Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Bältes infästning  (läst 24184 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ac78

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Bältes infästning
« Svar #15 skrivet: januari 13, 2009, 18:14:02 PM »
Infästning på´likvärdig plats gäller om du sättit infästningen genom karoseriplåt... tänk på vinklarna bara. Finns i regelboken.

Ang bältesinfästningen runt burröret så skall det gå hela vägen runt och sedan "klämmas ihop" när du skruvar fast bältet.
Man får endast fästa plattjärnet som går runt burröret med en svets, för att den skall sitta kvar, inte svetsa runt hela.

Allt står i regelboken som finns på SBF:s sida.. att det skall vara så svårt att läsa den ibland

Utloggad Nowen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • Nowén Motorsport
SV: Bältes infästning
« Svar #16 skrivet: januari 15, 2009, 14:19:35 PM »
Infästning på´likvärdig plats gäller om du sättit infästningen genom karoseriplåt... tänk på vinklarna bara. Finns i regelboken.

Ang bältesinfästningen runt burröret så skall det gå hela vägen runt och sedan "klämmas ihop" när du skruvar fast bältet.
Man får endast fästa plattjärnet som går runt burröret med en svets, för att den skall sitta kvar, inte svetsa runt hela.

Allt står i regelboken som finns på SBF:s sida.. att det skall vara så svårt att läsa den ibland

Det gör det då verkligen inte!

Något luddigare och dummare är formuleringen likvärdig plats får man leta efter. Upp till varje besiktningsgubbe att tolka på sitt sätt och då har man snart startförbud på någon tävling bara för att det inte sitter i hatthyllan...

Utloggad ac78

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Bältes infästning
« Svar #17 skrivet: januari 15, 2009, 16:08:49 PM »
FR-T 6.11 Säkerhetsbälte
Säkerhetsbälte ska vara av minst fyrpunktstyp, med minst tre (3) fästpunkter. Bälte med 4 st. infästningar ska ha 4 st. fastsättningspunkter. Dess bakre infästning ska sitta så högt som möjligt, dock ej högre än axelhöjd. Endast infästningsöglor av typ som är avsedda för bälten ska användas. Om bältets infästningspunkter sitter genom karosseriplåt, ska en bricka, minst 2 mm tjock och minst 40 cm2 i storlek , monteras på motsatt sida. Dimensionen på bult o mutter, samt gänga på infästningsögla, ska vara 7/16 UNF.
Om bältets bakre infästning ej fastsättes i befintlig hatthylla eller på likvärdig plats, skall det fastsättas i ett rör som är av samma dimension och kvalité som bågen. Detta rör fastsvetsas väl antingen i bågen eller på annan lämplig plats, så att bältet kommer på passande höjd.
I detta rör fästes bältet på något av följande sätt:
1. Med en slinga runt röret
2. I en klämma av 3 mm tjockt och 30 mm brett plattjärn som bockats runt röret. I denna klämma av plattjärn skruvas bältet fast så att järnet klämmer runt röret och sitter fast.
Klämman fästes med svets i röret. Obs endast en fästpunkt per klämma.

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: Bältes infästning
« Svar #18 skrivet: januari 15, 2009, 22:51:10 PM »
jag har en 900. 900 har inge hatthylla så han som byggde bilen hadde satt ett 50x50 vikeljärn där hatthyllan borde ha suttit men riktiga införstärkningar där den satt i "sidorna". det var oxå förstärkt bakåt in i "balken"(förstärningen) under bak rutan.

men det fick jag köra med ett tag på visa besiktningar sa dom att det var en väldigt bra lösning, men sen en tävling så NÄ då var de fel och jag var tvungen att flytta ner bältet i golvet.

och vilket är säkrast att det sitter i ett rejält vinleljäen i rätt hörd, eller att dälter sitter i golvet??? som abdolut inte är bra.

moste inte detta vinkeljärn vara en likvärdig plats som en hatthylla???

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: Bältes infästning
« Svar #19 skrivet: januari 16, 2009, 14:47:17 PM »
Jo det skulle jag tolka som likvärdig plats och nästan exakt så har jag haft på flera bilar...
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad Hard-on-throttle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Bältes infästning
« Svar #20 skrivet: januari 17, 2009, 01:02:52 AM »

Dess bakre infästning ska sitta så högt som möjligt, dock ej högre än axelhöjd..
Om bältets bakre infästning ej fastsättes i befintlig hatthylla eller på likvärdig plats, skall det fastsättas i ett rör som är av samma dimension och kvalité som bågen. Detta rör fastsvetsas väl antingen i bågen eller på annan lämplig plats, så att bältet kommer på passande höjd.[/b]

De partier som lyser är enligt mig de största problemen.
De gör att det är den mänskliga faktorn som avgör om det är godkännt eller inte.

Vet inte hur man ska kunna ändra på det så det blir bättre dock  :-\

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: Bältes infästning
« Svar #21 skrivet: januari 17, 2009, 13:12:50 PM »
att de ska stå: att bällter skall sitta i hatthyllan eller i ett rör av samma dimention som buren som sitter på samma plats som en hatthylla. och en mycket strängare begränsning på tillåten vinkel på bältet.

Utloggad folkracefabriken

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Bältes infästning
« Svar #22 skrivet: januari 18, 2009, 09:43:29 AM »


moste inte detta vinkeljärn vara en likvärdig plats som en hatthylla???

Vinkeljärnet har helt klart en likvärdig placering. problemet är ju att i regelboken står det att de ska vara ett rör av bågdimension. inte ett vinkeljärn eller fyrkantsjärn som många använder. inte för att vinkel eller fyrkant skulle vara sämre på något vis men det är så det står i reglerna och då måste vi följa de