Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 31 32 [33] 34 35
481
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: februari 14, 2013, 16:16:08 PM »
du har rätt i det du skriver då 45or har halsringar och spridare som blir en strypning och att dom bara räcker till kring 200 äkta hk  (mycket beroende på vilken motor dom sitter på)
men ska man skriva lite mera avancerat så är det ju fel med att försöka göra kanalen så liten som möjligt också då man ska försöka ligga på rätt gashastighet i kanalen (ca 110-130 meter/sekund där kanalen är som trängst) vid toppeffekt
och det viktigaste är ju att försöka hitta en bra harmoni i motorn för ett brett register.
tror att det byggs väldigt många folkracemotorer som kunnat ge både mera effekt och bättre register (till samma pris) bara man valt rätt grejer
tex många som åker b20 med dubbla SU hif6, hemmaportad topp som kan vara för stor/för liten i aria, x-rör dom inte vet vad för varvtalsregister det är jort för eller org grenrör och sen eftersom kamaxlar kostar ungefär lika mycket oberoende av vilket varvtalsregister dom är jorda för så blir det volvos S-kam eller typ en H3 eller andra alltför vassa profiler.
och resultatet blir en motor som knappt går använda under ksk 3500varv sen drar sådär till 6500-7000 där för klena ventilfjädrar och allt för små förgasare sätter stopp
medans en mera rätt dimentionerad kam hade gett samma toppeffekt med ksk 1500varv bredare körbart register och bra tomgång :P

men det är då inga problem och använda betydligt vassare kamaxlar än H till 2.3 liter och 45or med bra resultat speciellt i en fr motor tror jag bara det blir bättre med något värre.
dock blev det nog en trevlig bottenstark gatmotor
En fr motor jag byggde med enkelt filad 530 topp enkla hårdare fjädrar dubbla stromberg kg,s steg 2 extraktor och först K-kam sen fs296 fick ett helt annat klipp med den vassare kammen trots för små förgasare.
Ett mellanting mellan kammarna hade troligen gett ännu bättre resultat men tog det som fanns på hyllan och även på treans växel drog den till drygt 7000 och kändes som toppeffekten låg kring 6000 (skulle ksk legat högre med mera förgasare)

jag har inte superkoll på exakt hur långt olika förgasare räcker men ungefärligt så skulle jag säga att

dubbla SU/stromberg räcker till kring 150-160hk ksk 170 med ett insug av typen som fr shoppen säljer då båda förgasarna sitter som på ett plenum så varje cylinder får suga igenom båda förgasarna dock tror jag lågvarvsregistret blir något sämre med ett sådant insug och toppeffekt kring 5000-6000 och lagomt växlingsvarv 5500-6500.

36/36dcd fungerar bra till 140-150hk lämpligt toppeffekt kring 5000 växlingsvarv max 6000
På 2.3 liter och halsringarna upptagna till 32mm (tror det va ungefär max) ksk det går tvångssuga ut 160hk men då skulle man troligen fått 20hk till direkt med något större.

Dubbla 40mm tex Weber Solex Dellorto kring 170hk ksk 10 till med största möjliga halsringar och korta insug och fungerar hyfsat med lite vassare kamaxlar då man har separata spjäll för varje cylinder toppeffekt kring 5-6000 växlingsvarvtal 6000-7000 .

dubbla 45er kring 200-210hk beroende på halsringar och toppeffekt kring 6500 växlingsvarv 7000-max7500

dubbla 48/50er kring 230-260hk beroende på halsringar och kringsutrustning och räcker till 7-8000 varv där börjar i regel dom flesta topplock sätta stopp pga för lågt flöde och kamaxlar med orginaltryckare jorda på omslipade ämnen brukar få för mycket dur mot lyftet (lyftet bör helst va 14-16mm) för att hålla uppe den volymetriska värkningsgraden dvs effekten och det blir mycket dyra motorer.

toppeffektsvarvtal och växlingsvarvtal som jag skrev går naturligtvis överskrida då man kan få en motor med dubbla 40is och dra till typ 8000 men effekten blir knappast högre då den ökade friktionen och att motorn inte får åt sig luft istället i värsta fall sänker effekten och ger ett betydligt sämre register.
sen är ju effekten ungefär vad förgasarna klarar och då måste allt vara rätt dimentionerat rätt längder på grenrör och insug och en bra topp det går ksk få ännu lite mera men då stryper förgasarna rejält och motorns totala byggkostnad blir nog ändå så pass hög att man inte bör snåla utan byta till större.

en länk till lite mera avancerat och formler för och beräkna insugslängder arior osv från en som verkligen vet vad han håller på med
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktintroduktion.html
mvh :)

482
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« skrivet: februari 14, 2013, 01:06:29 AM »
anledningen till att jag inte sätter i större sätesringar är för att det är motorer på folkracenivå jag pratar om och då iaf på motorerna jag gjort har det alltid vari förgasarna/insuget som vari strypningen då 46mm insugsventil (går ju i org sätet) räcker betydligt längre än 45or om det blir någorlunda rätt och inte enorma mängder turbulens i kanalen och desamma om man kör ett org 230f insug ev lite portning vid spridarfästet och värre saker än så stoppar jag inte gärna  i en fr motor då det känns som man går väldigt back då man inte får behålla bilen men hade toppen gått lösa enbart med och köpa 50mm insugsventiler och fjädrar sen räta ut insugskanalerna och ett egenbyggt insug med plenum minst 76mm spjäll och typ ett ms 2.2 och brytarlös fördelartändningmed tillfixad tändkurva hade det ju inte blitt överdrivet dyrt :P
dvs om det gått utan sätesringar  för det tar ju sin tid och fräsa upp i toppen (krävs väll mira eller en vettigare fräs för och göra det bra) och göra sätesringarna i rätt ytterdiameter (jag skulle till det behöva en metallsvarv) sen pressa/slå dit dom (helst svarvat dorn för sätesringen och kyla/värma sakerna) och sen göra själva ventilsätet med minst tre vinklar.
sen måste man ju porta toppen och ha kam ventilfjädrar gasare/insprut och insug och x rör för att det ska bli något lyckat och då har man helt plötsligt lagt ner mer tid och pengar än jag skulle vilja göra på en fr motor speciellt då jag inte har grejerna för det själv:P
men har hört nått rykte om att det är provat på motorer med vipparmar dvs man kan skjustera ventilspelet mellan varje heat på skjusterskruv och där ska det ha fungerat dock vet jag inte hur ofta skjustering behövdes därav jag undrade om någon prövat på Volvos rödblocksmotorer med överliggande kam.
ursäkta om jag låter kaxig i mitt inlägg men det är mina erfarenheter om någon gjort något bättre så lyssnar jag gärna tackar och blir lite klokare :P


483
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« skrivet: februari 12, 2013, 03:48:44 AM »
jag funderar på och prova men det känns som det kommer bli ett misslyckande :P
men det kommer då inte kosta mig något mer än en packningssats och nån timmes skruvning iaf men det får bli då folkrace sesongen börjar så man blir lite sugen på och exprimentera med såna saker och det tinar fram någon skrotbil som står under snön nu ( norrlänning):P
om nu ingen ger sig till känna innan dess och skriver deras resultat enda nackdelen är att iaf med mina primitiva mätmetoder så värkar det bara rymmas i 405/531 topparna som har 94mm breda förbränningsutrymmen och det känns som lite slöseri om det inte fungerar alls.
Hade det gått i ett 398 (92mm förbränningsutrymme) utan och få fräsa upp runt ventilen utan bara dit med sätesfräsen (har bara provat tvärmåtta) så hade jag vari mer sugen på och pröva eller om någon med mira eller något annat fräsredskap bättre än biltemas neway kopior kunnat  prova göra fräsjobbet så hade det vari en annan sak :P
men men vi ser väll om man är dum nog och pröva innan sommaren iaf :P
så får ni ju veta antingen hur ni skall göra eller hur ni inte skall göra :P
mvh

484
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« skrivet: februari 10, 2013, 17:49:11 PM »
ingen som provat något sådant :P?
är väll inte värre än att man får spöa ut sätesringarna på avgas och stoppa dit nå b20 ventiler och prova själv åt våren men skulle vart enklare om man slapp om det bara fungerar i några minuter :P

485
Volvo / ventilsäten i alu
« skrivet: februari 06, 2013, 23:38:02 PM »
Original sätesringarna på Volvos rödblockstoppar tillåter ju max 46/38mm ventiler men finns det någon som har provat ta bort dom och göra säten direkt i alu på någon typ festivalmotor eller så som man bara förväntar sig köra en tävling med innan någon annan får upptäcka att det är en typ engångstopp  ::)? om man kör 50mm insug och 42mm utblåsventil (tex b20 insugsventil)
så får man ju 2mm anliggning mot ventilen (38 till 42 och 46 till 50) sen kan man ju lägga på med lite svets för och få fler vinklar under sätet och även i förbränningsutrymmena då man inte behöver vara rädd för att sätesringarna ska släppa :P
jag vet att man inte kan utnyttja ventilstorleken fullt ut då det kommer för nära cylinderväggarna med sämre flödesaria som följd men mest intresserad över om någon vet om ett ventilsäte direkt i alutoppen skulle hålla några timmars gasande eller om man har nollspel på ventilerna innan motorn ens är varmkörd? :P


486
Bygga / SV: kardan 240
« skrivet: februari 06, 2013, 22:38:08 PM »
vad har du för motor koppling osv och vilka däck tänker du åka på?
den främre biten är lika lång oavsett om det är den grövre eller inte:P (kan nog mäta en om det inte svarade på din fråga)
dock så är det längre mellan skruvhålen på medbringaren (där den sitter fast mot lådan) så man behöver medbringaren från en låda som har haft den kardanen förut eller motsvarande grövre från m46/m47.
men den klenare brukar klara mer än drivaxlar och treans växel i m45an är då min erfarenhet så länge den inte fått någon buckla (går av väldigt mycket lättare efter det) då jag kört en sommar med ca 300hk/400+nm i en 240 och då brukade 1030 bakaxlarna vara den svagaste länken (med den klena kardanen) på någon folkracebil har jag aldrig kört något annat än den klenare den grövre tror jag finns på alla från 84 och framåt (kan ha fel) med m45 vilket inte är så många men inte omöjligt och hitta direkt
mvh

487
Volvo / SV: volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam
« skrivet: februari 04, 2013, 14:25:09 PM »
nä 1000kr är ju inte mycket men en begagnad borde ju gå på typ 500 och då kan man ju som inte gå back:P
jag tror det fungerar men har ju som sagt inte provat själv...
konstigt ingen av dom 114 som har tittat i tråden har provat och kan säga hur det gick för dom eller iaf provat något liknande då b20 är så pass populär motor och alla som kört bakhjulsdrivet i folkrace en längre tid borde ju provat åka b20 och då sitter det ju i regel dubbla su portad topp och någon värre kam i dom flesta motorerna :P

488
Volvo / SV: b20
« skrivet: februari 03, 2013, 22:09:48 PM »
det stämmer det ska även gå använda veven från en äldre b21 i en b20 fast då får man pressa bort en hylsa i framkant på b21 veven för kamdrevet (tror det var så iaf)
övriga skillnader är att det är 22mm kolvbult på kolvarna till b20 med 6 bultat och 24mm kolvbult på b20 från 73 med 8bult och alla b19-b23 fram tills 85 då b230in kom.
sen är det olika diameter på vevtapparna på 6 och 8 bultade vevarna.
b20ins original cylinderdiameter är 88.90 densamma som b19 så man kan köra med b19 kolvar vilket nog är mest intressant om man ska köra överladdat då kolvarna till b19et håller mer än b20 kolvarna och ger låg kompa annars fungerar det också bra och borra till 92mm och köra b21 kolvar då får man en 2,1 liters b20 och en fördel till förutom ökad volym då man kan ta upp förbränningsutrymmena lite mer runt ventilerna dvs få högre flöde igenom toppen.
vevstakar går använda från sena b20 eller b21 men det bästa är och ta dom sk M stakarna från b23.
Vissa sena b21 har också dom medan dom äldre har liknande som är mjuka som bly och tål mindre.
medan M stakarna många gånger visat sig klara över 500hk/5-600nm i turbomotorer :P
mvh

489
Volvo / SV: volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam
« skrivet: februari 03, 2013, 17:27:11 PM »
jo jag förstår hur du menar.
tror det bästa är och slipa på en vanlig gammal orginalkam helst från senaste b20 motorerna (74-76) fast det är inget måste men hör med folkraceshoppen via deras hemsida eller pm,a Folkraceshop här på forumet med frågor om deras kammar han borde ju veta bäst om dom och även veta om fsv 740 fungerar bra till su :)
och den kammen har nog högre andrahandsvärde än en F-kam du köpt ny också däremot en fräsch begagnad F-kam kan du sälja till samma pris (dvs om du inte skulle bli nöjd vilket jag hoppas du blir) som du gav så länge du fått ett bra pris från början.
mvh

490
Volvo / SV: volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam
« skrivet: februari 02, 2013, 01:50:56 AM »
okej men prova släng i F-kammen tror inte det är något större problem :)
det finns ju typ ett tiotal som gör/säljer b20 profiler i sverige skulle jag tro alla gör nog någon profil som fungerar i din motor men tex folkraceshoppen tar ju bara 900kr för en omslipad kamaxel och då borde fsv717 och fsv740 fungera med su.
 fsv740 är nog ungefär jämnvass (liknande varvtalsregister) som F fast en modernare profil så troligen nån hk mer och lite bättre register.
och även om du inte skulle bli nöjd (oavsett kam) så förlorar man ju bara max nån hundring och en kvälls jobb (om man säljer kammen igen) sen är man en erfarenhet rikare iaf :)
Dock har jag bara hållit på med dubbla su på folkracebilar och då har man ju bara prioriterat registret från 3000 till 7000 (över 7000 ska det vara bra topplock och helst bättre vipparmsbrygga stötstänger och stora förgasare typ absolut minst weber 45er osv för att det ska bli någon riktig effekt och inte bara större slitage)

föresten vad åker du för ventilfjädrar? är det gamla orginalfjädrar brukar dom inte vilja hänga med långt alls.
Volvos gulmärkta hänger med någorlunda långt

491
Volvo / SV: volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam
« skrivet: februari 01, 2013, 18:26:08 PM »
R kammen går få och fungera hyfsat bra med su men man kan behöva prova sig fram lite med olika nålar osv.
på fr bilarna fungerar det bara bra fast då bryr man sig ju inte så mycket om registret under 2500 varv där problemen med den kammen kan vara då den blir lite bottensvag då man inte kör ett spjäll för varie cylinder.
men F kammen borde fungera bättre med dubbla su på lägre varv då den har  högre nockvinkel dvs mindre överlapp har dock inte provat F kam i någon motor alls men det borde fungera rätt bra.
 för mer bottendrag och mindre varv är k bättre (k-kammen brukar vilja krokna kring 6000 medans R-kammen drar till 7000 med dubbla su och småportad topp iaf på fr motorer jag vart delaktiga i men självklart beror det ju mycket på allt annat omkring)
annars finns ju många snälla trimmkammar till bra pris :)
mvh

492
Köpes / SV: volvo kamaxel
« skrivet: januari 29, 2013, 14:24:25 PM »
jag har flera olika motorer och tänkte mest titta om någon hade något intressant till bra pris liggandes jag tycker inte det är något fel på kammarna jag har eller iaf har provat i någon motor mest intresserad över och lära mig mer:P
la mest upp att jag hade tillgång till dom kammarna för att jag inte är direkt intressrad av någon af fr shoppens kammar då jag troligen skulle köpt den direkt från fr shoppen om inte det var typ 500kr inkl frakt som gällde eller så :P

493
Köpes / volvo kamaxel
« skrivet: januari 25, 2013, 21:48:45 PM »
tjo :)
är intresserad av nån/några lagomt vassa kamaxlar till volvo b19-b230 (även emd 37mm tryckare)
har några fr motorer med olika trimningsgrad som jag skulle vilja testa lite olika i mest för och lära mig mer och leta bra register :P
har tillgång till fs 296 fs 122 fs280 fs 324 och fs 300 så ingen av dom är intressanta (så länge det inte är riktigt billigt då:P)
men annars kan det mesta vara intressant så skicka gärna ett pm eller skriv här om ni har något liggandes som bara samlar damm :)
självklart vill jag inte ha någon med nernötta nockar eller andra defekter.
mvh :)

494
Bygga / SV: Väghållning på 740in
« skrivet: januari 24, 2013, 13:45:36 PM »
ingen orsak det är iaf vad jag tycker har fungerat :P
sen kan man även på 740 göra som jag beskrev på 240 med kortning av momentstagen för att luta bakaxeln lite då när man gasar vill den ju vrida upp sig och hamnar rakt istället för att pinjongen pekar uppåt fast det är lite omständigare där med triangelstagen eller vad dom nu heter

495
Bygga / SV: Väghållning på 740in
« skrivet: januari 24, 2013, 11:13:28 AM »
mjuk bak gärna något lägre än fram och styvare fram då (iaf mitt tycke) då får man en mera  följsam lättkörd bil som går fortare både i starten och i krokarna istället för och resa sig fram så sätter bakändan ner lite när man gasar ut ur krokarna och i och med att den är mjuk så följer bakhjulen underlaget (brukar ju kunna vara ganska gropigt och jävligt på fr banorna) sen då man bromsar in mot en krok och svänger vill man ha bilen hård fram så bilen inte niger ner över yttre framhjulet med understyrning som följd.
så jag brukar köra orginalfjädrar bak kapa dom lite lagomt och sen bara kolla över bussningar och ta det som känns bäst i stötdämparväg man hittar mer eller mindre gratis
 På 240in kan man korta momentstagen en cm och stumma bussningarna i bakaxeln (dom stora till dom undre stagen) igenom och svetsa en bricka över gummit i bussningen så brukar man ta sig iväg lite bättre i starten :)

fram gärna få dit dubbla krängningshämmare lite mer camber och hårdare fjädrar och så bra stötdämpare man orkar/känner sig ha råd och fixa.

sen gärna lättat så mycket man orkar och hyfsade däck så brukar bilarna ligga riktigt bra på banan.
dock så är ju arbetet förlorat om bilen blir såld så ibland rör jag inte någonting alls väghållningsmässigt förutom möjligen kapar fjädrarna lite och hyfsade däck :P

Sidor: 1 ... 31 32 [33] 34 35