Folkrace forum

Trimma => Saab => Ämnet startat av: jimbos skrivet februari 12, 2011, 15:06:21 PM

Titel: 16v Vs. 8v
Skrivet av: jimbos skrivet februari 12, 2011, 15:06:21 PM
hej ny på forumet och i trimmvärlden.

frågan lyder vilken topp får man bäst efekt, prestanda, vrid med i en 2000cc motor.

1. en 2,3 16v orginaltopp med vassre kammar samt 2xweber.

2.en 8v topp portad,planad med större ventiler (ex 44x37) samt en vass kam och 2xweber.


för nackdela samt vilka förgasare rekomenderas.

tack i förväg.






Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: Jobe skrivet februari 12, 2011, 17:39:33 PM
Jag tror på 8 ventilars toppen eftersom att du inte kommer att ha någon komp i en 2liters motor med 2,3 liters topp
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: jimbos skrivet februari 12, 2011, 18:48:04 PM
har nu läst igenom nästan hela forumet för saab.

en tillägs fråga om man planar en 16v top efter konstens alla regler, vilken är då att föredra?

vilken topp har bäst flöde?
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet februari 12, 2011, 22:04:23 PM
Jag tror på 8 ventilars toppen eftersom att du inte kommer att ha någon komp i en 2liters motor med 2,3 liters topp

Varför skulle man inte ha det? samma borr i en 2,3 som i en 2,0 (och den toppen sitter även i 2,1l 900)..
skulle vilja påstå att det blir originalkomp med 2,3 toppen också.. jämfört med nyare 2,0 topparna iaf, de äldre ska tydligen ha högre komp.. vad vet jag..

Tror på en 16v med 2,3 långtopp (allternativt en kort-topp men det är lite mer krabb) och andra kamaxlar. Men webrar kan man hoppa över, enklare med sprut  ;) Men visst, justerar man in dom ordentligt så är det säkerligen mer effekt med dom.. och det låter ju fränt =)

16v är hur som mer effekt för pengarna, och mer körbarhet dessutom.

"FolkraceFabriken" Åker ofta 16v, och dom åker ju inte jättesakta direkt =)

//jonathan
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: Jobe skrivet februari 12, 2011, 23:29:19 PM
Jonathan Berglund: Hur mycke kan man plana en 16v ?

För jag har hört att man inte kan plana 16 ventilarna så mycket och isf får du ju inte lika mycket komp i motorn som i en 8ventilare, och komp känns ganska viktigt då det gäller en folkracebil
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet februari 12, 2011, 23:39:59 PM
Vissa säger inget alls och vissa säger nån mm..
tror vi mätte upp en topp vi haft på en gatbil (?!) till ett par mm, men den var det märken efter ventilerna i kolvarna på  ::)

Tror att man kan ta en hel del, men om man tar för mycket så måste man fräsa "telefonknappar" i kolvarna =)
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: Gunnarsson skrivet februari 13, 2011, 01:17:44 AM
Luftflöde och vettig förbränning är viktigare än komp, och 16v-motorer är generellt betydligt bättre på båda punkterna än 8v. Men hur det ligger till på just denna motorn har jag ingen aning om...
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: Morsole skrivet februari 13, 2011, 16:05:45 PM
Vid en folkracetävling förra året träffade jag på en fordonslärare som körde fr med en og900 2,1 l
Han hade som enda trimmet planat toppen 1,5 mm; det var absolut maximum man kunde ta enligt honom

Öppet filter och sen annars standard, och han körde från många som hade betydligt vassare bilar när det gäller trimningsgrad

Vad gäller korttoppen vet jag inte hur det funkar

2,1 toppen är ju samma som på 9000 långmotor 2,3

Mvh Johannes
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: Röding Jr skrivet februari 13, 2011, 17:15:58 PM
vad jag har hört så ska man ta 2.3 ans topp och sätta på 2.1 ans insug för optimalt flöde om man ska åka insprutare  ;D
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: jimbos skrivet februari 14, 2011, 10:37:51 AM
två frågor till.
vem säljer dom värsta/bästa kammarna till 16v.
nån som har räknat ut längd vinkel diameter m.m. till insuget för bästa flöde till en 16v motor med förgasare(2x2port)

Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet februari 15, 2011, 22:45:17 PM
vad jag har hört så ska man ta 2.3 ans topp och sätta på 2.1 ans insug för optimalt flöde om man ska åka insprutare  ;D

Det sitter monterat så original på 2,1l. då 2,1 toppen är en 2,3 topp =) 2,1 har ju dessutom 93borr så den är ju kanon redan från början :)


Axelsson vet jag slipar ett gäng ämnen, och han kan säkerligen göra fler ämnen än vad som står på hans hemsida (Han som slipar till FRshop skulle jag tro?).
sen beror det ju på om man kör mekaniska tryckare eller inte, mekaniska tryckare är ju att föredra vid lite högre varv och ett måste om du vill ha värre profiler =)

//jonathan
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: Folkraceshop skrivet februari 16, 2011, 06:45:52 AM
(Han som slipar till FRshop skulle jag tro?).
Det stämmer  ;)
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: jimbos skrivet februari 16, 2011, 13:36:51 PM
ok vart får man tag i mekaniska lyftare billigt?
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet februari 16, 2011, 18:38:16 PM
Går att göra själv, om du kollar på sidan av tryckaren så är det ett litet hå där den tar in olja. TIGa igen det hålet sen är det bara att åka =)
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: jimbos skrivet februari 19, 2011, 11:48:34 AM
men va kan en välpreppar 8v topp den i första inlägger ha för cfm flöde el 2,3/2,1 topp flödar ca 200 insug 170 avgas.

en omslipad kam har annan duration eller vad det heter betyder det att den lyfter mer också eller det är 2 helt olika saker??
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: loop skrivet februari 20, 2011, 02:03:59 AM
en kortmotortopp flödar väl typ 220 cfm
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: jimbos skrivet februari 20, 2011, 14:58:58 PM
det kan stämma bra det. men vad flödar en värportad 8v topp med stora ventiler. i rallycross räcker dom till 200 hk i en 2,1 motor.
men vad hadde en 2,1 16 saabmotor räckt.
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: loop skrivet februari 20, 2011, 17:35:01 PM

Lite läsvärda länkar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=19407
http://home.swipnet.se/fordracing/trimm.htm
http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?p=6410&sid=b698893c5f97d80cfd7d7577318d1ba6
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: Karl V skrivet februari 21, 2011, 11:22:19 AM
det kan stämma bra det. men vad flödar en värportad 8v topp med stora ventiler. i rallycross räcker dom till 200 hk i en 2,1 motor.
men vad hadde en 2,1 16 saabmotor räckt.


En standard korttopp flödar ca 220 cfm, det räcker till ca 240 hk på 2,3 liter slagvolym enligt denna sida:

http://www.savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php&artikel=toppar_floden&sidnr=5

Sen får man räkna med att insuget kanske stjäl 20 cfm(?) så då är man kanske nere på 220 hk.

Men allt det där är ju beroende av kammar, avgas och insug/förgasare. Men man kan ju konstatera att det inte är toppen som begränsar.

Istället för att lägga 7 lök på en topp kan man ju köra standard korttopp, lite planad. Vassare omslipade kammar, extraktorgrenrör och ett par mc-förgasare så bör man ha över 200 hk. Inte så dyrt heller om man får ett ras. Inte flera timmars filande i toppen åt skogen heller.

/Karl
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: jimbos skrivet februari 21, 2011, 20:22:18 PM
kanon information.
fler sidor med information för nybörjare om sugtrim. gärna mer utförliga med lite matematik m.m.
engelska är jag bra på.
man kan ju börja med standard topp och porta sig fram. skrotarna översvämmar ju av både kort och långtoppar.

Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: Karl V skrivet februari 21, 2011, 21:23:18 PM
kanon information.
fler sidor med information för nybörjare om sugtrim. gärna mer utförliga med lite matematik m.m.
engelska är jag bra på.
man kan ju börja med standard topp och porta sig fram. skrotarna översvämmar ju av både kort och långtoppar.



Det finns många förståsigpåare inom all rejsing som "vet" hur man ska göra för det har alltid gjort på detta sättet.
Vill du ha välgrundad information med teoretisk bakgrund så kan jag rekommendera "Four-stroke performance tuning" av Graham Bell.
Det är en väldigt bra bok som täcker allt från luftfiltret till slutröret, dessutom är den relativt lättläst med tanke på vilket djup den går in på och den har många praktiska exempel.

Sen kan du regga dig på forum.savarturbo.se och läsa mycket. Begrunda framförallt vad Erland Cox skriver.
Kolla även in hans hemsida: www.topplocksverkstan.se

Mycket nöje!

/Karl
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: jimbos skrivet februari 26, 2011, 10:22:55 AM
väldigt intresant sida www.topplocksverkstan.se . mycket matnyttigt.
har letat runt efter nån som kan porta en topp "billigt" helst i södra sverige.
hittar måna men inte många som skriver nått om saabs 16v toppar bara 8v topp.
har ni nått tips på vem jag ska vända mig till?
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: Karl V skrivet februari 27, 2011, 15:56:34 PM
väldigt intresant sida www.topplocksverkstan.se . mycket matnyttigt.
har letat runt efter nån som kan porta en topp "billigt" helst i södra sverige.
hittar måna men inte många som skriver nått om saabs 16v toppar bara 8v topp.
har ni nått tips på vem jag ska vända mig till?


Hur mycket effekt siktar du på?
Förmodar att det är en långmotor? Den som satt i 900:an.

Jag vet inte hur mycket en långmotor 16 ventilstopp flödar men jag tror inte begränsningen sitter där.
Jag hade försiktigt putsatt bort gjutskägg och ojämnheter i insugskanalerna.
Tror det är insuget som stryper mest, ett bra avgas är ju inte fel och ett par vassare kamaxlar.
Plana toppen också.
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: jimbos skrivet februari 27, 2011, 19:27:58 PM
bygget kommer bli b202 långmotor
2,3 vev och kolvar
b202 stakar
2,3 långtopp planad ca 1,5
hårdare fjädrar
vassare kam
mekaniska lyftare
extraktor
hemma byggt insug
2xweber 45

har allt utom kammen.
vill kontakta nån som är "provs" på toppar så kan säga om det är värt att lägga pengar på toppen
eller om den räcker.
insuget tror jag inte är nån begränsning.

låter det bra som ett planerat debutant projekt.



Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: Karl V skrivet februari 28, 2011, 20:15:01 PM
bygget kommer bli b202 långmotor
2,3 vev och kolvar
b202 stakar
2,3 långtopp planad ca 1,5
hårdare fjädrar
vassare kam
mekaniska lyftare
extraktor
hemma byggt insug
2xweber 45

har allt utom kammen.
vill kontakta nån som är "provs" på toppar så kan säga om det är värt att lägga pengar på toppen
eller om den räcker.
insuget tror jag inte är nån begränsning.

låter det bra som ett planerat debutant projekt.



Låter som ett trevligt projekt, dock tror jag snarare att weber 45:orna kommer strypa innan toppen gör det. Ett par topplocksportare gjorde en tävling förra året, gällde att porta en B20 och sen testade man de olika topparna på en motor i bromsbänk. De körde med weber 45:or, högsta effekt uppmättes till 195 hk. De testade sedan vinnartoppen med weber 50 och den gav då 211 hk.
Här är en länk till tävlingen : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=48429


Spara pengarna från portningen, eller sälj weber 45:orna, och lägg dessa på ett par 40-42 mm mc förgasare. 42:or flödar ungefär som weber 50.

Angående portningen så skulle jag skicka ett mail till erland cox, www.topplocksverkstan.se, eller slå en signal.
Inte så billigt kanske men han vet om det är värt att göra till dina effektmål.

/Karl
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: jimbos skrivet mars 02, 2011, 14:57:55 PM
måste återgå till ursprungsfrågan lite...
varför kör alla rallycross saabar 2150 med 8v topp istället för 16v. är det nått som står i reglementet.
Titel: SV: 16v Vs. 8v
Skrivet av: loop skrivet mars 02, 2011, 17:22:13 PM
Jepp. Regler.