Jag byggde en H-motor för en herrans masasa år sedan, om jag kommer ihåg rätt så fick jag svarva av motvikterna 3-4mm (Glöm inte att lämna axeln på balansering efteråt). Sedan använde jag korta stakar (2,0) som jag modifierade (tror jag sänkte muttrarna 3mm).
Jag fick slipa ur lite i blocket för att vevstakarna inte skulle ta i och lite i lådan vid diffhuset.
Det hade nog varit bättre att lämna axeln på slipning och använda VW:s vevstakar.
Kolvarna var nersvarvade turbo kolvar (Det blir inte mycket kvar till första ringen...).Sen måste man slipa ur vi kolvens undersida så den inte tar i motvikterna på vevaxeln..
Glöm inte att vara noga med att vikt justera in både stakar och kolvar efteråt.
Det blir ganska stor brytning med korta vevstakar och långt slag så det blir ingen varvmotor men den blir grym i botten.
Tror det var allt, kommer jag på något mer skriver jag det senare..
Alltså mycket jobb..
//Roger
[email protected]