Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Konstiga regeler? Eller är det jag som är konstig?  (läst 14847 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jaeger

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Konstiga regeler? Eller är det jag som är konstig?
« skrivet: augusti 11, 2008, 20:00:17 PM »
Skulle besikta "nybyggda" 9000 för några helger sen. Blev nerlsag på: Bur, stol coh bälte + bältesinfästningar.

stol och själv bältet fattar jag, för dom är förbjudna (fick med dom när jag köpte bilen halvklar). Det jag inte förstår är detta.

Bakåtsträvorna i buren är fästa i nåt som kan kallas stötdämpartorn som sitter i anslutning till hjuhusen (inte jag som byggt buren). I reglerna står det: "Bakåtsträvans infästning i huvudbågen ska vara så nära taket som möjligt, och bakåt infästes i hjulhusen för att ge maximal stadga åt huvudbågen."

Det jag inte fattar är varför ska man sätta skiten i just hjulhuset när stötdämpartornsinfästningen var fan så mycket stabilare! Nån som kan förklara?

Sen med infästningen till bältet. Då måste man ju antingen dra en plåtbit runt själv buren och sen göra en infästning med bältesöglor i själva plåtbiten, eller bara dra bältet runt burbågen. På denna bil satt infästningarna direkt i buren (inte jag som gjort heller), alltså en liten platta svetsad i buren och sen öglorna i plåtbiten (den var alltså inte dragen runt buren). Hur fan tänkte SBF där? Jag menar; i Rally har du ju förfan såna infästningar? Jag begriper inte.

Utloggad Nowen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • Nowén Motorsport
SV: Konstiga regeler? Eller är det jag som är konstig?
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2008, 22:09:29 PM »
Satt det tillräckligt stora plattor under strävorna du fick nedslag på? Annars är det ju en "no-brainer" att du fick nedslag på det... Förutom det är det ett minus för hållfastheten om strävan inte fästs på "framsidan" av hjulhuset utan t.ex. ovanpå hjulhuset.

De tänkte nog att folk läser regelboken innan de bygger bilar skulle jag tro ;)
Nej men allvarligt så varför göra något som inte är tillåtet? Man får inte fästa saker i buren som inte är strävor av rätt dimensioner. Det enda undantaget enligt regelboken är rattstångsfästet (i alla fall förra året när jag läste den sist), så jag är förvånad att folk kommit undan med sånna infästningar som du beskriver så pass länge...

Jag kan hålla med att en del regler är lite konstiga och framförallt väldigt "smalt" skrivet. Har själv problem kring bältesinfästningen som är gjort på ett sätt som varit tillåten fram tills i år (och borde fortfarande vara tillåtet sett ur säkerhetssynpunkt= och nu är det tveksamt. Samtidigt är det bara att läsa regelboken och göra rätt...

Utloggad Jaeger

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Konstiga regeler? Eller är det jag som är konstig?
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2008, 00:17:40 AM »
Inte jag som byggt buren, inte jag som ha fixat med infästningarna. Ska slänga upp en bild här i veckan så det kanske framkommer lite mer vad jag menar.

Utloggad ac78

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Konstiga regeler? Eller är det jag som är konstig?
« Svar #3 skrivet: januari 13, 2009, 18:05:59 PM »
Ang bältesinfästningen i buren så handlar det om att en rallybil som har plattor svetsade i buren för att fästa bältet i så är det en cert-bur. Bur byggaren har certifierat buren så och det betyder även att den svetsen är kontrolerad.

Men när du bygger din egen bur till folkracebilen så är det ingen där och kontrolerar så det inte fins några sprickor i svetsen med ultraljud.. mao så vet du inte hur stark den är...

Alla är ju inte lika bra på att svetsa och den som besiktar bilen kan ju inte veta hur svetsen ser ut...

Hoppas du förstod vad jag menar

Utloggad anders__

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Konstiga regeler? Eller är det jag som är konstig?
« Svar #4 skrivet: september 18, 2009, 01:25:34 AM »
med andra ord så om man har en sk cert bur som är kollad efter konstens alla regler och godkänd i rally så är den inte det i fr ????  eller tänker jag fel??  en cert bur borde vara säkrare än i vissa fall en hemma byggd bur???  eller är jag ute med trampcyckel nu??
volvo är världens bästa bilmärke,  om man byter ut allt som är orginal

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Konstiga regeler? Eller är det jag som är konstig?
« Svar #5 skrivet: september 18, 2009, 08:31:25 AM »
Du har helt rätt... men på besiktning av en folkracebil finns det inget som verifierar att din bur är certifierad eller inte... dom vet ju inte om du står och ljuger dem rakt upp i ansiktet!  ::)

Utloggad anders__

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Konstiga regeler? Eller är det jag som är konstig?
« Svar #6 skrivet: september 18, 2009, 17:51:47 PM »
men det ska väl finnas ett intyg på buren om det är en sk certbur??  annars låter det idiotiskt
volvo är världens bästa bilmärke,  om man byter ut allt som är orginal

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Konstiga regeler? Eller är det jag som är konstig?
« Svar #7 skrivet: september 18, 2009, 18:55:24 PM »
Citera
FR-T 6.10 Skyddsbur
FR-T 6.10.1 Definitioner för skyddsbur
...
Certifierade burbågar är tillåtna om de uppfyller minimikraven för folkraceburar. Minimikravet består i att antalet rör i burbågen ska bibehållas. Godkänd vagnboksutfärdare ska dokumentera i vagnboken att bilen är utrustad med en certifierad burbåge.

Utloggad anders__

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Konstiga regeler? Eller är det jag som är konstig?
« Svar #8 skrivet: september 18, 2009, 20:08:01 PM »
svart på vitt
inga mer frågor! herr domare
volvo är världens bästa bilmärke,  om man byter ut allt som är orginal