Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 35
91
Volvo / SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« skrivet: juni 29, 2017, 18:33:12 PM »
Vad provade du för mindre lågfart?
En storlek ner gör rätt stor skillnad 2 storlekar kan bli för mycket.
Men alla motorer är ju individuella så gissningar är svårt att göra men f7 brukar bara fungera bra på 50er med 46mm halsringar.
I min ismotor dock med rätt mycke vassare kam kör ja f11 185huvud 160 luft och 60f8 lågfart f16 eller f9 går också få till dugligt men då går den fett över 6500.

92
Volvo / SV: Hur viktigt är det att ventilspelet är absolut rätt?
« skrivet: juni 29, 2017, 11:52:07 AM »
Hur noga det är med rätt ventilspel beror på kamaxelns ramp och dendär individuell för olika profiler.
Första delen av lyftet går sakta innan kammen börjar axelerera tryckaren och med för stort ventilspel tar det emot efter rampen och kammen slår upp ventilen vliket ger stor nötning och risk att sakerna går sönder.
Och andra sidan är spelet för litet så hinner inte oljan in mellan tryckaren och kammen så kammen skrapar bort oljefilmen och nockarna nöts ner (vanligt på volvo b20 och andra motorer där inte kammen går i oljebad) och kylning av avgasventiler mm blir sämre.
Men jag skulle ändrat spelet om det är 0,50 det blir troligen ingen haveri i första taget av det men det nöter onödigt mycket och är inte bra.
Enklast måste ju vara att beställa justerbrickor som är 0,10mm tjockare men jag har sett olika oseriösa lösningar på ventilspel rev tex en fr motor förra sommaren där någon klippt bitar av bladmått och lagt mellan lashcapsen och tryckaren.

93
Volvo / SV: Weber 45
« skrivet: juni 29, 2017, 11:25:08 AM »
Om den nyser tillbaka i förgasarna betyder det att den går snålt och i det fallet är det små lågfartsmunstycken.
Hur står tomgångsskruvarna som sitter ovanför gasspjället på dom kan man justera lite räcker inte det så gå upp en storlek i lågfart.

94
Volvo / SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« skrivet: juni 28, 2017, 23:05:46 PM »
Det mesta i munstyckesväg är nog inte rätt då det är bestyckningen som dom säljs med.
Men ett mindre fett e-rör och ksk lite mindre huvudmunstycke så blir det bättre. Sen är nog även lågfart för stora men inte så den inte går utan bara så den drar mer bränsle i onödan.

95
Volvo / SV: Trim recept b230f
« skrivet: juni 28, 2017, 22:53:40 PM »
Jo jag brukar slipa och jämna till runt spridaren på motorer ja byggt med org F insug tyvär är det ganska tunt gods (syns ju då spidaren är lossad) så man kan inte ta lika mycket som ja skulle vilja och har inte hunnit prova flöda någon topp med org insug vs filat insug så vet inte hur stor skillnaden blir.
Bästa om man vill behålla org utseende vore och köra med modernare tunnare spridare sen svetsa på material ovanifrån så man kan slipa mera.
Men då är det ju en del jobb med det.

96
Volvo / SV: Trim recept b230f
« skrivet: juni 16, 2017, 09:52:33 AM »
Jag har nog aldrig kapat upp någon luftbox utan bara monterat ett eftermarknadsluftfilter.
Men vid luftboxen sitter ju ett rör med en termostat i sen en slang till insugsförvärmning som går runt till grenröret tar man bort det och möjligen tar upp mera hål i boxen mot fronten till så går det ju lättare och suga åt sig luft.
Ska man köra med någon mycket vassare kam bör du ha ett anpassat chipp för det annars blir det nog dålig tomgång mm.

97
Volvo / SV: Trim recept b230f
« skrivet: juni 15, 2017, 20:52:39 PM »
Allt går ju alltid förbättra men det är ofta en fråga om pengar och kunskap.
Men en mild portning av topp och insug är ingen nackdel sen kan man med insprutet går det ju använda vassare kammar men ska det bara monteras och fungera så är det nog ganska bra som det är
Vilket insprut är det?
En sak är ska du köra original luftfilter eller nån sportmodell?
Kör du org filter så köp ett nytt sen går det öppna upp mera på luftboxens insugs sida det kan göra nån hk

98
Volvo / SV: Trim recept b230f
« skrivet: juni 14, 2017, 01:07:42 AM »
Det kommer fungera.
Planar du toppen mycket så behövs nog ingen tidigare tändning heller med så snäll kam.
Angående portning så en 531 med den kammen behöver inga större kanaler men har du isär toppen så slipa lite jutkanter runda till det som ser vasst ut osv utan att göra någon direkt skillnad i storlek om du har tillgång till något att slipa med.
Det finns säkert flera i Örebro som kan göra en bra portning dock sitter de ju tyvär ofta i pengar då ett bra jobb tar tid och det krävs dyra verktyg för det.

99
Volvo / SV: Weber 45
« skrivet: juni 14, 2017, 00:52:40 AM »
Svarva halsringarna är inget måste bara ett sätt.
För att kolla flotörnivån skruvar du lös hela stora locket på förgasaren och håller det så nålventilen stänger och mäter avståndet  från locket till flotörnivån. 
Men har du inga kunskaper alls om weberns funktioner så försöka läsa lite om dom.
Det är ju välkända saker så det finns bra med böcker och beskrivningar om allt gällande dom på internet.
Det underlättar mycket om man vet vad allt är och har för syfte när man skruvar annars fumlar man ju lite i mörkret.

100
Volvo / SV: Weber 45
« skrivet: juni 12, 2017, 18:04:23 PM »
Vad sitter det för kam i motorn? Med 36mm halsring kan huvudmunstycket vara lite stort och luftmunstycket väldigt litet.
Helst skulle du haft en bbl och fått låna munstycken av någon som har ett sortiment och prova dig fram.
Men jag tror 140 i huvud och 160-180 i luft skulle varit mera lagomt (säkert inte perfekt men mera rätt iaf)
Men huvud och luftmunstycket följer halsringen i storlek så har du tillgång till en svarv skulle du nog kunna komma någorlunda nära med att svarva halsringarna till 38mm men då ändras ha kurvan så den ksk behöver ett fetare E-rör (inte säkert att f16 är rätt nu heller dom går ganska snålt vid  övergången från lågfart på mellanregistret)
Sen tänk på att en båt går ju alltid tungt och har man ingen koll på bestyckning och belastar den hårt längre stunder så är chansen stor att något tar skada om den spikar eller går snålt.
Men kolla först så flotörnivån är rätt av dom fajsare jag skruvat i har den varit fel i dom flesta.

101
Volvo / SV: Weber 45
« skrivet: juni 12, 2017, 01:10:50 AM »
Har motorn gått bra med den bestyckningen förut eller har du just monterat ihop den med nya förgasarna?
Är det äkta weber eller fajs?
Hur ser motorresptet ut i övrigt? Har den gått bra innan eller nyss ihopskruvad?
Synkningen bör inte skapa ett sådant fel då blir det mest att den går ojämt på tomgång mm då 2 cylindrar går mer än dom andra 2.
Så det är troligen för mycket bränsle på högfartskretsen om den går bra på tomgång och lågt gaspådrag.
Men kolla nuvarande bestyckning storlek på halsringar mm.
Och kolla flotörnivån i förgasarna så den är rätt och att dom inte flödar.
Bränsletrycket ska ligga på ca0,25bar

102
Volvo / SV: B230K som båtmotor?
« skrivet: juni 05, 2017, 18:48:18 PM »
 En Turbo diesel borde kunna ge liknande värme som en bensinsugmotor med ett grenrör som inte är vattenmantlat.
Ksk lite lägre temperatur men mera material som avger värme pga turbon.
Vet att det finns turboagg med vattenkylda avgashus för marindieselmotorer men vet inte hur vanligt det är
En bensinmotor med liten turbo ger mest värme men de borde ju gå få ner värmen skulle man inte kunna göra något eget enkelt typ linda turbo grenröret i ett kopparrör och köra vatten igenom det eller så finns ju och köpa prisolrör rätt billigt lindar man grenröret i typ 10 meter sådant rör (givetvis skala av plasten först) och får lite fart på vattnet igenom det borde det göra stor skillnad. Avgas bandage på avgashuset sen skicka in vatten direkt efter turbon i avgasröret.

103
Volvo / SV: B230K som båtmotor?
« skrivet: juni 04, 2017, 08:36:47 AM »
Om du överväger en 1,9tdi så kommer du ju få en varm turbo i båten och då inte kunna köra med avgaslimpan mm.
Varför inte köpa en billig 945 ltt och plocka över b230ft,n ett chipp och högre laddtryck så har du ju billiga 200hk och mera lågvarvsvrid än vad som är möjligt att få ur en sugmotor.
Sen måste de ju gå få ner värmen på något sätt.

104
Volvo / SV: B230K som båtmotor?
« skrivet: maj 28, 2017, 18:18:22 PM »
Det är liknande med el till ett hl 2.2 skiljer lite men inte så stor skillnad men man slipper ju svänghjulsgivaren.
Dock måste de gå få dit en lamda man kan tex sticka in ett rör i limpan tills innan den blandar vatten i avgaserna sätta lamdan på det sen dra tillbaka det in i avgasröret efter vattnet tillsats om man inte vill borra och gänga i limpan.

105
Volvo / SV: B230K som båtmotor?
« skrivet: maj 22, 2017, 11:03:17 AM »
Gamla lh2,2 från en 240 triggar i fördelaren så ingen givare behövs på svänghjulet och Knacksensorn sitter på blocket just under toppen vid cylinder 2/3 men det är ju på många sätt enklare och köra förgasare då dom inte behöver några givare alls.
Limpan är nog svår att svetsa i och har lätt för att spricka. Men det ska gå få till iaf utan att svetsa vet dock inte riktigt hur man gör det bäst då jag aldrig hållit på med någon båt.

Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 35