Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« Senaste inlägg av Gabriel k skrivet september 06, 2020, 20:40:56 PM »
Allt på motorn är original förutom omvänd vevaxelgivare vilket ger 3 graders framvriden tänding eller vad det nu är.
Det sitter original 530 topp med vanliga grenröret.
82
Volvo / SV: Chip b230 f/Fb
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet augusti 31, 2020, 12:32:39 PM »
Kan några år senare efter att ha börjat pyssla lite smått med att göra egna chipp till lh2.4 säga att ett traderachipp (kan ju finnas flera säljare och olika produkter men ett billigt iaf) var helt original förutom att bränslet var ökat ca 3% i alla mappens celler över halv gas.
Sen var checksumman fel så motorn hade felkod på fel på styrdonet hela tiden.
Tändmappen var en kopia av ett känt fungerande chip så det gick inte klaga på förutom att det var en olaglig piratkopia.
Ett äldre tändchipp som jag läst som skulle vara från tradera hade väldigt konstiga siffror i delar av tändmappen vid låg gas typ 40gr vid ett varv nästa 46 nästa 32 nästa 43 osv men vid full gas 20gr vid tomgång sen stegat till 36,75gr vid 6500varv vilket kan vara helt ok beroende på settupp.
83
Volvo / SV: Volvo kam?
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet augusti 31, 2020, 12:13:11 PM »
2,5-3mm har du ett ställbart kamdrev prova ställ den 2,7 ksk sen prova några grader åt varje håll och se när den känns gå bäst.
84
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet augusti 31, 2020, 12:09:40 PM »
Lämplig komp beror på vilket bränsle och hur bra motorns bränsle och tändsystem stämmer till kammen.
Men 3mm är i överkant om det ska gå köra på 95 oktan om förbränningsutrymmet är orört på en 530 på en 531 kan man plana nån tiondel till sen blir motorerna bara spikningskänsliga.
Eller menar du gå pajj på något annat sätt?

Men tror dock inte kammen kommer lira bra alls med original mjukvaran i lh2.4 (om du har det då du skrev att motorn var en org b230fd) och igentligen inte med en org topp grenrör mm heller.
85
Volvo / hur mycket kan jag plana?
« Senaste inlägg av Gabriel k skrivet augusti 31, 2020, 10:47:26 AM »
tjena

Har nyligen köpt och bytt till en annan kammaxel från kl racing.
Är en KLR s/t5 trimmkam till 8v b230 och sitter i en original b230fd och undrar hur mycket man skulle kunna plana toppen innan nåt kan gå pajj?
86
Volvo / SV: Volvo kam?
« Senaste inlägg av Mattias Å skrivet augusti 23, 2020, 19:36:19 PM »
Jo den sitter i en K-Jet maskin men tänkte mest på vilka inställningar på 4:ans insugsventil man skall ha vid TDC
87
Volvo / SV: Volvo kam?
« Senaste inlägg av Folkraceshop skrivet augusti 04, 2020, 09:57:59 AM »
Låter som en kam med 12.2mm i lyft och 275 graders duration. Funkar nog bra till dubbla SU eller sprut
88
Volvo / Volvo kam?
« Senaste inlägg av Mattias Å skrivet augusti 03, 2020, 22:24:53 PM »
Jag har en kam till B23 som är märkt 275/12,2
Någon som vet vad det kan vara för kam?
89
Säljes / SV: Cylinder borrmaskin, sunnen honingshuvud, schou planslip för block och toppar
« Senaste inlägg av Autorep skrivet juli 01, 2020, 21:44:49 PM »
Nu är de sålda och nye maskinen är på plats  :dyrka:
Borrar och planar i samma maskin   :)
Tyvärr går det inte att bifoga bilder
90
Volvo / SV: Kamaxel/vakuum
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet maj 06, 2020, 21:57:52 PM »
Om kammen suger mindre undertryck så har det inverkan men byter man mellan originalkammarna bör motorn gå oavsett möjligen en H kam behöver lite mer bränsle på tomgång än en A kam för att gå bäst.
V kammen sitter ju standard i alla 740 med b230e med kjet.
Så vad är igentligen problemet hur beter sig motorn?
Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10