Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: 2,3 liters vev i 99  (läst 26618 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #15 skrivet: december 28, 2008, 19:55:15 PM »
en liten fråga på samma ämne.

passar ett 9000 block med vev å allt, på en "vanlig 99/900 låda??

Utloggad SebastianBerglund

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #16 skrivet: december 28, 2008, 23:56:51 PM »
9000 block i benämningen b234 (2,3L) så är svaret Nej, det är ett helt annat block. B202 (2,0L) är samma block som används i 900. Minns inte om det var något som skiljde, i så fall oljeröret eller nåt sånt, men det är bolt on från "vanliga" h-motorn.

Utloggad Roger

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #17 skrivet: januari 08, 2009, 14:29:31 PM »
Man kan ju bygga på B93 blocket, 93 borr och 90 i slag blir ju 2444cc.. ;)

Utloggad SebastianBerglund

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #18 skrivet: januari 08, 2009, 22:32:56 PM »
vad jag hört så är de lite jävligt att få tag i kolvar till den kombinationen, 94mm ska finnas i lite större utbud  ::)

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #19 skrivet: januari 09, 2009, 20:45:14 PM »
det är väll 93mm i en 2,3i om jag inte missminner mig anars så ska nån opel ha de

Utloggad SebastianBerglund

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #20 skrivet: januari 09, 2009, 23:58:10 PM »
2,3 är som det nämnts tidigare en vev med mer slag, dock std borr.  ::)

Utloggad 900 Power

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #21 skrivet: januari 11, 2009, 20:51:10 PM »
9000 block i benämningen b234 (2,3L) så är svaret Nej, det är ett helt annat block. B202 (2,0L) är samma block som används i 900. Minns inte om det var något som skiljde, i så fall oljeröret eller nåt sånt, men det är bolt on från "vanliga" h-motorn.

Kåporna i båda ändar, insug och grenrör och oljepickup, typ allt förutom block och topp.

Om man nöjer sig med 90mm borr kan man använda B202 block, B234 långmotor veven (90-93) B201 stakar(mest pga att de är 100g lättare än B202) och B234i kortmotor 94-98 kolvar..

Då funkar det, man måste slipa ut blocket och svarva ner motvikterna på veven och kanske fila lite på kolvarna..

Utloggad bosse

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • TEAM BOSSE
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #22 skrivet: januari 13, 2009, 17:16:07 PM »
kanon! äntligen någon som ger ett bra recept! ;D
dock var och hur behöver du bearbeta kolven??

Utloggad 900 Power

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #23 skrivet: januari 14, 2009, 22:00:15 PM »
kanon! äntligen någon som ger ett bra recept! ;D
dock var och hur behöver du bearbeta kolven??


Kolvkjolen tills det går fritt.

Utloggad De_e_Dennis

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #24 skrivet: juni 18, 2012, 14:56:31 PM »
blåser liv i gammal tråd med enfråga i ämnet.

har en 2,1 motor kan jag använda 2,3 vevaxel på den?

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #25 skrivet: juni 19, 2012, 00:17:45 AM »
Klart det går, bara du löser kolvar så är det inga större problem :)
Kan gå att svarva originalkolvarna om du inte kör med spikningar eller hög temp.. hade omsvarvade 2,0 kolvar i min 2,3a men när jag gick upp i tändning rejält så smalt en kolv för mig, men det var idiotmycket förtändning så det ska gå.. :)