Jo, givetvis skulle det ju vara bra om alla lärde sig att ställa in rätt! Men det är nog som att lära alla att använda blinkers, inget som kommer ske under vår livstid.
Det är delvis svårare att märka om E85 är felställt, det har ett större område för inställningar som "fungerar men är fel egentligen". Hör man att en motor som körs på bensin spikar så vet man att man ligger i riskzonen för att förstöra grejer, E85 har en tendens att spika utan att det hörs och innan det är så allvarligt att man hör det kan det lätt gå åt ett par kolvar eller en topplockspackning. Har hört att somliga trimfirmor inte ens vill befatta sig med E85 just för att det är svårt att veta var gränsen går mellan max effekt och motorras.
Om man ställer in det rätt funkar det givetvis, men hur många har förutsättningarna för att ställa in sina folkracemotorer ordentligt? I bästa fall har folk ett stycke skogsväg att provköra på, ändra lite, och provköra igen. Det man egentligen vill ha är en bromsbänk att justera in skrotet i, så man ser exakt vad som händer och slipper lita på vad personen bakom ratten
tror att det blev för skillnad.