Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: 2,3L Vevaxel  (läst 11121 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Michael

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
2,3L Vevaxel
« skrivet: oktober 23, 2013, 21:33:45 PM »
Hej


Nu tänkte jag en gång för alla att reda ut vad man skall ha för vev för att öka volymen utan att behöva borra.
Jag funderar på att bygga en motor till en 99. Jag har sökt runt på forumet men blir inte klok på vad man skall använda för 2,3l vev för att öka volymen? Kort eller lång motor och vilka årsmodeller/bilar finner jag denna motorn?
Kan man bygga på en B-motor  eller skall det vara en H-motorn som gäller med 2,3L vev?
Jag har även en 2,1l motor liggande som man kan använda till projektet men ger detta större volym? 

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: 2,3L Vevaxel
« Svar #1 skrivet: november 18, 2013, 20:25:22 PM »
Går att använda alla 2,3 vevar vad jag vet, men de nyare vevarna är lättare vill jag minnas. Går att bygga både på B och H-motor, bara att kapa veven i rätt längd så :)
2,1 har 93mm borr, går att svarva ner kolvarna och köra med 2,3 vev, dom blir ganska tunna, men det går. 93 borr och 90 slag ger 2444cc vill jag minnas (orkar inte leta fram miniräknaren).
2,1 går bra bara det, är mer driftsäkert än med 2,3 vev då man får betydligt mer vinkel på vevstaken med det längre slaget.
Hoppas även att du behåller 16v toppen, mycket mer effekt för pengarna :)

Utloggad Michael

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: 2,3L Vevaxel
« Svar #2 skrivet: november 25, 2013, 20:45:07 PM »
Med andra ord skall man bygga på 2,1l blocket få portat toppen byta kammarna så har man en potent motor och skippa 2,3l veven?
Vem säljer eller har kammar till vettiga pengar? Och vem portat en 16v topp till rimliga pengar? (Bor i Skåne)
Jag har sett att det är många som sätter i K-jetronik istället för original sprut, vilket är bäst? Fördelen med originalet är ju att man kan chippa den.
Tacksam för goda råd.  :)

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: 2,3L Vevaxel
« Svar #3 skrivet: november 26, 2013, 23:33:10 PM »
Tobias Evstrand är duktig på 16v och insprut, han är mer eller mindre en guru :)
16v toppen räcker väldigt långt, man klarar sig långt med standardtopp. Mira och slipa in ventiler är det som är vettigast att göra om man ska dona med toppen så vitt jag vet. Likaså kamaxlarna, Original funkar oftast bättre än trimkammarna då de funkar bättre i bott.
Elsprut är alltid att föredra, när väl elen är klippt så funkar det nästan alltid, bilen är alltid lättstartad och går klockrent :)
en standard 2,1 16v med chip och 2,5" avgas går kalasbra :)

Utloggad markusanderssson

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: 2,3L Vevaxel
« Svar #4 skrivet: december 18, 2013, 17:49:55 PM »
Jag skulle satt på mek sprutet :)

Utloggad Michael

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: 2,3L Vevaxel
« Svar #5 skrivet: december 21, 2013, 20:14:00 PM »
Är det någon som har kortat insuget på en 16V, om det är värt besväret eller man skall bibehålla det original?