Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Saab / fixar en 8ventils topp
« Senaste inlägg av Autorep skrivet mars 02, 2021, 10:16:52 AM »
har portat den och satt i större volvo ventiler 44 / 37mm
flödar 190 cfm vid 28" och vid 12 mm lyft till en folkrace bil, bara portad under ventil inte hela kanalen









[/img]

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Snart motorbromsning 1300hp/ 14000rpm
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
2
Volvo / SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« Senaste inlägg av 242142 skrivet december 18, 2020, 16:55:48 PM »
Perfekt, olika möjligheter, bara beroende på hur mycket tid och pengar man vill plöja ner i projektet! Ska nog försöka med kortad fördelare alt med B20-fördelare, om man inte kommer på andra tankar.
3
Volvo / SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet december 18, 2020, 10:43:50 AM »
Bygger man med ezk tändningen från en b230e från 740 går det använda en sådan fördelare med givare eller om man styr tändningen med tex ett ms kan man ju välja fritt om man vill trigga på veven, kammen, med en blockmonterad fördelare osv.
Men då kan man ju lika gärna köpa spjällhus istället för förgasare och styra bränslet med det också.
Styr man tändningen med ett ms kan man också använda nästan valfri tändspole/tändspolar.
Bland det vanligare är nog ett sk coilpack och sen wasted spark om man bara använder en trigger.
4
Volvo / SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« Senaste inlägg av 242142 skrivet december 18, 2020, 06:58:40 AM »
Fick höra nåt mer angående dessa byggen att man brukar använda separata tändspolar från någon annan bil, vet ej fabrikat, och använda den bakmonterade fördelaren utan lock med enbart tändlägesgivaren. Dessa fördelare satt väl på B230E från 740 bla. Stämmer detta?
5
Volvo / SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet december 15, 2020, 12:34:30 PM »
Jo på tex en folkracebil där man bara kan göra plats med en slägga eller om motorn ska sitta i en bil där det ryms borde det fungera bra med 2 fördelare.
En b20 fördelare borde gå använda men man får göra någon lösning för att montera den där vevhusventilationen sitter och driva den med oljepumpsdrivningen sen göra en ny  vevhusventilation.
För att korta en bör man ju iaf ha tillgång till svarv gärna kunna svetsa alu.
6
Volvo / SV: Volvo 16v lätta knackningar hörs vid tomgång
« Senaste inlägg av volvograbb skrivet december 14, 2020, 13:06:35 PM »
Okej.
Ja jag tro jag ha läst de någonstans angående dom äldre motorerna du nämner där.
7
Volvo / SV: Volvo 16v lätta knackningar hörs vid tomgång
« Senaste inlägg av 242142 skrivet december 14, 2020, 11:54:41 AM »
Hej, har haft ett antal B230 av olika årsmodeller och dom mellan 85-88 hade oftast ett mindre knackande ljud. Men även B230 from 89 hade även dom ett mindre knackande ljud. Det sas angående dom äldre motorerna att det var kolvarna som gjorde detta ljud. Om det stämmer alltså. Man kunde köra hur långt som helst trots detta ljud. Ska tillägga att även om oljan var nybytt så fanns detta ljud. Och inga problem med oljetrycket heller.
8
Volvo / SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« Senaste inlägg av 242142 skrivet december 14, 2020, 11:34:27 AM »
Tusen tack för svaren, då har jag kommit en bit på väg!👍 Tror nog jag provar att korta fördelaren och använder den i blocket då jag inte vill såga i torpedväggen. Annars är det ju en smart lösning att använda så att säga 2st fördelare.

Kommer förresten ihåg en som körde med 16V-bygge i en Opel Ascona och han körde tydligen med B20-fördelare på samna ställe som den sitter i B20-blocket, tror det var så iallafall. Det var nog över 15 år sen jag läste om det i Bilsport.

Man använder tydligen en kamrem från VW och spännare från Opel.
9
Volvo / SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet december 14, 2020, 07:06:30 AM »
Agregataxeln från äldre b21/b23 passar och mekanisk pump går använda den kan dock ge lite högt tryck så en filterking eller liknande kan behövas för att inte förgasarna ska flöda.

Fördelaren måste kortas/byggas om alternativt om man bara använder den för givaren utan locket och låter fördelarlocket på toppen fördela ut gnistan.

Så måste man ju lösa kamremsbiten minns inte på rak arm vilken rem man brukar använda och så får man ta drevet på veven och remskivan från b234 alternativt svarva av originalet så den inte kommer längre ut och fläkt/generatorremmar slutar linjera.
10
Volvo / SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« Senaste inlägg av 242142 skrivet december 13, 2020, 18:32:35 PM »
Ska också tillägga att jag inte är ute efter extremtrimning i första hand utan bara vill att grejerna ska lira ihop.
Motorn ska monteras i en 244 eller 242, årsmodell 1983 på båda, är idag original förgasarbilar.
Sidor: [1] 2 3 ... 10