Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Muggen

Sidor: 1 [2] 3
16
Volvo / SV: vart felar det? b230f.
« skrivet: november 10, 2011, 19:41:48 PM »
Nu har jag grejjat igen.
-satt tillbaka svarta spridarna så dom synkar med lmm.
-satt fast ett ställbart kamdrev och ställt så gott jag kunnat med mått på alla konstens sätt (saknade stativ med indikatorklocka)
-ställt tändningen på c:a 13grader ( då kliver den aldrig över 35grader)
-ställt upp btr:en på 2.8 bar.
-kontrollerat,kontrollerat och kontrollerat igen.

Nu upplever jag att den är mer stark och orkar dra från botten, men den är fortfarande ganska slapp i rappet(?)
Ska ta den till jobbet i helgen och se hur mycket man vågar ställa upp bränslet och möta lambdat ( skulle tro att jag borde ligga någonstans runt 0.85 -0,95 för att det ska bli bra.

återkommer om resultat

17
Volvo / SV: vart felar det? b230f.
« skrivet: november 10, 2011, 14:49:52 PM »
Stod och grejjade i garaget igår och försökte att ställa in kamen som jag läste mig till men undrar lite över en grej.
När kamen är nollad (som jag förstår det så kamen ställt på markeringen) så ska man alltså vrida sig fram till att ventiltryckaren på insug är 0.5-0.7 lägre ner än avgas på 1:an? ..och sen ställa kamdrevet på markeringen efter detta?
brukar mest gissa mig till de här grejjerna men insåg att det kan vara bra att lära sig mer specifikt ;)

18
Volvo / SV: vart felar det? b230f.
« skrivet: november 09, 2011, 17:30:09 PM »
Det sitter ju ett f-sprut på den, på motorinställningsdekalen står det ju att man ska mäta vid 750 +/-50varv och då på 12grader.
Men det är en kg002 kam som jag köpt i andra hand så jag har inga direkta specar på den, men  som jag förstått det så ska jag kolla öppningen på insugsventilen och att den ska stå på ett visst mått.
Ska försöka mäta upp lambdat och co'n i helgen, ska ligga på c:a 0.85 under belastning som jag har fattat det.. och co'n ska inte ligga högre än 5.0. och inte under 1.0 (katten är borta så hästarna dansar på bordet)..kan det stämma?

19
Volvo / SV: vart felar det? b230f.
« skrivet: november 08, 2011, 21:48:39 PM »
den drar inte tjuvluft nånstans i insuget? Kan ju va en anledning till taskigt vaccum också..
Annars kan det ju vara somså att du får vrida tillbaka kamen lite, så du får bättre botten :)
Att den inte är så rapp i svaret kan ju ligga i att du troligen har jääättetungt svänghjul.


//Jonathan

Tjuvluft är inte omöjligt, men jag har jagat läckor med startgas utan större resultat.
beställt ett ställbart kamdrev tidigare idag så jag hoppas att den kommer till helgen...vad tycks om c:a 2-3grader?
Bilen är mindre rapp än en orginal 230f och jag vet att det finns mer att ge trots ett ganska tungt svänghjul.
kollade ventilspelet idag och alla ligger mellan 0.20 -0.30 så det borde inte vara några problem där även om det är ganska litet.

men tack för svaret

20
Volvo / vart felar det? b230f.
« skrivet: november 07, 2011, 21:11:02 PM »
Är inte riktigt nöjd med resultatet p.g.a eventuellt slarv.
Receptet:
1.8mm planad 530 topp.
öppet sportluftfilter.
gula spridare
ställbar btr (ställd på 2,6bar)
extraktor m fullflödessystem 2.5"
lh.2.2 ställd på c:a 20grader vid 2000 varv, inget urkopplat
kg002 kam

möjliga fel:
ventilspel på 0.1 -0.3 ( vilket är för litet,jag vet, men leker man så leker man)
orginal kamdrev, orginal kamrem (123 kantkugg)
upplever att tändningen "fladdrar iväg" när man strobbar den.
ej portad.

upplever och undersöker:
1.Får inte drag från botten.
2.bromspedal hård ( vilket borde bero på taskigt vacuum i insuget?)
3.varvar jävlarimig efter 3000 varv
4.dåligt rapp vid gassläpp och hastigt gaspådrag (markerar som den tillfällig dödning innan den varvar igen,)

kom gärna med vad som helst så jag har något att testa mig fram på.

mvh muggen



21
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: november 06, 2011, 21:17:23 PM »
tack för den, då fick jag klarhet i mitt laborerande :yourock:...

22
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 29, 2011, 20:24:06 PM »
gör så här:
1. skruva upp  skruvarna på hansken som sitter mot boxen som sitter under rattstången.
2. lys med en lampa så du ser numrena på handsken.
3.sno två stift från en annan gammal kontakt ( det finns massor i en gammal volvo som har samma typ)
4.dra ut två nya sladdar från stift 18 och 19.
5. skaffa tre brytare, montera två på utgående och en från jord. koppla de två brytarna från boxen på samma sida på jordkontakten.
eftersom jag inte minns vilken kombination som ger vad får du testa.
med en jordad skall du få 3grader +, med den andra får du 3 grader -, de båda mot jord 6grader 0ch sen minns jag inte vad du får om du bryggar dem och inte använder jord....

Observera att detta är taget från minnet och har kanske brister i verkligheten.
jag laborerade fram en tändning på en gammal l.h 2.4 utan att veta något annat än att motorn gick bättre efter detta. så räckte det med att jorda det ena stifet.



23
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 25, 2011, 17:18:34 PM »

Ingen annan här på forumet som trimmat en volvo med LH2.2.?

Fan känns kass nu när jag köpt massa prylar och så faller allt på detta :arg: :doh: :arg: :doh:

Jag fulfipplar ju lite med l.h 2.2 och gör lite saker som det kommer..
just nu kör jag en fs280 med 1.8mm planad topp, orginalspridare och ställt soppatrycket.2.8 med tändningen på c:a 20-25grader före.
kör med orginal kamrem, extraktor rör, 2,5" avgas och det funkar finfint... kanske skulle behöva 10-15hk till men kan nog ta igen det i körstil istället... kostade mig c:a 2000:- för hela kalaset att få till.. ( ink nya packningar i toppen )
bytte motorkuddar till stumma och svetsade kapade panhardsstag till motorn från fjädertornen
till önskelistan hör en 4.10 utväxling och en m40 låda.. ..

med den kombinationen går det att åka is,grus och asfalt i den mån det krävs för att ha roligt.
och till en rimlig peng.

24
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 24, 2011, 21:23:15 PM »
Är jag helt ute å cyklar om jag säger att det faktiskt går att ställa tändingen på lh2.2??
Lh 2.4 kan man polvända hallgivaren för att tjäna 6grader, eller jorda stift 18 och 19 i olika kombinationer.. finns en skiss någonstans i arkivet..

Jag kan dock ha fel och bara uppleva att tändingen ändras och vara felinformerad.

25
Volvo / SV: kam till b230k
« skrivet: maj 02, 2011, 22:48:10 PM »
Äsch, jag bara tänkte att det strulade med gasflöden, elektronik och annat.
Tror ni dessutom att det kan vara ett försök att testa? Jag vart sugen.

Kommer dock att bli fram till hösten istället.

Sätter du på ett komplett sprut blir det nog inga problem.
Om motorn andas mycket bättre med portad topp, högre komp, extraktorgrenrör så kan den ju gå lite snålt med sprutet. Men samma sak gäller ju med förgasaren så den behöver ju också justeras.

Det finns ju folkracechip billigt, jag vet inte vad som är gjort med dom men är de lite seriösa så fetas soppan på lite.

Jag tror att bilen kommer gå mycket bättre med sprut än med originalförgasare men jag borde väl inte säga det för vi är ju konkurrenter ;)

Testa sprutet, det borde vara bult-på mer eller mindre.

/Karl, Green Giant

Jo, det är lite sant, men det börjar nästan likna ett samarbete, och tackar som ödmjukast för senast.=)
Vi har ju kvar spisen i orginal, så det kanske blir ett test lite senare, flytta maskinen med topp och skicka iväg pierburgskräpet.

Jag såg att chippet mer eller mindre flyttade upp varvstoppet och och öste på liite mer sås på högre varv.
Grejjerna måste ju hålla ett 10-tal tävlingar för att gå ihop, 50-timmar fullt på 2:an stressar ju en gammal spis rätt rejält.

Men jag tackar för tipsen ;D

hoppas viu syns den 15:e :goodluck:

26
Volvo / SV: kam till b230k
« skrivet: april 30, 2011, 10:21:47 AM »
Äsch, jag bara tänkte att det strulade med gasflöden, elektronik och annat.
Tror ni dessutom att det kan vara ett försök att testa? Jag vart sugen.

Kommer dock att bli fram till hösten istället.

27
Volvo / SV: kam till b230k
« skrivet: april 26, 2011, 19:29:08 PM »
Jo det gör vi, eller gjorde..ksk jag ska säga.
Det vart en hel del ras sist, hjulhuset ville inte sitta kvar i karossen, ej heller motorn,avgasröret,ratten,bakaxeln eller kylaren.. rutorna gick åt pipan efter två sidolägg.. så nu är det dags att bygga nytt.

just nu är det full fart i garaget med ett bygge med planat och portat, kl002 ställbar btr, 2.5" extraktor, 481cc spridare och chippat.
Få se hur det blir med det, men jag kommer alltid se tillbaka på K-motorn med andra ögon, den gick som ett spjut.
Inte omöjligt att det blir ett senare alternativ även i nästa bil.

Går det att montera jetronic-sprut på K-motor?

sorry för OT.

28
Volvo / SV: kam till b230k
« skrivet: april 17, 2011, 07:31:59 AM »
Tack för svaret trots tiden!

Vi smålaborerar lite med plylar som finns på hyllan eftersom det sällan finns pengar i kassan men bly i foten.=)

631:an vi kört med har funkat finfint, just i detta fall kom jag över en vx3-kam riktigt billigt men upplever att det blir lite ketchup-effekt.
Rätt effektivt iofs om man vill köramjukt i kurvor och få bra varv på rakorna, men det är lite tröttsamt i längden.
Måste hitta en kam som det är bra bottendrag i och som  klarar 5-6000 med lite skjuts kvar i, det borde räcka för banan.

enligt mina uträkningar ligger ventilerna kanske liiite nära kolvarna, finns c:a 1.5mm kvar vid kall motor.
Så gissningsvis klarar vi max 12mm i lyft, durationen kunde vara något längre dock.


29
Volvo / SV: kam till b230k
« skrivet: oktober 25, 2010, 08:59:52 AM »
Tack!
Det blir nog att jaga rätt på en slipbar kam och beställa en fs280 och skaffa sig ett extraktor...
Verkar ju gå att flytta runt på de andra motorerna när den här packar ihop.. och då byter vi nog tillbaka till vanliga spisen med 530 och vanligt f-block.

Någon som har koll på om man tappar eller tjänar effekt om man börjar plugga vacuum slangar på förgasaren?
EGR och pulsair är frånkopplat!

30
Volvo / SV: kam till b230k
« skrivet: oktober 23, 2010, 22:13:25 PM »
Tack för tipsen!
Man har ju hört läskiga historier om att ventilerna tar i kolvarna vid minsta lilla, dock har jag aldrig riktigt kollat upp det, men det är bra att veta att det skulle kunna funka, Har även hört att stakarna skall vara lite klena på -88b 230f motorerna, men upp till 146hk lär de ju palla, det finns ju std upp till i närheten.
Ska man börja fundera på extraktor när man ändå håller på?

Har någon gett sig på att ge detta ett försök?
Ivf som helst så tänker jag åtminstone testa..

Tack än en gång

Sidor: 1 [2] 3