Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10
61
Volvo / Montera 16V-topp på b230F-block
« Senaste inlägg av 242142 skrivet december 13, 2020, 18:16:56 PM »
Hej, ny här på forumet och detta ämne har nog stötts och blötts ett antal ggr. Men jag provar iallafall:

Tänkte som sagt montera 16V-topp från en B234F årsmodell 1991 på ett B230F-block från en 240 årsmodell 1990. Tänker inte använda inprutning utan dubbla dellorto-förgasare, 40:or till att börja med, då jag redan har sådana liggandes.

Flyttar över stakar och kolvar från 16V-motorn, använder 1981 års 240 GLT:s brytarlösa blockmonterade fördelare. Kortar den fördelaren om så behövs samt med krabblock från Peugeot.

Går det att montera över apparataxeln från en tidigare B230-motor med uttag för mekanisk bränslepump eller passar den ej?

Funkar det med mekanisk bränslepump för att förse förgasarna tillräckligt med bensin eller är elektrisk bränslepump det enda alternativet?

Är det någon som har nåt att tillägga, fråga om, påpeka eller komma med nåt matnyttigt så är jag öppen för det.
62
Volvo / SV: Volvo 16v lätta knackningar hörs vid tomgång
« Senaste inlägg av volvograbb skrivet december 08, 2020, 10:36:16 AM »
Okej tack för bra svar.
Okej ja för när jag byte olja första gången i min ägor va den liksom ”fin” precis som de ser ut när man byter olja. Sen ha jag byt olja en gång till efter ljudet uppstått. Och med ”fin” olja, inget metalspån eller något skit i eller något.
Jag hade en annan Volvo för några prisen men med en B230 som mins inte men ram eller vevlagret hare gett upp och vad jag minns så va de betydligt hårdare och högre knackningar och oljan klitrade så man såg att de va spån i oljan.
63
Volvo / SV: Volvo 16v lätta knackningar hörs vid tomgång
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet december 08, 2020, 06:59:14 AM »
Knackningar från lyftare kan bete sig som du säger hade en 740 för några år sedan som betedde sig så den brukade kunna börja ticka om man körde längre sträckor med motorvarvet kring 2000 kopplade man och varvade typ de dubbla 3-4sek brukade det tystna.
Den hade gått kring 40k mil och var nog inte direkt bortskämd gällande oljebyten innan min ägo.
Ofta kommer sånna problem av cox som sätter sig under lång tid så man behöver inte se något i oljan.
64
Volvo / Volvo 16v lätta knackningar hörs vid tomgång
« Senaste inlägg av volvograbb skrivet december 05, 2020, 11:04:16 AM »
Jag ha en volvo 16v ( B234f ) och sen en, två  månad tillbaka så hade den stått ca 2 veckor kanske och när jag startade upp den så kom de lätta knackningar första tanken va då att lyftarna lätt lite för de tystnade efter några sec. Men sen efter liten tid så hör man knackningar lite till och från och längre stunder ibland. Jag kan inte höra något när man kör.
Det är inga höga eller hårda knackningar.
Både varm och kall motorn.
Mest tomgången men jag hör inget typ över 2500varav.
Håller jag typ 3000varv med motorhuven öppen och står i dörren kan jag inte höra något.
Jag ha bytt olja men den va ”fin” inget vad jag kunde se metall spån i.

Min tanke först då som sagt va hydrauliska lyftarna men borde inte det höras då med med varvet hela tiden typ?
Vev / ram lager ?
Kolv ?

Hoppas på bra svar och tack på förhand.
mvh
65
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« Senaste inlägg av Gabriel k skrivet november 26, 2020, 17:47:33 PM »
Okej tack för bra svar mvh
66
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet november 26, 2020, 11:35:11 AM »
2,5 är väldigt gränsfall det kan bero lite på märket på rem sträckare mm  är bättre att byta remmen till 1 kugg kortare så kan man plana lite mer också.
67
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« Senaste inlägg av Gabriel k skrivet november 24, 2020, 21:55:21 PM »
Okej ska se till att remmen blir bytt innan start så det inte finns några risker.
men det är inga problem med originalrem om man planar 2,5 mm då?
68
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet november 24, 2020, 19:29:42 PM »
Ja om kammen sitter rätt justerad remmen spänd osv är det oftast som närmast att ta i lite efter kolven passerat tdc och insug öppnar.
Då ksk man har 2mm mera kamlyft än det rekomenderade tdc lyftet och kolven bara hunnit röra sig en mm neråt sedan får kolven upp farten neråt och drar ifrån ventilen.
Utan att ha mätat gissar jag att med en A kam skulle man kunna plana ksk 8mm innan det tar i.
ksk 5,5mm med kl kammen du tänker köra eller 3,5 med en rejält vass rallycrosskam innan det tar i med allt rätt justerat.
Och eftersom man sällan behöver plana mycket mer än 3,5mm för att få rätt kompa så är det bara på extrema motorer man får kolla på lösningar som att fräsa ventilerna djupt eller ha ventilurtag i kolvarna mm för att det ska gå fritt.
Annars är det bara om kammen står still med ventiler i maxlyft och vevaxeln snurras det blir skador
69
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« Senaste inlägg av Gabriel k skrivet november 23, 2020, 17:20:23 PM »
Okej så tet går alltså att plana mer på en 531 sålänge rämmen klarar sig.
Alltså borde jag klara av 2,5 mm utan några problem?
70
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet november 09, 2020, 22:40:18 PM »
Den har större förbränningsutrymme än 530 toppen från början så kompan blir lägre osäker på om avståndet till ventilerna är mera men är iaf inte mindre.
Sen så länge man sätter kammen rätt krävs det ju ganska mkt innan det tar i annat än om kamremmen går av.
På rallycrossmotorer med 3,5-4mm planat och kamaxlar med 15-16mm lyft behöver man hålla koll på avståndet kring tdc
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10