Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Idé på regeländring  (läst 19810 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Idé på regeländring
« Svar #15 skrivet: mars 24, 2010, 15:54:15 PM »
Bara det inte går till överdrift. Förra året var det mycket tjafs om hur vattenbehållaren skulle sitta. Den var tvungen att sitta med minst en M8. Om det satt bergfast på annat sätt, men utan M8 blev det skrivet i boken. Löjligt enligt mig...  :doh:

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Idé på regeländring
« Svar #16 skrivet: mars 24, 2010, 17:35:39 PM »
Jo, men det har ju mer att göra med formuleringen av regeln än något annat. Regler ska följas, men det kräver också att reglerna är skrivna på ett sånt sätt att dom fungerar...

Utloggad Quimpan

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Opel Astra Sport
    • Visa profil
SV: Idé på regeländring
« Svar #17 skrivet: mars 24, 2010, 18:04:13 PM »
Jag tycker att man ska vara noga med direkta säkerhetsregler.
Tex båge, bälte etc och jag tycker att spolarbehållaren tillhör.
Att ha ca 5 kilo flygandes löst i bilen då man rullar kan orsaka stor skada på en person.
Sen om dom sitter fast i bilen utan m8 spelar nog ingen roll.
Dom införde ju regeln med m8 på spolarbehållaren ifjol och då brukar dom köra benhårt.
Regler är ju regler.
Det är ju likadant som att hävda att man inte behöver krysset i bågen bak för att det funkar lika bra ändå och det har funkat tidigare.
Tror inte det går igenom besiktningen heller.
Bättre att be om ursäkt än att be om lov.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Idé på regeländring
« Svar #18 skrivet: mars 24, 2010, 21:14:42 PM »
Jo absolut, men i detta fall så vet jag en som fick riva en alldeles lysande lösning, och ersätta med en sämre  :banghead:

Utloggad Quimpan

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Opel Astra Sport
    • Visa profil
SV: Idé på regeländring
« Svar #19 skrivet: mars 25, 2010, 16:23:10 PM »
Jo visst kan det kännas onödigt och ibland ÄR det väldigt onödigt.
Jag tycker att det är bra att dom har ändrat reglerna så att det inte längre är en bedömningsfråga om den sitter fast.
Och då brukar andra riktigt bra lösningar bli lidande.
Bättre att be om ursäkt än att be om lov.

Utloggad Norr

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Idé på regeländring
« Svar #20 skrivet: mars 30, 2010, 19:37:56 PM »
Nog är det som ni säger att egna lösningar kan vara bättre ibland, men vi har skrivna regler att följa och då skall vi följa dem också.
Jag brukar jobba på besiktningarna vid tävlingar och det är ALLTID bråk om något. Oftast är det om någon skit sak ex. fastsättning av spolarbehållare.
Vi brukar alltid ge föraren chans att fixa till felet innan start för att slippa notering i vagnsbok, men då har vi dessa "värdsmästare" som ska bråka om allt och inte fixa en enkel grej av ren princip sak.
Oftast är det tyvärr sådana förare som själv brukar vara besiktningschef,tävlingsledare eller domare på andra tävlingar.
Tänk om alla följde regelboken vad enkelt det skulle bli för alla.

Utloggad Codriver

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
SV: Idé på regeländring
« Svar #21 skrivet: mars 30, 2010, 20:19:41 PM »
Jag skulle aldrig bråka med personalen på besiktningen. Jag försöker alltid vara glad och tacksam. De är där för min skull. De tar av sin fritid för att jag ska kunna köra biltävling. Det får vi aldrig glömma! De gör så gott de kan och till stor del är det svart på vitt i regelboken vad som gäller.

Mitt tips är att man tar det tekniska reglementet med sig ut i garaget. Så tittar man på sin bil punkt för punkt. Gör din egen besiktning och lägg där ingen värdering i vad som är "skitsaker" utan se till att bilen följer reglementet. Är tanken för nära yttre begränsningslinjer, flytta den. Har jag ingen M8 som håller spolarbehållaren i kupén, sätt dit det. Bara att följa. Då har du gjort så gott du kan. Skit i vad du tycker om reglerna. Det är inte besiktningspersonalens jobb att diskutera det med dig. Så kan man alltid råka ut för att det finns oklara regler där det är en tolkningsfråga. Men acceptera då att du kanske måste fixa till något. Livet går inte under för det.

Ett tips från coachen: Om det är en ny regel som skrivits med rött till årets regler se då till att fixa det. De kommer att kolla det.


Så till alla som ställer upp som funktionärer däribland besiktningspersonal:  :yourock:

Utloggad power10

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Idé på regeländring
« Svar #22 skrivet: juli 25, 2010, 17:59:32 PM »
skulle vi inte kunna ha 2 klasser som dom har i danmark tex en som är som den är och en som kostar tex det dubbla (13000kr)
där man har ett striktare reglement på hur bilarna ska se ut gällande riktning och skick och med tex 45mm rör i huvudbåge mm
kom med förslag som det är idag är det för stort steg mellan folkrace och klass 4.

Utloggad Quimpan

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Opel Astra Sport
    • Visa profil
SV: Idé på regeländring
« Svar #23 skrivet: juli 26, 2010, 09:46:17 AM »
Jag skulle aldrig bråka med personalen på besiktningen. Jag försöker alltid vara glad och tacksam. De är där för min skull. De tar av sin fritid för att jag ska kunna köra biltävling. Det får vi aldrig glömma! De gör så gott de kan och till stor del är det svart på vitt i regelboken vad som gäller.

Mitt tips är att man tar det tekniska reglementet med sig ut i garaget. Så tittar man på sin bil punkt för punkt. Gör din egen besiktning och lägg där ingen värdering i vad som är "skitsaker" utan se till att bilen följer reglementet. Är tanken för nära yttre begränsningslinjer, flytta den. Har jag ingen M8 som håller spolarbehållaren i kupén, sätt dit det. Bara att följa. Då har du gjort så gott du kan. Skit i vad du tycker om reglerna. Det är inte besiktningspersonalens jobb att diskutera det med dig. Så kan man alltid råka ut för att det finns oklara regler där det är en tolkningsfråga. Men acceptera då att du kanske måste fixa till något. Livet går inte under för det.

Ett tips från coachen: Om det är en ny regel som skrivits med rött till årets regler se då till att fixa det. De kommer att kolla det.


Så till alla som ställer upp som funktionärer däribland besiktningspersonal:  :yourock:

Helt rätt. Heder åt alla som vill ställa upp och vara besiktningspersonal på tävlingarna.
Bättre att be om ursäkt än att be om lov.

Utloggad Quimpan

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Opel Astra Sport
    • Visa profil
SV: Idé på regeländring
« Svar #24 skrivet: juli 26, 2010, 09:50:04 AM »
Tips för gällande tråd.

Bygg om en fyrhjulsdriven bil till bakhjulsdriven.
Då känns det inte som att man bryter mot några regler.
Bättre att be om ursäkt än att be om lov.