Folkrace forum

Trimma => Saab => Ämnet startat av: jeespeerak skrivet december 08, 2010, 17:27:50 PM

Titel: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
Skrivet av: jeespeerak skrivet december 08, 2010, 17:27:50 PM
Som topic lyder!

Är det någon som har prövat sig på detta, alltså, tagit motorn ifrån en 2.1L sedan satt på en 8v topp och förgasare / mekaniskt sprut?
Funkar de, passar toppen rakt på blocket utan för stora modifieringar? Hur är det med kedjan, man måste byta kedjedrevet som sitter på vevaxeln, passar 8v drevet rakt på vevaxeln på 2.1L motorn.
Alternativ om inte detta funkar, kan man flytta över vevaxel+stakar&kolvar till den vanliga 2.0L motorn då?

Tyckte själv de va ett kul litet projekt.

MvH Jesper Argus
Titel: SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
Skrivet av: Morsole skrivet december 08, 2010, 17:54:20 PM
Har inte själv gjort det, men ska gå om man använder sig av drev från 8v på vev, flyttar över släpor och kedjar från samma motor, samt själva kåpan med oljepumpen.
Drevet ska passa 85-; möjligt du får gänga upp hål till spännaren, sitter ju inte på samma ställe.
Toppackning från folkraceshop eller liknande får du ha till 93 mm kolvar.

Lycka till!

Mvh Johannes
Titel: SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
Skrivet av: jeespeerak skrivet december 08, 2010, 18:36:44 PM
Okej låter fint Morsole, ska pröva detta så fort jag har tid.
Angående 93mm toppackning, är de kolvarna som är större och inte slaglängden då?
Titel: SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
Skrivet av: volyota skrivet december 08, 2010, 18:50:20 PM
större borr på 2.1an
Titel: SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
Skrivet av: Morsole skrivet december 08, 2010, 20:59:23 PM
Du har samma slaglängd som i 2.0'an; 78 mm, men borrningen är 93 mm i stället för 90 mm; det är 9000 2.3 som har längre slag, nämligen 90 mm, och det finns de som svarvar ner den veven och lägger i 2.0 block.
Det går genom att slipa upp lite i vevhuset och så, den lösningen du har vald är mycket lättare att komma rätt med, annan transmission, annan kåpa, och en toppackning med lite större hål i för cylindrarna.
Kompletterar du med portning och planing samt annan kamaxel är du helt säkert på rätt väg!

Lycka till!


Mvh Johannes
Titel: SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
Skrivet av: Röding Jr skrivet januari 07, 2011, 20:57:45 PM
vas använder folk för vevstakar när dom sätter 2.3L veven i 2.0 L block då?
Titel: SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
Skrivet av: Morsole skrivet januari 07, 2011, 21:55:36 PM
Vad jag vet är det stakar och kolvar från 2,3 l kortmotor som används.
Det finns några killar som gjort det; sök tex efter Larzzons bilar på olika forum, han finns i Borås och har det på minst en bil i trafik, flera under konstruktion.

Mvh Johannes
Titel: SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
Skrivet av: Röding Jr skrivet januari 07, 2011, 22:31:28 PM
okej men du vet itne om 94a mhale kolvar går att få på dom vev stakarna? :D
Titel: SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
Skrivet av: Morsole skrivet januari 09, 2011, 20:16:06 PM
Om kolvhöjden motsvarar kolvarna jag nämnde ska det väl gå bra?

Mvh Johannes
Titel: SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
Skrivet av: Idensjö skrivet februari 09, 2011, 12:27:49 PM
2,1 går alldeles utmärkt att använda som 8v, man använder hela kamkedjehistorian med drev och sträckare från 8v. Blocket har en lite hålighet i gjutningen där man borrar upp hålen (kräver givetvis gängning också) för 8v kamkedjesträckaren. 
I övrigt är det inget krångel alls.

montering av 2,3 vev så använder man 2,0 vevstakar och 2,3 kolvar (komphöjd 35mm). Tangen Racing har lite bilder å förklaringar på hur man gör.
Titel: SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
Skrivet av: Karl V skrivet februari 21, 2011, 11:24:55 AM
Varför vill man sätta en 8v topp på en 16 v motor?
Man måste arbeta rätt mycket med 8v toppen för att den ska komma i närheten av 16v toppen.
Titel: SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
Skrivet av: volyota skrivet februari 21, 2011, 14:20:11 PM
har man en färdig 8v topp med kam i vill man väl inte gå och köpa 2 16v kammar  EKONOMITRIMMNING
Titel: SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet februari 21, 2011, 18:49:12 PM
ääh, 16v går bra direkt från fabrik så jag håller med.. onödigt krabb =)