Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic  (läst 23029 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Granbacken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« skrivet: april 12, 2010, 16:02:08 PM »
Hej!
Tänkte höra om det finns några gurus som kan förklara hur man lättast ändrar styrtrycket och systemtrycket på ett K-Jetronic sprut?
En kompis till mig hade för sig att man kunde gänga upp ett litet hål på baksidan av styrtryckventilen och skruva in en skruv där som man använder som justerskruv, men när jag läst lite i andra inlägg på detta ämne så har det inte stått något om den metoden.
Systemtrycket antar jag bestäms av bränslepumpens kapacitet, eller finns det modifieringar som kan göras i bränslekretsen för att höja systemtrycket till de 5 bar som rekomenderas? ???
Vad skall jag säga till grabbarna på forat?

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« Svar #1 skrivet: april 12, 2010, 20:21:02 PM »
Hej! Om du köper en styrtrycksventil till 900T 8v -83 tex, då kan du lätt plocka bort en "plugg" som döljer insexskruven du ställer styrtrycket med. Du måste även koppla in en mätare så du ser var du hamnar.
Får du inte tag i en sådan kan du plocka isär den styrtrycksventilen du har och slipa av fjädern som sitter där; slipa på slipduk så får du ner trycket. Ett råd är att ha en extra...
Glöm inte kolla styrtrycket. Jag satte mätaren på utgående slang till mängdmätare från styrtrycksventil.
Beroende på trimningsgrad så behöver du ett styrtryck mellan 2-2,5 bar. Glöm inte att ställa co halten sen på det vanliga stället, nere i bränslemängdmätaren med låååång insex.
Arbetstrycket kan du lämpligen höja lite för bättre sprutbild på spridarna; sitter en 16 skalle på mängdmätarens sida, skruva ut den och lägg någon tiondels tjockare bricka bakom fjädern ELLER slipa av koppartätningsbrickan, ger samma effekt.
Lycka till!

Mvh Johannes

Utloggad Granbacken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« Svar #2 skrivet: april 12, 2010, 21:49:44 PM »
Jag tackar så mycket för det svaret, det blir till att prova. Men en sak till som undrar över är var jag lämpligast sätter in manometern för att mäta systemtrycket?
Vad skall jag säga till grabbarna på forat?

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« Svar #3 skrivet: april 12, 2010, 23:07:04 PM »
Jag satte mätaren på den främre slangen på styrtrycksventilen, går till mängdmätaren.
Hör av dig om det är mera du undrar bara.
Var ute och kollade nu så det blev rätt, det var ett tag sen jag skruvade på den bilen. Kör den på etanol och den går som ett skott!

Mvh Johannes

Utloggad Granbacken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« Svar #4 skrivet: april 23, 2010, 10:32:10 AM »
Hej!
Har jag fattat det rätt  ???
Mäter jag systemtrycket på slangen som går ut på toppen av bränslehuvudet och upp till styrtryckventilen, och styrtrycket mäts på slangen som går ut från styrtrycksventilen och in i sidan på bränslehuvudet?

mvh
Granbacken
Vad skall jag säga till grabbarna på forat?

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« Svar #5 skrivet: april 23, 2010, 13:42:09 PM »
Systemtrycket eller arbetstrycket mätte jag på slangen mellan kallstartventilen och bränslehuvudet.
Och mätning av styrtryck, som jag skrev till dig tidigare, på den främre slangen mellan stryrtrycksventilen och mängdmätaren.

Fick du tag i en reglerbar styrtrycksventil?


Mvh Johannes


Utloggad Granbacken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« Svar #6 skrivet: april 23, 2010, 16:01:37 PM »
Jag fick ett annat tips om att man kunde dela styrtrycksventilen och shimsa med lite brickor, och på det viset kunna minska trycket på fjädern. Jag provar det först innan jag jagar rätt på en justerbar ventil.
Jag kan återkomma med hur resultatet blev.
Vad skall jag säga till grabbarna på forat?

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« Svar #7 skrivet: april 23, 2010, 19:49:10 PM »
När du lägger shimsar så är det på skruven på sidan av bränslehuvudet; där sitter en fjäder som jobbar med arbetstrycket. Där kan du lämpligen öka med 1-2 tiondelar; du kan även ta kopparbrickan som tätar ytterst och slipa ner motsvarande tiondelar, har samma verkan som att lägga shims där.
Men du måsta sänka styrtrycket om du vill ha riktig tjong i det hela, annars blir det bara liten verkan.
Standard styrtryckventil, där kan du ta ut fjädern och slipa ner, men du måste ha manometer på under tiden, annars vet du inte var du hamnar! Mellan 2 -2,5 bar ska du ha vid varm motor.
Alltså höja arbetstrycket lite med antingen shims eller slipa av kopparbrickan, ger bättre sprutbild sägs det, och sen där utöver sänka styrtrycket enligt ovan. Efter det ställer du co som vanligt.  :goodluck:
Vill du maila privat, så är det [email protected]

Mvh Johannes

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« Svar #8 skrivet: april 26, 2010, 08:47:55 AM »
Vad använder ni för slangar till sprutet? Original stela plastslangar eller nåt annat?

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« Svar #9 skrivet: april 27, 2010, 22:31:37 PM »
Man tar vad man har, eller hur? Det går ju utmärkt med gamla slangar, de håller för mycket, men stöter man till med verktygen får man till och från byta så klart, eller reparera med vanlig bränsleslang, 8mm passar ju rätt över den hårda plastslangen. Med bra slangklämmor går det utmärkt!

Mvh Johannes

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« Svar #10 skrivet: april 27, 2010, 23:34:19 PM »
jag är less på orginalslangarna så jag vill använda nån mer böjbar. Men det är ju ett visst tryck osv, så det var därför jag undrade

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« Svar #11 skrivet: april 16, 2012, 14:41:52 PM »
Kan man ersätta styrtrycksventilen med en ställbar bränsletrycksregulator?

Utloggad karlzzzooon

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« Svar #12 skrivet: april 17, 2012, 21:52:36 PM »
är det en 8v eller 16v detta sitter på?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« Svar #13 skrivet: april 18, 2012, 07:12:25 AM »
är det en 8v eller 16v detta sitter på?
Finns det Saab 16v med K-jet?

Utloggad karlzzzooon

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« Svar #14 skrivet: april 18, 2012, 21:52:07 PM »
nej men jag har en som står hemma där det sitter k-jet på en 16v går att flytta över ganska lätt