Folkrace forum
Folkrace => Regler => Ämnet startat av: hilmer skrivet juni 02, 2008, 22:19:00 PM
-
Hej fick i boken på bältes infästning men funderar på om man måste svetsa en plåt som är minst 3mm tjock runt hela röret eller om de räcker med lite mer än halva.
-
Bocka ett plattjärn som är i rätt dimensioner runt hela röret och borra hål genom de ändarna som är kvar och skruva bältet i den, sen svetsa fast klämman lite... de har inte klagat på det för mig iaf ;) ;D
-
Du måste bocka runt hela röret och skruva genom båda ändarna. Har en team-kollega som har FULL koll på detta. Skrivet i boken 2 ggr ;D ;D ;D
-
Ja :P Det var så jag menade ;D
-
Måste man ha den där 36kv.cm stora brickan där ändå... fastän man har böjt stålplattanrunt röret och bultat genom bägge ändarna?
-
tack för hjälpen :P Har redan gjort ett nytt fäste men nu när ja är klar blev ja lite osäker på om de är godkänt eller ej :P hehe Har en 3mm tjock platta som ja bockat 3/4 delar av röret sen hel svetsat. sen en en bältes ögla som ja skruvat i biten som sticker ut. Men som sagt va väldigt osäker på om de är godkänt eller ej. Ska köra till helgen så får väl hoppas de blir bra. Besiktar på fre så dom får väl klaga så får ja hem och svetsa över natten :P
-
Har en 3mm tjock platta som ja bockat 3/4 delar av röret sen hel svetsat. sen en en bältes ögla som ja skruvat i biten som sticker ut.
Detta är iallafall inte godkänt i Örebro-trakten...
-
Ser nu att de är som ni säger >:(.. ä va fan ja provar :P Annars borrar ja hål mellan hjul husen och drar i en bältes ögla där :P ;)
-
Du får säkert köra en tävling, men de lär skriva på det om de ser det.
-
Men han hade ju redan fått i vagnsboken :P ;D
-
Om bältets bakre infästning ej fastsättes i befintlig hatthylla eller på likvärdig plats, skall det fastsättas i ett rör som är av samma dimension och kvalité som bågen. Detta rör fastsvetsas väl antingen i bågen eller på annan lämplig plats, så att bältet kommer på passande höjd.
Är det någon som har sett en definition på vad en likvärdig plats skulle vara för något? Är ju så luddig formulering att man inte vet vad man ska tro...
-
mellan hjulhusen kan du svetsa ett rör eller över dem... ;D
-
Sätt röret som en del i bågen så är du säker på att det sitter. Det är ju du själv som ska sitta fast i det. Borde ju vara obligatoriskt tycker jag.
-
Får nog specifisera mig lite här...
Jag har en gammal fabriksrally-v4 (enligt källor som var med när det begav sig), där sitter bältet i tunneln över bakaxeln och går sedan över ett rör i buren för att komma i rätt höjd.
Att det är säkert har jag inget som helst tvivel om när det är fabriksfolk som gjort det på det sättet. Det jag är fundersam till är om det är tillåtet enligt reglerna, därav frågan om "likvärdig plats".
Ska jag sätta det runt röret i buren blir det att köpa nytt bälte så att jag får ett att dra runt buren eftersom det blir på tok för nära stolen att fästa det jag har i en sån böj som är beskriven i regelboken... Alternativet är ett rör mellan hjulhusen som då hamnar väl lågt i min smak.
Tänkte jag skulle gå på Spennare om det här, men tänkte höra om det var någon här inne som hade koll på exakt vad som gäller först.
-
Infästningen i tunneln borde ju anses vara "likvärdig plats". Det jag funderar på är om det är godkänt att bältet sedan går över/runt ett burrör.
-
Infästning på´likvärdig plats gäller om du sättit infästningen genom karoseriplåt... tänk på vinklarna bara. Finns i regelboken.
Ang bältesinfästningen runt burröret så skall det gå hela vägen runt och sedan "klämmas ihop" när du skruvar fast bältet.
Man får endast fästa plattjärnet som går runt burröret med en svets, för att den skall sitta kvar, inte svetsa runt hela.
Allt står i regelboken som finns på SBF:s sida.. att det skall vara så svårt att läsa den ibland
-
Infästning på´likvärdig plats gäller om du sättit infästningen genom karoseriplåt... tänk på vinklarna bara. Finns i regelboken.
Ang bältesinfästningen runt burröret så skall det gå hela vägen runt och sedan "klämmas ihop" när du skruvar fast bältet.
Man får endast fästa plattjärnet som går runt burröret med en svets, för att den skall sitta kvar, inte svetsa runt hela.
Allt står i regelboken som finns på SBF:s sida.. att det skall vara så svårt att läsa den ibland
Det gör det då verkligen inte!
Något luddigare och dummare är formuleringen likvärdig plats får man leta efter. Upp till varje besiktningsgubbe att tolka på sitt sätt och då har man snart startförbud på någon tävling bara för att det inte sitter i hatthyllan...
-
FR-T 6.11 Säkerhetsbälte
Säkerhetsbälte ska vara av minst fyrpunktstyp, med minst tre (3) fästpunkter. Bälte med 4 st. infästningar ska ha 4 st. fastsättningspunkter. Dess bakre infästning ska sitta så högt som möjligt, dock ej högre än axelhöjd. Endast infästningsöglor av typ som är avsedda för bälten ska användas. Om bältets infästningspunkter sitter genom karosseriplåt, ska en bricka, minst 2 mm tjock och minst 40 cm2 i storlek , monteras på motsatt sida. Dimensionen på bult o mutter, samt gänga på infästningsögla, ska vara 7/16 UNF.
Om bältets bakre infästning ej fastsättes i befintlig hatthylla eller på likvärdig plats, skall det fastsättas i ett rör som är av samma dimension och kvalité som bågen. Detta rör fastsvetsas väl antingen i bågen eller på annan lämplig plats, så att bältet kommer på passande höjd.
I detta rör fästes bältet på något av följande sätt:
1. Med en slinga runt röret
2. I en klämma av 3 mm tjockt och 30 mm brett plattjärn som bockats runt röret. I denna klämma av plattjärn skruvas bältet fast så att järnet klämmer runt röret och sitter fast.
Klämman fästes med svets i röret. Obs endast en fästpunkt per klämma.
-
jag har en 900. 900 har inge hatthylla så han som byggde bilen hadde satt ett 50x50 vikeljärn där hatthyllan borde ha suttit men riktiga införstärkningar där den satt i "sidorna". det var oxå förstärkt bakåt in i "balken"(förstärningen) under bak rutan.
men det fick jag köra med ett tag på visa besiktningar sa dom att det var en väldigt bra lösning, men sen en tävling så NÄ då var de fel och jag var tvungen att flytta ner bältet i golvet.
och vilket är säkrast att det sitter i ett rejält vinleljäen i rätt hörd, eller att dälter sitter i golvet??? som abdolut inte är bra.
moste inte detta vinkeljärn vara en likvärdig plats som en hatthylla???
-
Jo det skulle jag tolka som likvärdig plats och nästan exakt så har jag haft på flera bilar...
-
Dess bakre infästning ska sitta så högt som möjligt, dock ej högre än axelhöjd..
Om bältets bakre infästning ej fastsättes i befintlig hatthylla eller på likvärdig plats, skall det fastsättas i ett rör som är av samma dimension och kvalité som bågen. Detta rör fastsvetsas väl antingen i bågen eller på annan lämplig plats, så att bältet kommer på passande höjd.[/b]
De partier som lyser är enligt mig de största problemen.
De gör att det är den mänskliga faktorn som avgör om det är godkännt eller inte.
Vet inte hur man ska kunna ändra på det så det blir bättre dock :-\
-
att de ska stå: att bällter skall sitta i hatthyllan eller i ett rör av samma dimention som buren som sitter på samma plats som en hatthylla. och en mycket strängare begränsning på tillåten vinkel på bältet.
-
moste inte detta vinkeljärn vara en likvärdig plats som en hatthylla???
Vinkeljärnet har helt klart en likvärdig placering. problemet är ju att i regelboken står det att de ska vara ett rör av bågdimension. inte ett vinkeljärn eller fyrkantsjärn som många använder. inte för att vinkel eller fyrkant skulle vara sämre på något vis men det är så det står i reglerna och då måste vi följa de