Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - bstrand

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 7
16
Volvo / SV: 142, B23, extraktor
« skrivet: december 23, 2008, 19:58:44 PM »
Även om jag nog skulle kunna fixa till ett sådant så är det ju inte säkert att det blir bra. Grejen med ett extraktorrör är väl att det är uträknat och uppmätt att evakuera avgaserna på bästa sätt. Gör man då fel så kan det tom motverka sitt syfte och vara sämre än original grenrör.

Här fanns det ett:

http://www.timosmotor.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=TM1004

Rätt dyrt iofs...

17
Köpes / m46/m47 till 240
« skrivet: december 22, 2008, 22:43:05 PM »
Söker en m46 eller m47 i BRA, fullt fungerande skick att sätta i en vägbil. Måste vara med uttag för hastighetsmätare. Ska konvertera från m45 så jag behöver också ha en främre kardan som hör till lådan. All kringutrustning som spakställ, selenoid/relä till OD osv vill jag också ha med.

Maila gärna på [email protected] om du har nåt liggande. Helst i Östergötland med omnejd.

18
Volvo / 142, B23, extraktor
« skrivet: december 22, 2008, 22:37:15 PM »
Har en 142:a med B23 (eller just nu egentligen B21, men en 23:a ska i). Vill ha på ett extraktor, men finns det nåt som passar utan att kapa sönder halva innerskärmen? Några tips på tillverkare?

19
Köpes / SV: Köpes insug till volvo b20,b23 saab 99 900 till weber,Dellorto
« skrivet: december 22, 2008, 22:35:26 PM »
Har insug till B20 på hyllan som samlar damm. Kan skickas. Ok skick, funkar även till en vägbil.

500:- plus ev. frakt.

20
Övrigt / SV: vad ska en ny börjare köpa för bil?
« skrivet: november 16, 2008, 00:23:01 AM »
Många upplever 740 om mer lättkörd än 240. Vill man behålla bilen ska man hellre ha 740. Verkar vara färre bud på dem.

Men egentligen är såklart det bästa att köpa en Saab 99,90 eller 900  ;)

21
Övrigt / SV: Dragbil!
« skrivet: november 16, 2008, 00:18:05 AM »
Volvo 945, får dra 1500kg på B-kort. Det är inte många bilar man får det med. Bra med B230-motor, då man ibland kan låna delar till FR-bilar med denna motor =)

Relativt billig och en FR-dragbil ska vara billig så man inte behöver vara så rädd om den i depån och när man lastar "skit".

22
Saab / SV: Trimkammar
« skrivet: november 14, 2008, 20:19:10 PM »
Det vet jag att han är, har ringt till honom vid ett par andra tillfällen. Nu är jag inte på g att köpa några, utan undrade mest för skojs skulle och vill inte störa honom med struntsaker  :)

23
Saab / SV: Trimkammar
« skrivet: november 14, 2008, 16:33:05 PM »
Är det samma avgaskam som insugskam, alltså man köper två st likadana och stoppar i?

24
Bygga / SV: Saabkopplingar
« skrivet: november 09, 2008, 18:12:18 PM »
Mekonomen hade! Jag ringde ju och frågade och idioten i just den affären sa att de inte hade, men jag gick in själv och letade på deras hemsida och där fanns det. Har löst det genom att ta en nyare slavcylinder, som passar i samma bulthål som den gamla. Köpte en 7/16x20 (passar i gamla huvudcylinder) och en M12x1 (nya slaven) nippel, och bromsrör som passade i bägge dessa nipplar och gjorde ett nytt rör själv.

Nu funkar det klockrent.


25
Saab / Identifiera 16v motor
« skrivet: november 02, 2008, 21:15:19 PM »
Har en Saab 900 16v som jag skulle vilja veta om det sitter ett 2,0 eller 2,1 block i. Finns det nåt att titta efter för att ta reda på det? Motorn är förmodligen ursprungsmotorn från när bilen byggdes, så om det kan sitta nån klisterlapp med info någonstans på karossen så kan man nog gå på det också.

26
Bygga / SV: Saabkopplingar
« skrivet: oktober 26, 2008, 19:15:10 PM »
Jo, men vem gör sånt, och har nipplar i konstiga storlekar? Mekonomen har inget löst och på Biltema finns ju det mesta, förutom nipplar i andra dimensioner än M10 och 3/8"x24 UNF enligt detta;

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1250&iItemId=89348

På saabs kopplingar är det inte någon av dessa gängor någonstans.


27
Bygga / Saabkopplingar
« skrivet: oktober 26, 2008, 17:07:23 PM »
Kopplingen på Saab är ett sorgligt kapitel får man väl ändå säga. Håller på med tre olika bilar där detta vållat större eller mindre problem, med olika nipplar framförallt.

Är det någon i detta land som kan reda ut vad det är för gängor på Saabs olika huvudcylindrar och slavcylindrar, räknat från de tidigare 99:orna upp till 900 -93? Inte ens på min lokala Biva-verkstad kunde de svara på vad det var för gängor, och inte kunde man köpa lösa nipplar heller utan bara hela rör. Grejen är ju då att det inte går att kombinera olika årsmodeller osv.

Mer specifikt håller jag just nu på med en gammal kaross med slaven utanpå sprängkåpan. Slaven är kass och det är stört omöjligt att få tag i en ny. Repsatser finns inte heller. Jag har därför skruvat bort kopplingen och kommit fram till att en nyare slav passar rakt på de gamla bulthålen vid transmissionen. Grejen är nu att det är olika gängor på nippeln som sitter i bilen, och i den nyare slaven. Dessutom är kopparröret för grovt för att passa i den nippel som hör till slaven. Annars hade jag ju bara kunnat kapa röret, kona om och sätta på en annan nippel.

Nån som är klok på denna djungel?

28
Övrigt / SV: Pressenning
« skrivet: augusti 25, 2008, 21:51:46 PM »
Jo, det finns ju en miljöstation... Men står den mer än 5 meter bort så hamnar vätskan garanterat i diket ändå.

29
Bilder och filmer / SV: fr video
« skrivet: augusti 22, 2008, 21:52:38 PM »
6 veckor sedan blir ju den 11/7, alltså fredagen under Vimmerbyveckan, och Motala kör veckan efter det, slut 20/7. Sen ska det redigeras, kopieras och slutligen skickas ut till alla. Om du fick den igår blir det drygt 4 veckor innan filmen skickades, inget konstigt med det.

Det är ju skillnad mot en "vanlig" tävling där det i princip bara är att köra in alla heat i en följd på DVD:n och det tar ju då ingen tid att redigera. "Det bästa från"-filmer säger sig självt att det tar längre tid.

30
Övrigt / Pressenning
« skrivet: augusti 22, 2008, 10:30:09 AM »
Det har ju blivit vanligt med pressenning under bilen i depån nu. Jag anser att detta enbart är ett spel för galleriet och man har infört det för att kunna säga till miljöansvariga på kommuner och länsstyrelser att "Titta, vi har pressenning under bilen så inget läcker ut i marken".

Jo, det låter ju bra, men vad händer när tävlingen är slut? Jo, pressenningen vänds upp och ned och eventuell olja skakas/rinner till stor del av, för man vill ju inte ha med sig en kladdig pressenning hem.

Samma sak är det väl med uppsamlingskärlen. Om det är nåt i dem så vänds de upp och ned och töms lite vid sidan av, innan de kastas in på golvet i folkracebilen.

Jag har väl egentligen ingen poäng med detta inlägg...har bara reagerat på att det är sånt hyckleri med detta.

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 7