Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 35
31
Volvo / SV: Någon som åkt med Elofsson 48 kam
« skrivet: december 25, 2019, 00:32:18 AM »
Fråga efter värden på kamen får du duration vid ventilspel, vid 1mm och lyftet kan man ju Iaf grovt säga vad den passar till.
För mig är en 48 en b20 profil från nisse hedlund.
Sen vilket användningsområde har du tänkt dig?
Man får hålla igen lite på durationen om det är en bruksbil tex jämfört med en isbil.

32
Volvo / SV: Lättning av pottsvänghjul lh2.4
« skrivet: november 14, 2019, 19:57:20 PM »
Dom som lättar och gör skelettsvänghjul gör det i regel i cnc fräs.
Vissa gamla har ju runda hål man kan anta är manuellt frästa/borrade.
Annars är det bara att sätta upp det i svarven pch ta bort material där det inte behövs.
Tror det kan vara svårt att balansera det i en däckbalanserare men ta ett valfritt svänghjul mäta obalansen märk ut den ta lös och montera tillbaka det ett par gånger och snurra och se om den registrerar samma antal gram på samma ställe.

33
Volvo / SV: Portad 398, bara att slänga?
« skrivet: november 11, 2019, 20:21:53 PM »
Radien på svängen ner mot ventilen menas innerradie är kanalens botten och ytterradie dess tak förbi ventilstyrningen mm.
Ju mindre radie ju tvärare sväng och ju svårare för luften att svänga därav gör man botten platt och bredare så luften saktar in där då den får mera plats och lättare svänger.
Då det gäller storlek/aria så finns det formler på tex topplocksverkstan för att räkna ut lämplig aria för en viss effekt

34
Volvo / SV: Portad 398, bara att slänga?
« skrivet: november 10, 2019, 22:12:08 PM »
Gör man något för stort blir det sämre speciellt om bara en del av kanalen blir för stor.
Har man stor kanal sedan ett stort insug och en stor förgasare blir det också sämre men inte lika mkt sämre.
Det som händer lite förenklat är att kolven drar upp fart på luften som även efter kolven saktat in längst ner fortsätter av sin egen fart/vikt så stänger man ventilen på rätt ställe så får man mesta möjliga luft i cylindern.
Luften har som mest energi på minsta stället då farten blir högst där och kommer sedan där kanalen blir större att sakta in vilket gör att trycket ökar den tryckökningen får man delvis  i kanalen och inte i cylindern med en liten förgasare och en stor kanal iaf om förgasaren är mindre än kanalen. 
Har bromsat en motor med väldigt mkt för stor topp den gav 9hk och ca 15nm mindre än en med rätt storlek och behövde 40mm längre trattar för bästa effekt (45er med 40mm halsringar och kammar med liknande duration på båda)

35
Volvo / SV: Portad 398, bara att slänga?
« skrivet: november 09, 2019, 19:11:33 PM »
Bara att slänga är den inte men väldigt onödigt stor i inloppet original storlek där räcker så länge förgasarna inte är större än 45er jag skulle försökt få kanalen plattare i botten likt ett liggande D sedan få radien så jämn och lång som möjligt ner mot ventilsätet.
På avgas filar man bara under ventilen ta ingenting alls från där svängen slutsr och utåt det gör inget bättre med originalventil

36
Volvo / SV: B234 F Motor
« skrivet: november 07, 2019, 10:07:36 AM »
Lh 2,4 styr ju bränsle och tändning monterar du något annat som styr det går det ju.
Tex ett par webrar och ett fristående tändsystem
Men om man bara plockar bort den går den givetvis inte

37
Volvo / SV: Kamaxel b230
« skrivet: juni 17, 2019, 15:33:07 PM »
Enklast är att montera den i en topp med nollspel antingen ingen eller en mkt svag fjäder sen en gradskiva på kammen och indikatorklocka mot botten på ventilen.
Sen får man snurra och mäta.
Att tänka på är att det som mäter mot kammen måste vara minst samma storlek som tryckaren den är tänkt för så anliggningen blir på samma ställe därav ja tycker det är enklast monterad i en topp.
Vill man ha ut nockvinkeln måste man mäta på 2 nockar.
Alternativet är ju om du ska ha den till tex folkrace att bara ställa den så insug öppnar 0,5-0,8mm mer än avgas i tdc och även kolla hur mkt lyftet är då det ger ju en liten indikation på hur vass kammen är även om det med olika nockvinklar blir rätt olika.
Lyftet och bas cirkeln går ju mäta med ett skjutmått bara även det säger ju långt ifrån allt men ett litet steg åt rätt håll.

38
Volvo / SV: Chip b230 f/Fb
« skrivet: juni 02, 2019, 00:11:50 AM »
Oftast får man vad man betalar för och ändrar man för mkt från det chippet är tänkt till så blir det fel på något sätt.

Dock aldrig köpt något tradera chip haft en folkracebil med ett (var märkt tradera 7400rpm) och det var inget vidare ville sura vid varmstart och gick knappt på tomgång men det chippet måste då va minst 5 år gammalt och lär ju vara många som sålt chip på tradera och i dne bilen var det pillat på lite av varje i övrigt också.
Det enda jag kan säga om folkraceshopens är att dom kör samma tändchip i b230 som b234 och dom motorerna behöver rätt olika tändning.
Är osäker på b234 om boxnummerna följer motorsettup då dom första hade så kallad  3"lmm och gasspjäll medans senare hade 2,5 om en av boxarna finns med båda alternativen blir det helt fel för det ena.
Kör du 16v spridare och en 3" lmm från en 16v skulle jag försöka använda ett sådant chipp/bränslebox med org bränsletryck sedan ett tändchipp för en 8v motor då bör startmappar osv bli minst fel. Att se ypp med är att de kan finnas små skillnader mellan olika årgångar på härvorna så bara flytta boxar imellan kan orsaka fel.

39
Volvo / SV: Volvo 850 GLT trimning
« skrivet: maj 09, 2019, 21:25:27 PM »
Högre kompa ger säkert lite frågan är hur mycket man kan ta om man även byter kammar innan kolvarna och ventilerna tar i.
Har inte trimmat någon sådan motor själv men gissar att insuget stryper ungefär samtidigt som toppen så jämna till allt utan att förstora i onödan sedan om du har tillgång till saker för det ett sätesjobb och 30gr bc på ventilerna.
Ett bättre grenrör är ju inte heller fel.

Men vassare kammar grövre avgas utan katalysatorn och rensa bort luftbox mm med ett bra chipp borde ge minst 20hk till iaf (så 190 om den nu ger 170 org)utan att lyfta undre delen av toppen

40
Volvo / SV: B230A Råd inför bygge
« skrivet: april 14, 2019, 18:05:59 PM »
Det jag ser som största strypningen är kamaxeln.
Den kommer till stor del bestämma effekten och registret.
Sitter det i budgeten så är en kamaxel mer värd ur effektsynpunkt än extraktorgrenröret. 
Putsar man bara jutkanter och gärna jämnar till hyllan runt styrningen sen rundar till innerradien lite på avgas räcker toppen rätt långt.
30gr bc på ventilerna är enkelt att få till och sedan plana den 3mm.
Den kombon med stora halsringar och en vass kam ger rätt injusterad 180hk iaf.

41
Köpes / SV: Letar efter bakaxel till volvo 244 gl 1988 inom skåne!
« skrivet: mars 01, 2019, 00:15:02 AM »
Du kan nog ta valfri 240 Axel från 85 eller nyare.
Alla äldre passar men saknar givare för hastighetsmätaren.
Även medbringaren kan vara mindre på äldre axlar men den går flytta över om du har en rasad Axel mer så.

42
Volvo / SV: Volvo felkoder
« skrivet: februari 13, 2019, 11:06:10 AM »
Går bilen som den ska eller börjar den gå dåligt i samband med att den sätter felkod?
113 säger ju kortsluten lambda eller styrboxfel.
Och 231 borde inte komma om felet var konstant (inte bara den koden iaf)
Är lambdan bytt utan skillnad så kolla över kablaget till den och ev kontaktdon mellan den och styrenheten även jordpunkter annars prova med en annan bränslebox ifall något där gett upp (rätt ovanligt men kan hända)

43
Volvo / SV: weber går inte på högfart.
« skrivet: februari 13, 2019, 10:59:12 AM »
Med dom munstyckena borde den gå mer åt det feta hållet dör den där oavsett belastning eller Kan du tomvarva mera? Någon skillnad om du pumpar på gasen så acc pumparna skickar på bränsle?
Smäller den i förgasarna då den dör av eller storknar den med ett bluddrande?
Och har motorn gått bra förut eller har du satt ihop delar som är sk okända?

44
Bygga / SV: torkare volvo 240
« skrivet: november 28, 2018, 11:25:19 AM »
Det behövs väll bara en plus kabel via brytare till valfritt läge på torkarmotorn?

45
Volvo / SV: Byta tändsystem b230 lh.24
« skrivet: november 09, 2018, 15:49:41 PM »
Med lh2.2 kan man göra det.
Tror dock inte det är lika enkelt på 2.4 men det finns ju vettiga chipp mm till 2.4 så varför vill du inte använda org tändningen?

Dock går det väll alltid bara koppla bort tändspole fördelare i toppen mm men i övrigt låta allt sitta kvar bara det att det inte används till att ge gnista.
Sen stoppa dit en fördelare och köra vet inte om man får några felkoder då dock och varvstoppen finns ju kvar vilket som. 

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 35