Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - _XenoX_

Sidor: 1 [2]
16
Volvo / SV: Elshema 740 elektriskt sprut
« skrivet: juni 13, 2013, 22:29:48 PM »
Wow ja de lär ju bli en dyr härva om du ska hämta den själv.. Jag ska se till att komma loss från jobbet eller om jag kan ta de till semestern .. Är det någon brådska med bygget?

17
Volvo / SV: Elshema 740 elektriskt sprut
« skrivet: juni 13, 2013, 19:48:05 PM »
Jodå .. Här i Gbg finns det gott om dom .. Dom mellan 89-92 kan du använda dig av .. Dock inte 93 för då slog det slint i volvo å byggde nån annan konstig härva i hop med abs å massa tjafs =P

18
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 13, 2013, 19:46:13 PM »
Bort åt 3mm  >:D

19
Volvo / SV: Elshema 740 elektriskt sprut
« skrivet: juni 13, 2013, 16:34:01 PM »
Det absolut enklaste du kan göra är attåka till skroten å riva ur härvan på en 240 från 89 . Den är inte integrerad i ordinarie härva som 740 är. I princip kopplar du in dina komponenter och kopplar på plus å minus och en plus till pumparna.

20
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 13, 2013, 07:11:27 AM »
steget till t5 spridare är nog för stort.
Det finns iaf tre olika modeller till t5 motorerna det är dom gröna med slutnummer 968 som är på 465cc/3.8 bar
och sen blåa 830 på ca 390cc/3.8 bar och orangea på 310cc
Jag provade med 320cc b230ft spridare (dom har lägre ohm antal så man måste löda in motstånd på spridarkablarna) och då ville den sura ner sig på tomgång och gå väldigt fett hela tiden utom på full gas men då är dom ju ca 33% större än org.
 10-15 procent större fungerar och tror lamdan klarar av korrigera det på låga varv då jag fortfarande fick någorlunda bra soppaförbrukning med 832erna
men du märker ju om det är där problemet sitter iaf  :)
annars prova rycka lös soppareturen sätt en slang där till en flaska/dunk och kör pumpen och se om det är någon fart där annars kan ju pumpen vara slut på eller filtret riktigt igensatt ger de ingenting så prova ställa ner tändningen ännu mera till under 10 grader och se vad som händer.
har du ett lh 2.2 med bosch ezk tändning eller chrysler boxen? (den är svart sitter under huven och har en vakumklocka)
jag har aldrig byggt någon mera vässad sugmotor än org förutom K-kam annat luftfilter extraktor och 2.5" med lh 2.2 men tror den fungerade bra med 15-17 grader på tomgång iaf
mvh

Jag vågar inte gissa vilken av dom det är. Jag har inte sett dom än. Men de e nog som du säger att dom kan vara för stora. Men går den på full gas så går de ju rejsa med den hehe

Först va jag rädd för att jag hade för hög komp i bilen så det inte gick att göra någonting åt . Min tändning e en troligtvis en Chrysler typ ( Visste inte att dom kallades så ) Men jag märkte att boxen reglerar inte tändkurvan själv, eller det kanske den gör. I vilket fall så vandrar ju tändningen iväg även när vacuumslangen är ur. Trodde det var samma som 2,4 att den reglerades enbart av boxen .. men men.. Har ni fler tips så är det bara att posta! =) Jag återkommer  :D

21
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 12, 2013, 22:03:15 PM »
org spridarna räcker ju bara till ca 170hk och tror inte ett org lh 2.2 öppnar dom för fullt ens.
så spridarna är mycket troligt för små jag har gjort några turbokonverteringar på motorer med lh 2.2 och då använt spridare från volvos vit 6a från s80in (0280155832) som är på 249cc istället för 214 och det har fungerat bra där då det annars brukar bli samma symtom som för dig redan på 0.1-0.2 bars laddtryck med dom andra spridarna brukar 0.5 fungera. nu är det ju överladdning men på så lågt tryck tror jag det blir ungefär samma skillnad på lite varv som en portad topp och vassare kam skulle gjort.
mvh

Jag instämmer på teorin. Jag ska testa kompisens spridare på fredag. Dom är i från en S60 T5 . Det borde ju göra skillnad.. Gissar på att steget kanske blir för stort. men å andra sidan så märker man ju om de slutar att spika.. Jag antar att det inte är bara jag som har haft problem med dom där attans spikarna  :P


22
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 12, 2013, 20:09:06 PM »
Har bytt ut tempgivaren till boxen och ersatt den med en potentiometer så jag kan boosta soppan med 20-30% men det hjälper inte heller

Det där undrar jag om det verkligen fungerar. Jag skulle gissa på att motorn får för lite soppa...

Testa själv om du får tillfälle. det kostar 20kr med allt.. Jag har en misstanke att "bränslekurvan" planar ut ju mer man varvar. Man simulerar bara tempen vilket gör att boxen "chokar" motorn, Men! Det kan ju va tecken åter igen på för små spridare, inte sant? 
I vilket fall så kunde jag köra på ren E85 med den lilla modifikationen så lite gör det allt..

Jag blir allt mer övertygad om att den får för lite soppa.. Hade samma setup i en annan 240 fast med E-sprutet. Det slutade med kolvar i byggsats  :doh:

23
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 12, 2013, 11:49:41 AM »
plocka lös stiften och pressa ihop dom till 0,5 mm gap i skruvstädet. knacka inte. spikar de inte så orkar inte tändspolen me.

Värt å prova!

Har ju ändå en högefektsspole


24
Volvo / B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 11, 2013, 22:21:50 PM »
Hej!!

I helgen skruvade jag lite med min gamle 83a.
Jag fick för mig att montera ett LH2,2 sprut (88a) vilket gjorde ett rejält lyft på en B23A
Sen monterade jag en 530 topp från en gammel 740Gle 88 (230E) som e rejält portad och planad
ihop med den monterade jag en kam från Elleman Typ 77 (ganska vass kam) med ett ställbart kamdrev
En bättre effektspole från accel

Skrutten flyttar sig rejält men tyvärr så vill den börja spika hemskt när man gasar ut 3an.
Jag har ställt tändningen mellan 12 till 25 grader, ställt om kammen mellan -3 till +3 grader men det spikar ändå.
Har bytt ut tempgivaren till boxen och ersatt den med en potentiometer så jag kan boosta soppan med 20-30% men det hjälper inte heller
Har även testat med 75% etanol men det blev inte riktigt bra ändå...

Då kom jag att tänka på om man kanske kör med för små spridare helt enkelt?
Eller för varma stift?

Kom gärna med tips och fråga gärna om ni vill ha mer info.
Tacksam för svar.
Ska på race på lördag så jag är lite ivrig på å få ordning på detta =P Mvh Björn

25
Säljes / Redigt barbetad 530 (E) topp med Elleman typ77 Kam
« skrivet: april 15, 2010, 16:01:24 PM »
Som rubriken lyder så har jag en topp som är till övers.

Toppen är planad 3mm och ordentligt portad i insug och utblås
Mira frästa säten med nya styrningar. ny slipade ventiler

Kammen är från elleman men tyvärr minns jag inte värderna på den men den varvar mer än vad du vågar. kommer bäst efter 4000rpm

allt är gjord i mars och delvis monterat . bara kammen kvar. skanar överfallen.

detta är en seriös topp och inget "bonna mek"
tänkte mej 4000kr billigare vid snabb affär

Finns i Vara

Nås på 0768385474 eller mail : [email protected]

Mvh Björn

Sidor: 1 [2]