Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Kylluft  (läst 3471 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars Borg

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Kylluft
« skrivet: december 30, 2009, 01:04:13 AM »
Har nu suttit och läst tekniska regelementet fram och tillbaka men blir ändå inte klokare så jag undrar här om någon kan hjälpa till? Det gäller alltså om man får göra hål i torpedvägg alt främmre kupevägg på vw för kylluft? Står ju att man får ta upp hål i golv, bakdörrar och plåt under bakre sidorutor om dessa täcks med nät. Tänkte nu tex på en saab v4 om man sätter kylaren bakom motorn liggende över torpedväggen och tar ett hål i denna för att leda kylluften ut där genom ett spirorör ner genom golvet? Blir ju samma princip på en bubbla om man vil ta in lite friskluft under bakre sidrutan och genom en slang till torpedvägg och förgasare? ???

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Kylluft
« Svar #1 skrivet: december 30, 2009, 04:03:02 AM »
FR-T 3.3 Kylsystem
Fritt, men ska placeras i motor- eller bagageutrymme. Luftintag alt. utsläpp får finnas i golv, under bakre sidorutor eller i bakdörr under förutsättning att hålet täcks med stålnät, maskstorleken får inte överstiga 10mm. Kylvattenledningar som passerar genom kupén får ej vara skarvade i kupéutrymmet. Kylvattenledningarna ska ha ett värmeisolerande skydd i kupéutrymmet. Kylvattenledningar ej i metall ska i kupeutrymmet vara tätslutande skyddade av t.ex. spirorör eller PVC rör.


Tillämpning av tekniska reglementet
När Du läser det tekniska reglementet ska Du tänka på följande: Läs regeltexten och om det inte speciellt anges att något är tillåtet så betyder det, att man inte tillåter någon form av förändring från originalutförandet. Det betyder att det som inte uttryckligen finns angivet, är att betrakta som förbjudet. Det åligger alltid den tävlande att bevisa för besiktningen och domaren att hans bil överensstämmer med reglementet helt och hållet under tävlingen.


Det är inte uttryckligen tillåtet att göra hål i torpedväggen, men jag förstår inte hur sjutton man ska kunna använda t.ex. ventilationshål i bakdörrarna till kylning av motorn utan att leda luften därifrån till motorrummet via någon form av hål i torpeden. Skulle vara om man leder den ner genom hål i golvet (där får man ju göra hål), och upp på andra sidan kanske...  ??? ::)


Ytterligare en detalj att lägga på minnet när det gäller inkonsekventa formuleringar i folkracereglementet. Synar man det hittar man fler och fler tankevurpor.

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: Kylluft
« Svar #2 skrivet: december 30, 2009, 14:11:19 PM »
de fins ett lätt sätt att tareda på ifall det är tillåtet maila sbf och fråga så får du ett rakt och bra svar.

Utloggad 242racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • ALINGSÅS MK
    • Visa profil
SV: Kylluft
« Svar #3 skrivet: december 30, 2009, 22:48:43 PM »
FR-T 3.3 Kylsystem
Fritt, men ska placeras i motor- eller bagageutrymme. Luftintag alt. utsläpp får finnas i golv, under bakre sidorutor eller i bakdörr under förutsättning att hålet täcks med stålnät, maskstorleken får inte överstiga 10mm. Kylvattenledningar som passerar genom kupén får ej vara skarvade i kupéutrymmet. Kylvattenledningarna ska ha ett värmeisolerande skydd i kupéutrymmet. Kylvattenledningar ej i metall ska i kupeutrymmet vara tätslutande skyddade av t.ex. spirorör eller PVC rör.


Tillämpning av tekniska reglementet
När Du läser det tekniska reglementet ska Du tänka på följande: Läs regeltexten och om det inte speciellt anges att något är tillåtet så betyder det, att man inte tillåter någon form av förändring från originalutförandet. Det betyder att det som inte uttryckligen finns angivet, är att betrakta som förbjudet. Det åligger alltid den tävlande att bevisa för besiktningen och domaren att hans bil överensstämmer med reglementet helt och hållet under tävlingen.


Det är inte uttryckligen tillåtet att göra hål i torpedväggen, men jag förstår inte hur sjutton man ska kunna använda t.ex. ventilationshål i bakdörrarna till kylning av motorn utan att leda luften därifrån till motorrummet via någon form av hål i torpeden. Skulle vara om man leder den ner genom hål i golvet (där får man ju göra hål), och upp på andra sidan kanske...  ??? ::)


Ytterligare en detalj att lägga på minnet när det gäller inkonsekventa formuleringar i folkracereglementet. Synar man det hittar man fler och fler tankevurpor.

Att ta upp hål i sidodörren är ju om man har kylet i bagaget som på en rallycrossbil.
Gör som Ford köp Volvo

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: Kylluft
« Svar #4 skrivet: januari 01, 2010, 14:17:25 PM »
japp, men då räknas vägen imällan kupen och skuffen som en brandvägg/torpedvägg

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Kylluft
« Svar #5 skrivet: januari 01, 2010, 17:00:03 PM »
Yes.  :)

Citera
FR-T 6.3 Kupéutrymme
Med kupé avses utrymmet från främre till bakre torpedvägg, alt. på kombibilar, bakre ryggstödets lodlinje. Torpedvägg får inte flyttas men förändras till sin form (”bulas”). Klädsel, isolering och inredning ska demonteras. Instrumentpanel fritt. Förstärkningar får göras mellan B-stolpe och bakre hjulhus. Vägg mellan motorutrymme och kupé ska vara tät och brandsäker. Samma gäller annan vägg/låda som skiljer bränsletank, kylare eller batteri från kupéutrymmet. Kupéutrymmet ska hållas rent och städat.

Undrar hur tät och brandsäker den bedöms vara om man t.ex. har vanliga ventilationsslangar av plast gående igenom den?

Jaja, jag vet, jag är rätt petig med hur jag tolkar reglerna. Men det står i reglerna att det är eget ansvar att kunna bevisa att bilen man har följer reglerna, och ärligt talat tror jag inte att det skulle vara möjligt för mer än max 25% av dagens bilar om dom utsätts för en tuff besiktning - resten är byggda/modifierade på sätt som inte är tydligt tillåtet i regelboken. (Om det är reglernas eller byggarnas fel låter jag vara osagt...)