Folkrace forum
Trimma => Saab => Ämnet startat av: holmsjon skrivet juni 10, 2008, 09:07:13 AM
-
Frågan är: Hur mycket måste man gröpa ur lådan för att överfallen till stakarna inte ska ta i... någon risk att man tar för mycket så att man slipar hål ner till dreven i lådan? Hur mycket måste man ta uppskattningsvis, 1mm, 5mm, 5cm ??? ;D
-
Beror på från vad du har tagit din 2,3-vev. Har iof inte svaret i alla fall, men det är inte lika på 9000 och nya vevar.
-
Enkelt kan man ju ta och skruva fast registerkåporna, fram och bak på växellådan. Lägg veven löst i packboxarna på dessa så ser du ngefär vart och hur mycke du behöver slipa. 8)
-
Enkelt kan man ju ta och skruva fast registerkåporna, fram och bak på växellådan. Lägg veven löst i packboxarna på dessa så ser du ngefär vart och hur mycke du behöver slipa. 8)
Lät som ett bra sätt!
-
HOPPAR PÅ DENNA TRÅD!!
KAN MAN ANNVÄNDA VILKEN 2,3 SOM HELST FRÅN 9000 ÄR ALLA LIKA!!
VILKA VEV STAKAR ANVÄNDER MAN!!
NÅGON SOM HAR EN BRA BESKRIVNING PÅ DETTA ARBETE!! ???
MVH BOSSE
-
(Tror) att man använder 2,0 stakar iaf. Sedan måste man ibland ta bort lite material från cylinderväggarna då staken i vissa fall kan ta i...
-
ok ! använder man orginal kolvar???
och måste man göra något med dom???
hur mycket kan man ta toppen???
-
Orginal 2,0 kolvar används eller om det var från 2,3???
Från -92 eller något sånt kom det en annan motor men jag vet inte om det bara var på turbomodellerna... så där ifrån tror jag inte veven passar.
2,3:ans topp har större portar i insuget.
-
nån som vet hur mycket man moste ta bort för att sätta en 9000 2,3 motor ´på en "vanlig99/900" låda??
-
ingen som vet???
-
lyfter denna tråd igen
är det ingen som har koll på detta ??
vilken vev passar,stakar,kolvar??
hur mycket och var man behöver ta ur??
-
Jag byggde en H-motor för en herrans masasa år sedan, om jag kommer ihåg rätt så fick jag svarva av motvikterna 3-4mm (Glöm inte att lämna axeln på balansering efteråt). Sedan använde jag korta stakar (2,0) som jag modifierade (tror jag sänkte muttrarna 3mm).
Jag fick slipa ur lite i blocket för att vevstakarna inte skulle ta i och lite i lådan vid diffhuset.
Det hade nog varit bättre att lämna axeln på slipning och använda VW:s vevstakar.
Kolvarna var nersvarvade turbo kolvar (Det blir inte mycket kvar till första ringen...).Sen måste man slipa ur vi kolvens undersida så den inte tar i motvikterna på vevaxeln..
Glöm inte att vara noga med att vikt justera in både stakar och kolvar efteråt.
Det blir ganska stor brytning med korta vevstakar och långt slag så det blir ingen varvmotor men den blir grym i botten.
Tror det var allt, kommer jag på något mer skriver jag det senare..
Alltså mycket jobb..
//Roger
[email protected]
-
Teoretiskt sett, varför byta kolvar och stakar? ???
2,3 motorn har 90mm borrning. Därmed så Bör det passa?
-
stakarna är olika långa...
-
Där hade vi svaret..
Alltså så Kan alla gamla 2,0 stakar man har liggandes komma till nytta i andra maskiner? ::)
-
en liten fråga på samma ämne.
passar ett 9000 block med vev å allt, på en "vanlig 99/900 låda??
-
9000 block i benämningen b234 (2,3L) så är svaret Nej, det är ett helt annat block. B202 (2,0L) är samma block som används i 900. Minns inte om det var något som skiljde, i så fall oljeröret eller nåt sånt, men det är bolt on från "vanliga" h-motorn.
-
Man kan ju bygga på B93 blocket, 93 borr och 90 i slag blir ju 2444cc.. ;)
-
vad jag hört så är de lite jävligt att få tag i kolvar till den kombinationen, 94mm ska finnas i lite större utbud ::)
-
det är väll 93mm i en 2,3i om jag inte missminner mig anars så ska nån opel ha de
-
2,3 är som det nämnts tidigare en vev med mer slag, dock std borr. ::)
-
9000 block i benämningen b234 (2,3L) så är svaret Nej, det är ett helt annat block. B202 (2,0L) är samma block som används i 900. Minns inte om det var något som skiljde, i så fall oljeröret eller nåt sånt, men det är bolt on från "vanliga" h-motorn.
Kåporna i båda ändar, insug och grenrör och oljepickup, typ allt förutom block och topp.
Om man nöjer sig med 90mm borr kan man använda B202 block, B234 långmotor veven (90-93) B201 stakar(mest pga att de är 100g lättare än B202) och B234i kortmotor 94-98 kolvar..
Då funkar det, man måste slipa ut blocket och svarva ner motvikterna på veven och kanske fila lite på kolvarna..
-
kanon! äntligen någon som ger ett bra recept! ;D
dock var och hur behöver du bearbeta kolven??
-
kanon! äntligen någon som ger ett bra recept! ;D
dock var och hur behöver du bearbeta kolven??
Kolvkjolen tills det går fritt.
-
blåser liv i gammal tråd med enfråga i ämnet.
har en 2,1 motor kan jag använda 2,3 vevaxel på den?
-
Klart det går, bara du löser kolvar så är det inga större problem :)
Kan gå att svarva originalkolvarna om du inte kör med spikningar eller hög temp.. hade omsvarvade 2,0 kolvar i min 2,3a men när jag gick upp i tändning rejält så smalt en kolv för mig, men det var idiotmycket förtändning så det ska gå.. :)