Folkrace forum
Folkrace => Regler => Ämnet startat av: Lars Borg skrivet januari 15, 2008, 14:24:15 PM
-
Håller på lite med en volvo 245a. Står ju e regelementet att torpedvägg får bulas och växellådstunnel modifieras fritt. Alltså kapar man bort växellådstunneln, bular torpedväggen DUKTIGT, svetsar tillbaka växellådstunneln och vips har man fått motorn ca 10 cm! Eller? Någon som prövat? Hur mycke får man bak motorn? Och vad säger våra kära tekniker? ???
-
Det har jag gjort på en amazon engång och det va inga problem ...det är ju bara torpedväggen man inte får svetsa i så ::)
-
Helt rätt så kan man göra, de går få bak motorn långt i de flesta bilar..så bara banka på!
-
om man gör ett sånt här ingrepp på en 240, känns det nån skillnad på bilen eller är det bara en såndär grej man gör för att det ska bli lite rejs över det hela?
jag fattar ju att man får en mer central tyngdpunk osv.
hamnar inte växelspaken långt bak? för jag antar att ni bara kortar kardanen
eller är det kanske bara är jag som sitter väldigt nära ratten(man har väl för korta ben ;))
-
Flytta bak en Bmw 6a rätt långt bak i en 245 för nåra år sedan, kunde istort sett lufta kopplingen från stolen.......spakstället går alltid att korta!! :P
-
Prövat lite lätt på en 145 att bula väggen. Ett par välriktade slag me släggan å vips fick man korta kardan 4cm. Bilen kändes med en gång mer välbalanserad och lättkörd utan en massa vikter i där bak.
-
bygger nytt till motala varje år en gammal240 ..13cm i år då blev det ett antal rediga snytingar med storsläggan
-
Ska man bara korta främre kardanstången och låta stödlager sitta där det är orginal? lr ska man flytta med det bak och korta båda???
-
Låt stödlagret sitta kvar som original så blir det lättare om du kör sönder kardan. Är ju alltid enklast å byta mot originaldelar. Kanska kan använda främre kardan från en med fem växlat, eller overdrivelåda o skruva den på fyrväxlad låda? Borde väl bli en mall hur långt bak man ska få "paketet"?... 8)
-
Det var smart ;) testade idag de blev ca 10cm man får slå in om man använder 5växels kardan till 4växlad låda ;D
-
jag brukar korta främre stången rättså enkelt för den som inte har svarv sätt kapen i svets skarven och stick ett spår lika djupt som röret sen knackar man lite så brukar det hoppa isär där man kapat. det sitter en liten styrning på den delen som är svetsad på ca 10-15 mm kapa av stången i lagom längd knacka ihop o skruva upp stången snurra på stången o knacka lite försiktigt tills stången ser rak ut punkta snurra o kolla att den ser bra ut svetsa ihop den ..tillbaka flyttning av motorn ca 10-13 cm använd 5vxl spakställ då behöver man inte korta spakstället om man har en M45 efter årsm78....MOTORKUDDAR ta en bit 4kants balk tex 40-40 eller40-60mm brukar funka bra om du flyttar tillbaks motor
-
När man gör nya motorfästen ska man ha kvar den i aluminium som sitter orginal och bara förlänga med 4kantbalk då lr? :)
-
ja alu fästena kvar
-
Får man inte svetsa i torpeden :-\
Hur gör man med motorfästet vid generatorn, den tar ju i :P
Lars har du gjort klart på din så man får se hur du gjort ;)
-
Mitt projekt hamnade visst lite på långvården så d står ute under ett par dec med snö... Men generatorn sitter väl fram och motorfästet på sidan, hur kan dette då ta i torpedväggen? ???
-
förklarade nog dåligt :P
normalt så sitter ju generatorn framför framvagnen, men nu sitter den ju över framvagnen och då tar generatorn och fästet till den i motorfästet som sitter på framvagnen hur ska man lösa de ??? höjer man motorn så lutar den väl För mycket...
-
ta generatorfäste från en f motor? det borde väl funka? då sitter den ju högst upp på andra sidan.
-
ja det tänkte ja på :) får prova åå se :D
-
Uppar en gammel tråd.. hade vart roligt att inspireras av inbulade torpedväggar..
Alltså efterlyser jag bilder på bulade torpeder/bakåtflyttade maskiner.. >:D
-
Uppar en gammel tråd.. hade vart roligt att inspireras av inbulade torpedväggar..
Alltså efterlyser jag bilder på bulade torpeder/bakåtflyttade maskiner.. >:D
Du har ju ett fint exempel på bulning... 745-an är ju bulad med 16 ton i en riktbänk... Plattor i torpeden och en kätting genom hela bilen ut i genom skuffen där dragkolvarna satt :o Delade åsikter om hur bra det egentligen blev men fan va långt bak motorn kommer ;D Ganska möö efterjobb när man gör så men det går :)
-
jo som det är nu är torpeden "bulad" ca 30 cm... >:D :D
Men som sagt.. en hel del jobb är det ju att få till allt runt om, om det är bra tänker jag inte lägga mig i, men det är iallfall ett sätt :P
-
:yourock:
Håller på med en240 som jag tänkte åka Vimmerby med.
Blir bulat och tillbaka flyttat.
Främre kardan ifrån m46,spakställ ifrån en m47 och m45 låda.
Kapar ur en bit av v-låds tunneln och knackar bak tropeden och "viker" den över kanten i tunneln och svetsar igen. Portopwer ifrån grind till torped så det blir lite stummare när man bankar. Sen kan man ju pressa på lite.
Har en stor kula på p-powern som man kan "lat smida " med och pressa ut lite plåt.
Räknade med 10-15cm bakflyttning men inser nu att det blir mer än det.
Vilket glädjer mig. >:D
O0
-
Hade inte datorn kraschat hade jag haft hur många som helst, men men datorer är datorer.
Flyttade 10cm på min och sätte på ett spakställ från 5-växlad låda. Generatorfäste från f-motor så inte den tar i motorfästet :)
Lars Borg kanske kan bjuda på en från hans 245 bygge?
-
Lite fundersam på detta med bulning och växellåds/kardan tunnel.
Om man sätter dit en större växellådstunnel så måste man ju kapa i torpeden och även svetsa fast den sedan???? Hur går det ihop? :)