Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 35
76
Volvo / SV: Vevstakar
« skrivet: januari 03, 2018, 01:02:39 AM »
Först skrev du ju om en 8 bult 75as b20 sen skrev du ju att du fått tag på 2 block därav jag antog att det var först en motor du undrade över sedan hade skaffat 2 till.
Alla vevstakar från 8 bult b20 är ksk likadana men är dom identiska mot en b21 vevstake utan M märkning eller finns det fler vevstakar med eventuella skillnader som passar därav min fråga om dom såg identiska ut förutom M märkningen.
Ser dom likadana ut och väger detsamma är det ju enklast och rycka på axlarna och köra men skulle det tex skilja 50 gram mellan dom i vikt vore det ju mindre bra.
Sen då det gäller b21 ska det ju vara lite olika tar man Vevstakarna från en 84 är dom med största sannolikhet M stakar men i en b23 ska ju alla vara dom Rätta

77
Volvo / SV: Vevstakar
« skrivet: januari 01, 2018, 14:11:55 PM »
Jag tänkte på blocken du fått tag på nu där det satt olika sorters vevstakar.

78
Volvo / SV: Vevstakar
« skrivet: december 31, 2017, 10:07:05 AM »
Hur ser Vevstakarna ut då dom som inte är M stakar är dom exakt likadana men saknar m märket eller är det monterat helt olika vevstakar i blocket?  :doh:

79
Volvo / SV: Fråga angående lashcaps
« skrivet: november 13, 2017, 05:16:09 AM »
Det är svårt att veta exakt vart man hamnar innan man har monterat ventilerna mm.
Iaf om man lejjer bort jobbet då det beror på hur djupt man skär sätena sen med ventilerna monterade kan man jämföra höjden och se innan man beställer.
Gör jag iordning en orginaltopp med slitna säten och styringar brukar ventilerna hamna över en mm lägre då man slipar bort en del och lägger ut sätena för att utnyttja ventilerna fullt ut)

Ventil brickor för volvos originaltryckare finns från ca 3,2 till närmare 5 mm så man har lite att spela på är det möjligt lägger jag dock i lashcaps för 3,30-3,70mm brickor då en tunnare väger mindre.
Har man inte tillgång till det får man köpa lite tjockare än man behöver och slipa ner dom till rätt mått.

80
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem (LÖST)
« skrivet: augusti 29, 2017, 11:17:02 AM »
Vad bra att det löste sig rotor i kombination med att spolen ger sämre gnista när den blivit varm är en trolig felorsak.

81
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem
« skrivet: augusti 19, 2017, 20:34:28 PM »
Om problemet uppkom vid byte av tändsystem kan du nog utesluta bränsle problem
Om båten inte stått över en vinter eller så och ej startats fören efter bytet (avdunstad bensin kan lämna kvar erga/smuts)
Orkar den inte tända med 1mm gnistgap så är något dåligt
Ny rotor fördelar lock och tändkablar är en billig investering och utesluter många fel.
Är det samma som innan eller kan tex rotor bytts med fördelaren men inte fördelar locket?
Kan va skillnad där på måtten mellan org och eftermarknads.
Annars kan det som kulan är inne på vara fel tändspole om den går sämre efter ett tag.
Är högeffektspolen nått biltema skrot eller någon märkesgrej?
Vissa spolar måste köras med förkopplingsmotstånd (gäller iaf brytartändning) annars går dom varma och tappar kapasitet ev går sönder.
Vilket tändsystem är det? 240glt  740 med b230A eller något annat?

Lamda 1 (afr 14,7-1) siktar man på för bäst avgasrening något snålare för ekonomi och rätt mycket fetare för effekt 0,84-0,87 (afr 12,4-12,8) brukar sugmotorer gilla men sällan man får det över hela kurvan med förgasare

82
Volvo / SV: Förgasare konvertera B230f
« skrivet: augusti 09, 2017, 11:42:59 AM »
Du bör köpa vibrationsdämpande packningar mellan insug och förgasare och gummibrickor för monteringen.
Du måste bygga ett gasreglage jag brukar föredra att använda en gasvajer från en motor med enkelförgasare då (den är längst) men den plockar man ju begagnad från någon bil.
Sen måste tändnings biten lösas.
Agregataxeln/balansaxeln brukar ej ha drevet för fördelaren bearbetat på motorer med toppmonterad fördelare (om din motor sitter i en 740/940)
Så den kan du behöva byta om du ska köra med en block monterad fördelare då.
Sen behövs ju givetvis fördelaren mm.

83
Volvo / SV: Volvo S80 2.9 manuell, tips :D
« skrivet: juli 14, 2017, 11:28:17 AM »
Det går ju alltid hitta en fördelare från någon gammal 6 cylindrig motor och sätta på kamdrivningen sen förgasare men de behövs ju 3x weber eller 6st mc förgasare.
Annars tror jag immobilizern borde gå chippa bort men är lite osäker på det.

84
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: juli 05, 2017, 09:55:34 AM »
Oljefiltret sitter på trycksidan efter oljepumpen innan oljan åker vidare för att smörja lager mm.
Avrinningen från toppen rinner rakt ner det är 3 hål i toppen som går ner i blocket och kommer ner ovanför balans/agregataxeln.
Tror inte något från ett lager är Magnetiskt och det ska inte släppa spån från lager vid inkörning.
Det mesta som hamnar i oljan är från då kolvringarna slits in mot cylinderväggen och innan dom slits in läcker motorn ju ner mera den vägen också så det hamnar rester från förbränningen i oljan.
Men hade du kört in motorn i ca 20 timmar så borde det redan gått sönder om det var ett lager som hade släppt bitar chansen är nog stor att de va alu spån från då toppen planades.

85
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: juli 04, 2017, 01:06:38 AM »
Är det alu spån från när toppen planades så är ju chansen liten att dom passerar vev eller ramlager då dom fastnar i oljefiltret innan är bara pumpen dom möjligen kan gå lite hårt åt.
I toppen kan dom ju varit i oljekanaler till kammen så att lyfta den lite och köra igenom olja är ingen dålig idé.
Mest troligen har dom varit där oljeavrinningen från kammen går ner (det finns flera kanaler in dit och rätt stort utrymme där dom kunnat fastna och svårt att få ut om det är minsta oljekladd  kvar) och då bara spolats ner i tråget när motorn startats. Sedan har dom som varit för stora för att gå igenom oljepumpens sugsil stannat resten sitter i oljefiltret.
Så tror inte du behöver byta olja i onödan heller utan bara som vid normal inkörning.
Kylsystemet behöver du inte oroa dig för skulle det vara nog mycket för att sätta igen kylaren skulle det ju ramlat ur toppen om du vänt och vridit på den och vattenpumpen bryr sig inte om något enstaka spån men visst är allt löst så är det ju enkelt att spola ur med vattenslangen.
Då det gäller Insprutningen finns det ju medel att blanda i bränslet som ska lösa avlagringar mm vet ej hur bra dom fungerar då folk har väldigt varierande åsikter men det är ju inte så dyrt att prova.

86
Volvo / SV: Insug b230f
« skrivet: juli 04, 2017, 00:04:12 AM »
Länge sedan dedär skrevs och det är inte rätt (jag var inte så påläst då var nog bara 20 år gammal också) 
En standard 531 topp flödar lite olika men oftast kring 175-180cfm  och med filade jutkanter och fixade säten ca 190-195 en bra voc topp ligger därikring också då brukar man flöda så många org toppar som möjligt och ta dom med bästa org jutningen sen göra säten på det. 
Jag tror insuget flödar lite mer än 195 men man får ju ett flödesmotstånd i både insuget och toppen dvs flödar toppen 195 och insuget 195 så bli totalflödet rätt mycket lägre.
Jag har provat flöda en portad 530 topp med både F och E insug
Toppen flödade med endast en fullradietratt mot kanalen passande nog 195cfm vid 16mm lyft.
Med weber 45 med 40mm halsring och ett insug i rätt storlek tappar en sådan topp 13-15cfm så 180-182cfm i totalflöde.
Med E insuget monterat blev totalflödet173cfm
Och med F insug 164cfm.
Och när toppen tappar så mycket som 31cfm med insug så stryper det rejält. 
Har tyvär inte provat flöda med något portat F insug än men gissar att man kan få ksk 5cfm i totalflöde om man fixar till bullen under spridaren så gått det går.
Toppen var från en b230e motor så jag monterade spridarna där dom gamla k-jetspridarna hade suttit sen kördes den med k-jet insuget och ett ms1v3 insprut den gav ca180hk med en fs300 och x-rör.
Det är som kulan skrev med kl racing insugen men då kostar dom ju därefter och kan man svetsa själv blir dom bra annars går de ju som sagt bygga ett eget då kan man göra det i plåt så blir det enklare med svetsning. 

87
Volvo / SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« skrivet: juni 30, 2017, 17:36:47 PM »
Hur står flotörnivån?
Du ser inget om du tar lös lilla locket ovanför progretionshålen är det något som påverkar borde det vara där.
Har du synkat förgasarna så dom öppnar lika? Går den mer på 2 cylindrar än dom andra 2 kan det ju bli skillnad.
Har varit med om en fajs 45 dcoe där en spjällaxel var vänd ett halvt varv fel så skruvarna för spjällen drog inte ihop dom utan även med åt dragna skruvar var spjällen lösa i axeln en sådan sak skulle nog kunna göra att det blir fel på lågfart.
Även sett en fajs där lagerläget för spjällaxeln var lite fel så lagret inte tätare i ytterkänt och det kunde dra tjuvluft förbi (åtgärdades enkelt med lite lagerlåsning)

88
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: juni 30, 2017, 10:09:16 AM »
Det vore ju bättre om det var exakt lika men motorn ska iaf gå rent och fint då skillnaden inte är mer än 10%
Tror det kan skilja sådär på var och varannan gammal 23/b230e motor men det är ju inte optimalt.
Det går ju prova byta plats på spridarna då ser man ju om det är dom eller bränsle huvet  som gör att det skiljer.

89
Volvo / SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« skrivet: juni 30, 2017, 09:59:59 AM »
Tycker det var stora munstycken för så snäll kam nyser den på alla eller är det bara nån cylinder sen nyser?
Är det bara en kan det finnas något skräp eller så i förgasaren annars ksk den bara är ovanligt törstig.

90
Volvo / SV: Hur viktigt är det att ventilspelet är absolut rätt?
« skrivet: juni 30, 2017, 09:52:25 AM »
Ja alla sätt är bra utom dom dåliga men ventil brickor säljs ju för typ 30 kr styck wtservice tar 25kr styck men har inte så många tjocklekar.
Men det är ju det med tiden då.

Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 35