02:24 PM »
Beror helt på vad du har för maskin,väghållning och sånt.
Det bästa är att testa sig fram,men täk på att ju mer du viktar ju saktare går det på banan.
Blir det för mycket att bära runt på kan bilen kännas seg.

74
Volvo / SV: div b234
« skrivet: mars 01, 2010, 23:56:58 PM »
Då underdelen är en B230 så funkar det bra,skippa det tunga svänghjulet och sätt på det plana och gärna lättat.
Ska du ha en svänghjulsgivare så kan du sätta den på tex främre remskivan istället i ett eget fäste.
Funkar alltså med m45

75
Bygga / SV: utväxlingar volvo 240?
« skrivet: februari 08, 2010, 19:57:51 PM »
Hittade en fin beskrivning av 240ins utväxlingar.
Volvo 1030 + 1031

Dessa ska vara 1031
Kod:

1216097 (3,73:1), 1216098 (3,54:1), 1216111, 1216123, 1216129,
1216138, 1216151, 1216155, 1216159, 1216160, 1216162

Dessa siffror är taget ut nån verkstadshandbok, minns inte vem jag fick det av,
var en inscannad sida ur denna bok, ett S före serienumret anger "Compression Sleeve" enligt den.

Kod:

1030
3,91:1
1216094
1216104

1031
3,91:1
1216162

1030
3,73:1
1216096

1031
3,54:1
1216151

1030
3,54:1
1216119
1216127
1216128
1216136

1031
3,15:1
1216159
1216166

Som ytterligare särskillnad så ska 1030 rymma 1,3 liter, 1031 ska rymma 1,6liter.

----------------------------------------------------------------------------

Lägger till en post med okända också.

3,54:1
1216188
FABR.NR 109009

3,31:1
1216190
FABR.NR. S/ 130684
(mest troligt 1031)

----------------------------------------------------------------------------

Här kommer en lista med bakaxlar igen, tack till 245gl92 för denna information.

3.31
1216190, 332, 397 1031
1216210 1031
1216336 1031
1216398 1031
1216395 1031 abs+diff
1216391 1031 abs

3.54
1216119, 136 1030
1216127 1030
1216135 1030
1216138, 111 1031
1216151 1031
1216155, 098 1031
1216098 1031
1216341 1031
1216172 1030
1216206 1030
1216213 1031
1216161 1031
1216213, 341 1031
1216161 1031
1216209 1031
1216211 1031
1216337 1031
1216342 1031
1216394 1031 abs+diff
1216390 1031 abs

3.73
1216096, 118 1030
1216106, 105 1030
1216108 1030
1216097, 123 1031
1216214 1031
1216343 1031
1216205, 173 1030
1216163 1031
1216343 1031
1216334 1031
1216344 1031
1216338 1031
1216393 1031 abs+diff
1216389 1031 abs

3.91
1216131, 104 1030
1216094, 095 1030
1216104 1030
1216162, 186 1031
1216345 1031
1216174 1030
1216204 1030
1216335 1031
1216339 1031
1216346 1031
1216392 1031 abs+diff
1216388 1031 abs

4.56
1216103, 1216104 1030

Men det är inte helt att lita på.......
En axel som i textbeskrivningen kallas förstärkt kan enl listan vara en 1030....
Och en axel som är 1030 kan som reservdel ersättas med en som visar sig vara 1031. Ingen direkt ordning!
det går inte ens att lita på reservdelskatalogerna!!!!

1216094 heter 1216099 med diff
1216096 - 1216100
1216097 - 1216101
1216098 - 1216102
1216111 - 1216112
1216095 - 1216117
1216123 - 1216120
1216127 - 1216128
1216129 - 1216130
1216136 - 1216137
----------------------------------------------------------------------------
260 manuell hade 3,73:1 oavsett årsmodell, utom de fåtal 75or som utrustades med M51 lådan, dom hade 3,54:1.
260 automat hade alltid 3,54:1.
4,10:1 finns på 75orna och på 76or med B20.
4,10:1 finns på 242 GT -79.
3,91:1 finns på 76or och 77-78or med B19, samt vissa upp till 80? med M46 (min GL -80 med M46 hade 3,91:1). även bilar med B21E och automat.
3,73:1 är vanlig, finns på många modeller from 77, bl.a alla Turbo, GLT manuell, AW71 automat, vissa GL med M46, DL 77-83?, 260 mfl.
3,54:1 är också vanlig, sitter på 80-talare med BW55 automat, alla? med M47, 260, vissa GL med M46 mfl.
3,31:1 finns på DL med M45 fr.o.m. årsmodell 86.
----------------------------------------------------------------------------
Vad jag vet så är den endast 244DL -84 med B21A & M45 låda som har 3,15:1
----------------------------------------------------------------------------
3,15:1 fanns endast på DL 1984 med M45, samt enligt obekräftade uppgifter även på 244DL -85 med M45.
----------------------------------------------------------------------------
Ang 3,15:1 bakaxeln så ska den finnas, förutom på 244DL -84 med B21A och M45,
även på 245DL -84 med B21A och M45 och på 244DL -85 med B200K och M45.
----------------------------------------------------------------------------
1985 års försäljningsbroschyr. Har dock inte haft tillfälle att kolla det i praktiken.
Och det skall endast gälla 244DL med M45, 245 DL skall ha 3,31:1.
----------------------------------------------------------------------------
1041 =1031 med slungdiff... d v s 740 tic -90 samt 940 turbo
----------------------------------------------------------------------------

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6