Folkrace forum
Trimma => Saab => Ämnet startat av: Granbacken skrivet april 12, 2010, 16:02:08 PM
-
Hej!
Tänkte höra om det finns några gurus som kan förklara hur man lättast ändrar styrtrycket och systemtrycket på ett K-Jetronic sprut?
En kompis till mig hade för sig att man kunde gänga upp ett litet hål på baksidan av styrtryckventilen och skruva in en skruv där som man använder som justerskruv, men när jag läst lite i andra inlägg på detta ämne så har det inte stått något om den metoden.
Systemtrycket antar jag bestäms av bränslepumpens kapacitet, eller finns det modifieringar som kan göras i bränslekretsen för att höja systemtrycket till de 5 bar som rekomenderas? ???
-
Hej! Om du köper en styrtrycksventil till 900T 8v -83 tex, då kan du lätt plocka bort en "plugg" som döljer insexskruven du ställer styrtrycket med. Du måste även koppla in en mätare så du ser var du hamnar.
Får du inte tag i en sådan kan du plocka isär den styrtrycksventilen du har och slipa av fjädern som sitter där; slipa på slipduk så får du ner trycket. Ett råd är att ha en extra...
Glöm inte kolla styrtrycket. Jag satte mätaren på utgående slang till mängdmätare från styrtrycksventil.
Beroende på trimningsgrad så behöver du ett styrtryck mellan 2-2,5 bar. Glöm inte att ställa co halten sen på det vanliga stället, nere i bränslemängdmätaren med låååång insex.
Arbetstrycket kan du lämpligen höja lite för bättre sprutbild på spridarna; sitter en 16 skalle på mängdmätarens sida, skruva ut den och lägg någon tiondels tjockare bricka bakom fjädern ELLER slipa av koppartätningsbrickan, ger samma effekt.
Lycka till!
Mvh Johannes
-
Jag tackar så mycket för det svaret, det blir till att prova. Men en sak till som undrar över är var jag lämpligast sätter in manometern för att mäta systemtrycket?
-
Jag satte mätaren på den främre slangen på styrtrycksventilen, går till mängdmätaren.
Hör av dig om det är mera du undrar bara.
Var ute och kollade nu så det blev rätt, det var ett tag sen jag skruvade på den bilen. Kör den på etanol och den går som ett skott!
Mvh Johannes
-
Hej!
Har jag fattat det rätt ???
Mäter jag systemtrycket på slangen som går ut på toppen av bränslehuvudet och upp till styrtryckventilen, och styrtrycket mäts på slangen som går ut från styrtrycksventilen och in i sidan på bränslehuvudet?
mvh
Granbacken
-
Systemtrycket eller arbetstrycket mätte jag på slangen mellan kallstartventilen och bränslehuvudet.
Och mätning av styrtryck, som jag skrev till dig tidigare, på den främre slangen mellan stryrtrycksventilen och mängdmätaren.
Fick du tag i en reglerbar styrtrycksventil?
Mvh Johannes
-
Jag fick ett annat tips om att man kunde dela styrtrycksventilen och shimsa med lite brickor, och på det viset kunna minska trycket på fjädern. Jag provar det först innan jag jagar rätt på en justerbar ventil.
Jag kan återkomma med hur resultatet blev.
-
När du lägger shimsar så är det på skruven på sidan av bränslehuvudet; där sitter en fjäder som jobbar med arbetstrycket. Där kan du lämpligen öka med 1-2 tiondelar; du kan även ta kopparbrickan som tätar ytterst och slipa ner motsvarande tiondelar, har samma verkan som att lägga shims där.
Men du måsta sänka styrtrycket om du vill ha riktig tjong i det hela, annars blir det bara liten verkan.
Standard styrtryckventil, där kan du ta ut fjädern och slipa ner, men du måste ha manometer på under tiden, annars vet du inte var du hamnar! Mellan 2 -2,5 bar ska du ha vid varm motor.
Alltså höja arbetstrycket lite med antingen shims eller slipa av kopparbrickan, ger bättre sprutbild sägs det, och sen där utöver sänka styrtrycket enligt ovan. Efter det ställer du co som vanligt. :goodluck:
Vill du maila privat, så är det johannes.bruun@sjobo.nu
Mvh Johannes
-
Vad använder ni för slangar till sprutet? Original stela plastslangar eller nåt annat?
-
Man tar vad man har, eller hur? Det går ju utmärkt med gamla slangar, de håller för mycket, men stöter man till med verktygen får man till och från byta så klart, eller reparera med vanlig bränsleslang, 8mm passar ju rätt över den hårda plastslangen. Med bra slangklämmor går det utmärkt!
Mvh Johannes
-
jag är less på orginalslangarna så jag vill använda nån mer böjbar. Men det är ju ett visst tryck osv, så det var därför jag undrade
-
Kan man ersätta styrtrycksventilen med en ställbar bränsletrycksregulator?
-
är det en 8v eller 16v detta sitter på?
-
är det en 8v eller 16v detta sitter på?
Finns det Saab 16v med K-jet?
-
nej men jag har en som står hemma där det sitter k-jet på en 16v går att flytta över ganska lätt
-
Hallå alla ni erfarna, jag hoppar in här som grönjöling och fattar sisådär med alla titlar på ventilerna.
vill någon vara hjälpsam och beskriva vad av dessa som sitter var på burken så man är med lite bätre? snälla?
-
Här kan du få lite tips.
http://blagulracing.com/mektips/bosch_k-jetronic.pdf (http://blagulracing.com/mektips/bosch_k-jetronic.pdf)
-
Har inte det som liknar mätutrustning till trycket men satsar på avgassmällar och svartröksjustering men ca hur mycket ska det dras av på fjädern?
-
http://www.saivis.se/_a/saab900/10-styrtryck.html (http://www.saivis.se/_a/saab900/10-styrtryck.html)