Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: 2,3 liters vev i 99  (läst 26748 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
2,3 liters vev i 99
« skrivet: juni 10, 2008, 09:07:13 AM »
Frågan är: Hur mycket måste man gröpa ur lådan för att överfallen till stakarna inte ska ta i... någon risk att man tar för mycket så att man slipar hål ner till dreven i lådan? Hur mycket måste man ta uppskattningsvis, 1mm, 5mm, 5cm ??? ;D

Utloggad Nowen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • Nowén Motorsport
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2008, 16:24:49 PM »
Beror på från vad du har tagit din 2,3-vev. Har iof inte svaret i alla fall, men det är inte lika på 9000 och nya vevar.

Utloggad Lars Borg

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2008, 22:06:25 PM »
Enkelt kan man ju ta och skruva fast registerkåporna, fram och bak på växellådan. Lägg veven löst i packboxarna på dessa så ser du ngefär vart och hur mycke du behöver slipa. 8)

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2008, 12:01:05 PM »
Enkelt kan man ju ta och skruva fast registerkåporna, fram och bak på växellådan. Lägg veven löst i packboxarna på dessa så ser du ngefär vart och hur mycke du behöver slipa. 8)

Lät som ett bra sätt!

Utloggad bosse

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • TEAM BOSSE
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2008, 23:44:31 PM »
HOPPAR PÅ DENNA TRÅD!!
KAN MAN ANNVÄNDA VILKEN 2,3 SOM HELST FRÅN 9000 ÄR ALLA LIKA!!
VILKA VEV STAKAR ANVÄNDER MAN!!
NÅGON SOM HAR EN BRA BESKRIVNING PÅ DETTA ARBETE!! ???
MVH BOSSE

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2008, 10:12:05 AM »
(Tror) att man använder 2,0 stakar iaf. Sedan måste man ibland ta bort lite material från cylinderväggarna då staken i vissa fall kan ta i...

Utloggad bosse

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • TEAM BOSSE
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #6 skrivet: augusti 09, 2008, 15:52:11 PM »
ok ! använder man orginal kolvar???
och måste man göra något med dom???
hur mycket kan man ta toppen???
 

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #7 skrivet: augusti 12, 2008, 09:02:48 AM »
Orginal 2,0 kolvar används eller om det var från 2,3???

Från -92 eller något sånt kom det en annan motor men jag vet inte om det bara var på turbomodellerna... så där ifrån tror jag inte veven passar.

2,3:ans topp har större portar i insuget.

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #8 skrivet: september 22, 2008, 21:39:03 PM »
nån som vet hur mycket man moste ta bort för att sätta en 9000 2,3 motor ´på en "vanlig99/900" låda??

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #9 skrivet: oktober 05, 2008, 20:22:53 PM »
ingen som vet???

Utloggad bosse

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • TEAM BOSSE
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #10 skrivet: november 16, 2008, 21:14:14 PM »
lyfter denna tråd igen
är det ingen som har koll på detta ??
vilken vev passar,stakar,kolvar??
hur mycket och var man behöver ta ur??

Utloggad Roger

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #11 skrivet: december 12, 2008, 07:42:27 AM »
Jag byggde en H-motor för en herrans masasa år sedan, om jag kommer ihåg rätt så fick jag svarva av motvikterna 3-4mm (Glöm inte att lämna axeln på balansering efteråt). Sedan använde jag korta stakar (2,0) som jag modifierade (tror jag sänkte muttrarna 3mm).
Jag fick slipa ur lite i blocket för att vevstakarna inte skulle ta i och lite i lådan vid diffhuset.

Det hade nog varit bättre att lämna axeln på slipning och använda VW:s vevstakar.
Kolvarna var nersvarvade turbo kolvar (Det blir inte mycket kvar till första ringen...).Sen måste man slipa ur vi kolvens undersida så den inte tar i motvikterna på vevaxeln..
Glöm inte att vara noga med att vikt justera in både stakar och kolvar efteråt.

Det blir ganska stor brytning med korta vevstakar och långt slag så det blir ingen varvmotor men den blir grym i botten.

Tror det var allt, kommer jag på något mer skriver jag det senare..
Alltså mycket jobb..

//Roger

[email protected]

Utloggad SebastianBerglund

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #12 skrivet: december 15, 2008, 18:07:37 PM »
Teoretiskt sett, varför byta kolvar och stakar?  ???

2,3 motorn har 90mm borrning. Därmed så Bör det passa?

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #13 skrivet: december 17, 2008, 11:03:49 AM »
stakarna är olika långa...

Utloggad SebastianBerglund

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: 2,3 liters vev i 99
« Svar #14 skrivet: december 17, 2008, 20:13:25 PM »
Där hade vi svaret..
Alltså så Kan alla gamla 2,0 stakar man har liggandes komma till nytta i andra maskiner?  ::)