81
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet november 24, 2020, 19:29:42 PM »Ja om kammen sitter rätt justerad remmen spänd osv är det oftast som närmast att ta i lite efter kolven passerat tdc och insug öppnar.
Då ksk man har 2mm mera kamlyft än det rekomenderade tdc lyftet och kolven bara hunnit röra sig en mm neråt sedan får kolven upp farten neråt och drar ifrån ventilen.
Utan att ha mätat gissar jag att med en A kam skulle man kunna plana ksk 8mm innan det tar i.
ksk 5,5mm med kl kammen du tänker köra eller 3,5 med en rejält vass rallycrosskam innan det tar i med allt rätt justerat.
Och eftersom man sällan behöver plana mycket mer än 3,5mm för att få rätt kompa så är det bara på extrema motorer man får kolla på lösningar som att fräsa ventilerna djupt eller ha ventilurtag i kolvarna mm för att det ska gå fritt.
Annars är det bara om kammen står still med ventiler i maxlyft och vevaxeln snurras det blir skador
Då ksk man har 2mm mera kamlyft än det rekomenderade tdc lyftet och kolven bara hunnit röra sig en mm neråt sedan får kolven upp farten neråt och drar ifrån ventilen.
Utan att ha mätat gissar jag att med en A kam skulle man kunna plana ksk 8mm innan det tar i.
ksk 5,5mm med kl kammen du tänker köra eller 3,5 med en rejält vass rallycrosskam innan det tar i med allt rätt justerat.
Och eftersom man sällan behöver plana mycket mer än 3,5mm för att få rätt kompa så är det bara på extrema motorer man får kolla på lösningar som att fräsa ventilerna djupt eller ha ventilurtag i kolvarna mm för att det ska gå fritt.
Annars är det bara om kammen står still med ventiler i maxlyft och vevaxeln snurras det blir skador