Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: 16v Vs. 8v  (läst 26413 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #15 skrivet: februari 20, 2011, 02:03:59 AM »
en kortmotortopp flödar väl typ 220 cfm

Utloggad jimbos

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #16 skrivet: februari 20, 2011, 14:58:58 PM »
det kan stämma bra det. men vad flödar en värportad 8v topp med stora ventiler. i rallycross räcker dom till 200 hk i en 2,1 motor.
men vad hadde en 2,1 16 saabmotor räckt.


Utloggad Karl V

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #18 skrivet: februari 21, 2011, 11:22:19 AM »
det kan stämma bra det. men vad flödar en värportad 8v topp med stora ventiler. i rallycross räcker dom till 200 hk i en 2,1 motor.
men vad hadde en 2,1 16 saabmotor räckt.


En standard korttopp flödar ca 220 cfm, det räcker till ca 240 hk på 2,3 liter slagvolym enligt denna sida:

http://www.savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php&artikel=toppar_floden&sidnr=5

Sen får man räkna med att insuget kanske stjäl 20 cfm(?) så då är man kanske nere på 220 hk.

Men allt det där är ju beroende av kammar, avgas och insug/förgasare. Men man kan ju konstatera att det inte är toppen som begränsar.

Istället för att lägga 7 lök på en topp kan man ju köra standard korttopp, lite planad. Vassare omslipade kammar, extraktorgrenrör och ett par mc-förgasare så bör man ha över 200 hk. Inte så dyrt heller om man får ett ras. Inte flera timmars filande i toppen åt skogen heller.

/Karl

Utloggad jimbos

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #19 skrivet: februari 21, 2011, 20:22:18 PM »
kanon information.
fler sidor med information för nybörjare om sugtrim. gärna mer utförliga med lite matematik m.m.
engelska är jag bra på.
man kan ju börja med standard topp och porta sig fram. skrotarna översvämmar ju av både kort och långtoppar.


Utloggad Karl V

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #20 skrivet: februari 21, 2011, 21:23:18 PM »
kanon information.
fler sidor med information för nybörjare om sugtrim. gärna mer utförliga med lite matematik m.m.
engelska är jag bra på.
man kan ju börja med standard topp och porta sig fram. skrotarna översvämmar ju av både kort och långtoppar.



Det finns många förståsigpåare inom all rejsing som "vet" hur man ska göra för det har alltid gjort på detta sättet.
Vill du ha välgrundad information med teoretisk bakgrund så kan jag rekommendera "Four-stroke performance tuning" av Graham Bell.
Det är en väldigt bra bok som täcker allt från luftfiltret till slutröret, dessutom är den relativt lättläst med tanke på vilket djup den går in på och den har många praktiska exempel.

Sen kan du regga dig på forum.savarturbo.se och läsa mycket. Begrunda framförallt vad Erland Cox skriver.
Kolla även in hans hemsida: www.topplocksverkstan.se

Mycket nöje!

/Karl

Utloggad jimbos

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #21 skrivet: februari 26, 2011, 10:22:55 AM »
väldigt intresant sida www.topplocksverkstan.se . mycket matnyttigt.
har letat runt efter nån som kan porta en topp "billigt" helst i södra sverige.
hittar måna men inte många som skriver nått om saabs 16v toppar bara 8v topp.
har ni nått tips på vem jag ska vända mig till?

Utloggad Karl V

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #22 skrivet: februari 27, 2011, 15:56:34 PM »
väldigt intresant sida www.topplocksverkstan.se . mycket matnyttigt.
har letat runt efter nån som kan porta en topp "billigt" helst i södra sverige.
hittar måna men inte många som skriver nått om saabs 16v toppar bara 8v topp.
har ni nått tips på vem jag ska vända mig till?


Hur mycket effekt siktar du på?
Förmodar att det är en långmotor? Den som satt i 900:an.

Jag vet inte hur mycket en långmotor 16 ventilstopp flödar men jag tror inte begränsningen sitter där.
Jag hade försiktigt putsatt bort gjutskägg och ojämnheter i insugskanalerna.
Tror det är insuget som stryper mest, ett bra avgas är ju inte fel och ett par vassare kamaxlar.
Plana toppen också.

Utloggad jimbos

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #23 skrivet: februari 27, 2011, 19:27:58 PM »
bygget kommer bli b202 långmotor
2,3 vev och kolvar
b202 stakar
2,3 långtopp planad ca 1,5
hårdare fjädrar
vassare kam
mekaniska lyftare
extraktor
hemma byggt insug
2xweber 45

har allt utom kammen.
vill kontakta nån som är "provs" på toppar så kan säga om det är värt att lägga pengar på toppen
eller om den räcker.
insuget tror jag inte är nån begränsning.

låter det bra som ett planerat debutant projekt.




Utloggad Karl V

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #24 skrivet: februari 28, 2011, 20:15:01 PM »
bygget kommer bli b202 långmotor
2,3 vev och kolvar
b202 stakar
2,3 långtopp planad ca 1,5
hårdare fjädrar
vassare kam
mekaniska lyftare
extraktor
hemma byggt insug
2xweber 45

har allt utom kammen.
vill kontakta nån som är "provs" på toppar så kan säga om det är värt att lägga pengar på toppen
eller om den räcker.
insuget tror jag inte är nån begränsning.

låter det bra som ett planerat debutant projekt.



Låter som ett trevligt projekt, dock tror jag snarare att weber 45:orna kommer strypa innan toppen gör det. Ett par topplocksportare gjorde en tävling förra året, gällde att porta en B20 och sen testade man de olika topparna på en motor i bromsbänk. De körde med weber 45:or, högsta effekt uppmättes till 195 hk. De testade sedan vinnartoppen med weber 50 och den gav då 211 hk.
Här är en länk till tävlingen : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=48429


Spara pengarna från portningen, eller sälj weber 45:orna, och lägg dessa på ett par 40-42 mm mc förgasare. 42:or flödar ungefär som weber 50.

Angående portningen så skulle jag skicka ett mail till erland cox, www.topplocksverkstan.se, eller slå en signal.
Inte så billigt kanske men han vet om det är värt att göra till dina effektmål.

/Karl

Utloggad jimbos

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #25 skrivet: mars 02, 2011, 14:57:55 PM »
måste återgå till ursprungsfrågan lite...
varför kör alla rallycross saabar 2150 med 8v topp istället för 16v. är det nått som står i reglementet.

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #26 skrivet: mars 02, 2011, 17:22:13 PM »
Jepp. Regler.