Folkrace forum

Trimma => Saab => Ämnet startat av: holmsjon skrivet juni 10, 2008, 09:07:13 AM

Titel: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: holmsjon skrivet juni 10, 2008, 09:07:13 AM
Frågan är: Hur mycket måste man gröpa ur lådan för att överfallen till stakarna inte ska ta i... någon risk att man tar för mycket så att man slipar hål ner till dreven i lådan? Hur mycket måste man ta uppskattningsvis, 1mm, 5mm, 5cm ??? ;D
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: Nowen skrivet augusti 06, 2008, 16:24:49 PM
Beror på från vad du har tagit din 2,3-vev. Har iof inte svaret i alla fall, men det är inte lika på 9000 och nya vevar.
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: Lars Borg skrivet augusti 06, 2008, 22:06:25 PM
Enkelt kan man ju ta och skruva fast registerkåporna, fram och bak på växellådan. Lägg veven löst i packboxarna på dessa så ser du ngefär vart och hur mycke du behöver slipa. 8)
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: holmsjon skrivet augusti 07, 2008, 12:01:05 PM
Enkelt kan man ju ta och skruva fast registerkåporna, fram och bak på växellådan. Lägg veven löst i packboxarna på dessa så ser du ngefär vart och hur mycke du behöver slipa. 8)

Lät som ett bra sätt!
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: bosse skrivet augusti 08, 2008, 23:44:31 PM
HOPPAR PÅ DENNA TRÅD!!
KAN MAN ANNVÄNDA VILKEN 2,3 SOM HELST FRÅN 9000 ÄR ALLA LIKA!!
VILKA VEV STAKAR ANVÄNDER MAN!!
NÅGON SOM HAR EN BRA BESKRIVNING PÅ DETTA ARBETE!! ???
MVH BOSSE
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: holmsjon skrivet augusti 09, 2008, 10:12:05 AM
(Tror) att man använder 2,0 stakar iaf. Sedan måste man ibland ta bort lite material från cylinderväggarna då staken i vissa fall kan ta i...
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: bosse skrivet augusti 09, 2008, 15:52:11 PM
ok ! använder man orginal kolvar???
och måste man göra något med dom???
hur mycket kan man ta toppen???
 
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: holmsjon skrivet augusti 12, 2008, 09:02:48 AM
Orginal 2,0 kolvar används eller om det var från 2,3???

Från -92 eller något sånt kom det en annan motor men jag vet inte om det bara var på turbomodellerna... så där ifrån tror jag inte veven passar.

2,3:ans topp har större portar i insuget.
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: Tricky skrivet september 22, 2008, 21:39:03 PM
nån som vet hur mycket man moste ta bort för att sätta en 9000 2,3 motor ´på en "vanlig99/900" låda??
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: Tricky skrivet oktober 05, 2008, 20:22:53 PM
ingen som vet???
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: bosse skrivet november 16, 2008, 21:14:14 PM
lyfter denna tråd igen
är det ingen som har koll på detta ??
vilken vev passar,stakar,kolvar??
hur mycket och var man behöver ta ur??
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: Roger skrivet december 12, 2008, 07:42:27 AM
Jag byggde en H-motor för en herrans masasa år sedan, om jag kommer ihåg rätt så fick jag svarva av motvikterna 3-4mm (Glöm inte att lämna axeln på balansering efteråt). Sedan använde jag korta stakar (2,0) som jag modifierade (tror jag sänkte muttrarna 3mm).
Jag fick slipa ur lite i blocket för att vevstakarna inte skulle ta i och lite i lådan vid diffhuset.

Det hade nog varit bättre att lämna axeln på slipning och använda VW:s vevstakar.
Kolvarna var nersvarvade turbo kolvar (Det blir inte mycket kvar till första ringen...).Sen måste man slipa ur vi kolvens undersida så den inte tar i motvikterna på vevaxeln..
Glöm inte att vara noga med att vikt justera in både stakar och kolvar efteråt.

Det blir ganska stor brytning med korta vevstakar och långt slag så det blir ingen varvmotor men den blir grym i botten.

Tror det var allt, kommer jag på något mer skriver jag det senare..
Alltså mycket jobb..

//Roger

[email protected]
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: SebastianBerglund skrivet december 15, 2008, 18:07:37 PM
Teoretiskt sett, varför byta kolvar och stakar?  ???

2,3 motorn har 90mm borrning. Därmed så Bör det passa?
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: holmsjon skrivet december 17, 2008, 11:03:49 AM
stakarna är olika långa...
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: SebastianBerglund skrivet december 17, 2008, 20:13:25 PM
Där hade vi svaret..
Alltså så Kan alla gamla 2,0 stakar man har liggandes komma till nytta i andra maskiner?  ::)
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: Tricky skrivet december 28, 2008, 19:55:15 PM
en liten fråga på samma ämne.

passar ett 9000 block med vev å allt, på en "vanlig 99/900 låda??
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: SebastianBerglund skrivet december 28, 2008, 23:56:51 PM
9000 block i benämningen b234 (2,3L) så är svaret Nej, det är ett helt annat block. B202 (2,0L) är samma block som används i 900. Minns inte om det var något som skiljde, i så fall oljeröret eller nåt sånt, men det är bolt on från "vanliga" h-motorn.
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: Roger skrivet januari 08, 2009, 14:29:31 PM
Man kan ju bygga på B93 blocket, 93 borr och 90 i slag blir ju 2444cc.. ;)
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: SebastianBerglund skrivet januari 08, 2009, 22:32:56 PM
vad jag hört så är de lite jävligt att få tag i kolvar till den kombinationen, 94mm ska finnas i lite större utbud  ::)
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: Tricky skrivet januari 09, 2009, 20:45:14 PM
det är väll 93mm i en 2,3i om jag inte missminner mig anars så ska nån opel ha de
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: SebastianBerglund skrivet januari 09, 2009, 23:58:10 PM
2,3 är som det nämnts tidigare en vev med mer slag, dock std borr.  ::)
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: 900 Power skrivet januari 11, 2009, 20:51:10 PM
9000 block i benämningen b234 (2,3L) så är svaret Nej, det är ett helt annat block. B202 (2,0L) är samma block som används i 900. Minns inte om det var något som skiljde, i så fall oljeröret eller nåt sånt, men det är bolt on från "vanliga" h-motorn.

Kåporna i båda ändar, insug och grenrör och oljepickup, typ allt förutom block och topp.

Om man nöjer sig med 90mm borr kan man använda B202 block, B234 långmotor veven (90-93) B201 stakar(mest pga att de är 100g lättare än B202) och B234i kortmotor 94-98 kolvar..

Då funkar det, man måste slipa ut blocket och svarva ner motvikterna på veven och kanske fila lite på kolvarna..
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: bosse skrivet januari 13, 2009, 17:16:07 PM
kanon! äntligen någon som ger ett bra recept! ;D
dock var och hur behöver du bearbeta kolven??
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: 900 Power skrivet januari 14, 2009, 22:00:15 PM
kanon! äntligen någon som ger ett bra recept! ;D
dock var och hur behöver du bearbeta kolven??


Kolvkjolen tills det går fritt.
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: De_e_Dennis skrivet juni 18, 2012, 14:56:31 PM
blåser liv i gammal tråd med enfråga i ämnet.

har en 2,1 motor kan jag använda 2,3 vevaxel på den?
Titel: SV: 2,3 liters vev i 99
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet juni 19, 2012, 00:17:45 AM
Klart det går, bara du löser kolvar så är det inga större problem :)
Kan gå att svarva originalkolvarna om du inte kör med spikningar eller hög temp.. hade omsvarvade 2,0 kolvar i min 2,3a men när jag gick upp i tändning rejält så smalt en kolv för mig, men det var idiotmycket förtändning så det ska gå.. :)