Folkrace forum

Folkrace => Regler => Ämnet startat av: Norr skrivet februari 21, 2010, 20:31:25 PM

Titel: Idé på regeländring
Skrivet av: Norr skrivet februari 21, 2010, 20:31:25 PM
Jag sitter och funderar på om det inte är dags för regeländring att tillåta ombyggnad från framhjulsdrift till bakhjulsdrift och tvärt om. Så har de ju i rallycross.
På ett par år finns det inga nya bakhjuls drivna bilar att bygga. Det går ju inte att hålla liv i gamla Ascona, Volvo & Vw för alltid. Det måste komma nybyggen också.
Alla vill inte åka framhjulsdrivet, en del vill sladda för vi kör väl för att det är kul ?
Någon fler som tänkt på detta ???
 
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Gunnarsson skrivet februari 21, 2010, 20:39:37 PM
Håller med om att det skulle ge möjlighet till nya intressanta byggen, men undrar om man verkligen ska låta folk kapa ur golvet och bygga kardantunnel. Det lär försvinna rätt mycket karosstyrka om man inte har koll på vad man gör, och med tanke på hur dåligt dagens regler följs är det nog bortkastat att försöka ha regler om hur det får byggas för att garantera en säker konstruktion.
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Tricky skrivet februari 22, 2010, 19:09:34 PM
jo vist dagens regler följs la lite si och så.... men asså att de inte är kvara på koplings kåpa(SPRÄNGSKYD) är konstigt.....

men skulle de va krav på kardantunel i 2mm plåt så skulle de nog gå bra . om dom bara är hårda på bisiktningarna....
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: _volvo_ skrivet februari 22, 2010, 20:48:04 PM
Har du inte hört talas om BMW och Mercedes eller en 4wd bil  ;) Nej men det vore roligt med mer udda byggen  :)
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: volyota skrivet februari 22, 2010, 22:07:06 PM
så som vissa i det här landet bygger sina bilar skulle det inte fungera i praktiken..men annars ingen dum ide
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Quimpan skrivet februari 27, 2010, 16:42:51 PM
Nej det är nog ingen dum ide i sig. Skulle vara roligt att se vad folk skulle hitta på om de fick fria händer på det sättet.
Ett problem jag skulle kunna se är att inbessiktningen förmodligen kommer att bli dyrare.
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Baksätet skrivet februari 27, 2010, 18:01:16 PM
Nej det är nog ingen dum ide i sig. Skulle vara roligt att se vad folk skulle hitta på om de fick fria händer på det sättet.
Ett problem jag skulle kunna se är att inbessiktningen förmodligen kommer att bli dyrare.
Ok och varför skulle det bli dyrare???   Samma sorts besiktning kvitta om du har bakljulsdrift eller Fwd ,Tänkte på en annan sak,  Redan idag så får du ju bygga/modifiera kardantunnel och det har ju inte skapat nåra problem såvitt ja vet, Så jag förstår inte varför man inte får bygga om. Så det resonemanget att det skulle bli sämre eller rent utav farligt att bygga om vissa bilar förstår jag inte riktig........ Nä dom som gör reglerna borde tänka om ordentligt tycker ja.
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Baksätet skrivet februari 27, 2010, 18:05:22 PM
så som vissa i det här landet bygger sina bilar skulle det inte fungera i praktiken..men annars ingen dum ide
Det är väl upp till dom som utfärdar vagnboken och kontrolera det, Kontrolerar dom bilarna ordentlig så får man bort mycket skit från banorna, Samma sak med och konvertera till fram el bakhjulsdrift sålänge Besiktningarna utförs som dom ska så är det absolut inga problem, Nä jag förstår inte ditt resonemang..
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Quimpan skrivet februari 27, 2010, 18:11:38 PM
Nej det är nog ingen dum ide i sig. Skulle vara roligt att se vad folk skulle hitta på om de fick fria händer på det sättet.
Ett problem jag skulle kunna se är att inbessiktningen förmodligen kommer att bli dyrare.
Ok och varför skulle det bli dyrare???   Samma sorts besiktning kvitta om du har bakljulsdrift eller Fwd ,Tänkte på en annan sak,  Redan idag så får du ju bygga/modifiera kardantunnel och det har ju inte skapat nåra problem såvitt ja vet, Så jag förstår inte varför man inte får bygga om. Så det resonemanget att det skulle bli sämre eller rent utav farligt att bygga om vissa bilar förstår jag inte riktig........ Nä dom som gör reglerna borde tänka om ordentligt tycker ja.

Jag tänkte närmare på att det i så fall kommer att behövas grundligare genomgång av bilen och mer utbildning för besiktningsmännen.
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Baksätet skrivet februari 27, 2010, 18:20:45 PM
Ok och varför skulle det behövas??  Kardantunnel kollar dom ju redan idag så den är tät o så,  Besiktningsmannen behöver inte kolla på bakvagnen,  Du får ju bygga fyrlänk och då kollar dom inte hur du gjort ex.
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Quimpan skrivet februari 27, 2010, 18:35:42 PM
Det har du faktiskt rätt i.
Tänkte inte riktigt på det.
Tar tillbaka den kommentaren.
Men som sagt så tycker jag att det skulle vara roligt att se vad folk skulle kunna hitta på om det blev lagligt.
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Gunnarsson skrivet februari 27, 2010, 18:45:07 PM
Du får ju bygga fyrlänk och då kollar dom inte hur du gjort ex.

Det står ingenstans i reglerna att man får bygga fyrlänk. (Det står OM fyrlänk, men det står inte att man får bygga det!)

De bilar som körs idag följer sällan de formuleringar som finns i regelboken. Om vi ska skylla det på felaktiga regler eller besiktningsproblem kan debatteras i det oändliga, jag skulle påstå att båda är lika stora fel... men oavsett hur det ligger till med det, ska man börja rota i större ändringar bör man se över så reglerna är vettiga och att dom följs!

Att vagnboksutfärdare kontrollerar bättre kvittar ju egentligen, eftersom inga bilar tävlas i det utförande som dom ursprungligen fått vagnbok, åtminstone inte länge. Smågrejer ändras alltid efterhand som grejer går sönder, och somliga bygger om rätt stora grejer för att dom tycker att det blir bättre.
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Baksätet skrivet februari 27, 2010, 18:46:15 PM
Ja det hade vart jätteroligt tycker jag me :), Ja hade börjat bygga en liten småbil omedelbums ;D Börjar ju bli svårt o få tag i starlettar nu ju......... Hörde lite rykten från en tekniker att det skulle ev komma en sån regeländring till detta året men det blev ju inget tyvärr >:(,  Sen så skulle det ju komma nya regler om stolar me men det blev ju heller inget, Inga nya regler överhuvudtaget känns lite märkligt tycker ja,  Har nog o göra med att dom bytte ordföranden tror ja...........
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: kalimero racing skrivet mars 23, 2010, 19:17:43 PM
problemen vid besiktning är att man tar tekniker från arrangerande klubb.. givetvis av kostnadsskäl. men dom blir du och kompis med alla,intelätt att stå emot och vägra start när du sen ska grilla med personen.. har tidigare jobbat som tekniker både på FR och rally,men tröttnat för att inte regler följs för att "du vet han har kört länge eller han har åkt 20mil till denna tävling) skiter fullständigt om han har åkt 300mil. så jag blev väl inte så poppis ;D.. så jag la ner skiten >:D
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Röding Jr skrivet mars 24, 2010, 15:00:23 PM
problemen vid besiktning är att man tar tekniker från arrangerande klubb.. givetvis av kostnadsskäl. men dom blir du och kompis med alla,intelätt att stå emot och vägra start när du sen ska grilla med personen.. har tidigare jobbat som tekniker både på FR och rally,men tröttnat för att inte regler följs för att "du vet han har kört länge eller han har åkt 20mil till denna tävling) skiter fullständigt om han har åkt 300mil. så jag blev väl inte så poppis ;D.. så jag la ner skiten >:D

Visst många tycker inte om att höra det, men det är ju så det ska vara, man ska ju vara helt opartisk.
men desvärre funkar det ju inte så på många ställen. det tänjs lite i reglerna här och där vilket enligt mig är fel, Besiktningsmänen ska vara stenhårda enligt reglementet enligt mig, hoppas fler tycker som jag tycker  ;D
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Folkraceshop skrivet mars 24, 2010, 15:54:15 PM
Bara det inte går till överdrift. Förra året var det mycket tjafs om hur vattenbehållaren skulle sitta. Den var tvungen att sitta med minst en M8. Om det satt bergfast på annat sätt, men utan M8 blev det skrivet i boken. Löjligt enligt mig...  :doh:
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Gunnarsson skrivet mars 24, 2010, 17:35:39 PM
Jo, men det har ju mer att göra med formuleringen av regeln än något annat. Regler ska följas, men det kräver också att reglerna är skrivna på ett sånt sätt att dom fungerar...
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Quimpan skrivet mars 24, 2010, 18:04:13 PM
Jag tycker att man ska vara noga med direkta säkerhetsregler.
Tex båge, bälte etc och jag tycker att spolarbehållaren tillhör.
Att ha ca 5 kilo flygandes löst i bilen då man rullar kan orsaka stor skada på en person.
Sen om dom sitter fast i bilen utan m8 spelar nog ingen roll.
Dom införde ju regeln med m8 på spolarbehållaren ifjol och då brukar dom köra benhårt.
Regler är ju regler.
Det är ju likadant som att hävda att man inte behöver krysset i bågen bak för att det funkar lika bra ändå och det har funkat tidigare.
Tror inte det går igenom besiktningen heller.
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Folkraceshop skrivet mars 24, 2010, 21:14:42 PM
Jo absolut, men i detta fall så vet jag en som fick riva en alldeles lysande lösning, och ersätta med en sämre  :banghead:
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Quimpan skrivet mars 25, 2010, 16:23:10 PM
Jo visst kan det kännas onödigt och ibland ÄR det väldigt onödigt.
Jag tycker att det är bra att dom har ändrat reglerna så att det inte längre är en bedömningsfråga om den sitter fast.
Och då brukar andra riktigt bra lösningar bli lidande.
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Norr skrivet mars 30, 2010, 19:37:56 PM
Nog är det som ni säger att egna lösningar kan vara bättre ibland, men vi har skrivna regler att följa och då skall vi följa dem också.
Jag brukar jobba på besiktningarna vid tävlingar och det är ALLTID bråk om något. Oftast är det om någon skit sak ex. fastsättning av spolarbehållare.
Vi brukar alltid ge föraren chans att fixa till felet innan start för att slippa notering i vagnsbok, men då har vi dessa "värdsmästare" som ska bråka om allt och inte fixa en enkel grej av ren princip sak.
Oftast är det tyvärr sådana förare som själv brukar vara besiktningschef,tävlingsledare eller domare på andra tävlingar.
Tänk om alla följde regelboken vad enkelt det skulle bli för alla.
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Codriver skrivet mars 30, 2010, 20:19:41 PM
Jag skulle aldrig bråka med personalen på besiktningen. Jag försöker alltid vara glad och tacksam. De är där för min skull. De tar av sin fritid för att jag ska kunna köra biltävling. Det får vi aldrig glömma! De gör så gott de kan och till stor del är det svart på vitt i regelboken vad som gäller.

Mitt tips är att man tar det tekniska reglementet med sig ut i garaget. Så tittar man på sin bil punkt för punkt. Gör din egen besiktning och lägg där ingen värdering i vad som är "skitsaker" utan se till att bilen följer reglementet. Är tanken för nära yttre begränsningslinjer, flytta den. Har jag ingen M8 som håller spolarbehållaren i kupén, sätt dit det. Bara att följa. Då har du gjort så gott du kan. Skit i vad du tycker om reglerna. Det är inte besiktningspersonalens jobb att diskutera det med dig. Så kan man alltid råka ut för att det finns oklara regler där det är en tolkningsfråga. Men acceptera då att du kanske måste fixa till något. Livet går inte under för det.

Ett tips från coachen: Om det är en ny regel som skrivits med rött till årets regler se då till att fixa det. De kommer att kolla det.


Så till alla som ställer upp som funktionärer däribland besiktningspersonal:  :yourock:
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: power10 skrivet juli 25, 2010, 17:59:32 PM
skulle vi inte kunna ha 2 klasser som dom har i danmark tex en som är som den är och en som kostar tex det dubbla (13000kr)
där man har ett striktare reglement på hur bilarna ska se ut gällande riktning och skick och med tex 45mm rör i huvudbåge mm
kom med förslag som det är idag är det för stort steg mellan folkrace och klass 4.
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Quimpan skrivet juli 26, 2010, 09:46:17 AM
Jag skulle aldrig bråka med personalen på besiktningen. Jag försöker alltid vara glad och tacksam. De är där för min skull. De tar av sin fritid för att jag ska kunna köra biltävling. Det får vi aldrig glömma! De gör så gott de kan och till stor del är det svart på vitt i regelboken vad som gäller.

Mitt tips är att man tar det tekniska reglementet med sig ut i garaget. Så tittar man på sin bil punkt för punkt. Gör din egen besiktning och lägg där ingen värdering i vad som är "skitsaker" utan se till att bilen följer reglementet. Är tanken för nära yttre begränsningslinjer, flytta den. Har jag ingen M8 som håller spolarbehållaren i kupén, sätt dit det. Bara att följa. Då har du gjort så gott du kan. Skit i vad du tycker om reglerna. Det är inte besiktningspersonalens jobb att diskutera det med dig. Så kan man alltid råka ut för att det finns oklara regler där det är en tolkningsfråga. Men acceptera då att du kanske måste fixa till något. Livet går inte under för det.

Ett tips från coachen: Om det är en ny regel som skrivits med rött till årets regler se då till att fixa det. De kommer att kolla det.


Så till alla som ställer upp som funktionärer däribland besiktningspersonal:  :yourock:

Helt rätt. Heder åt alla som vill ställa upp och vara besiktningspersonal på tävlingarna.
Titel: SV: Idé på regeländring
Skrivet av: Quimpan skrivet juli 26, 2010, 09:50:04 AM
Tips för gällande tråd.

Bygg om en fyrhjulsdriven bil till bakhjulsdriven.
Då känns det inte som att man bryter mot några regler.