Folkrace forum

Trimma => Saab => Ämnet startat av: Jaeger skrivet juli 03, 2008, 23:58:35 PM

Titel: B-Motor! Lite tips sökes
Skrivet av: Jaeger skrivet juli 03, 2008, 23:58:35 PM
Har lite frågor då jag intehaft många FR bilar i min hand (1 som jag bygde själv för 3 år sen som jag haft hittils och nu en 900a med den första bilens motor) och det enda trim jag haft är en kam och planad topp + diff.

Fråga: Den mildaste/billigaste B-Motor kammen som ligger på FR shop; MÅSTE man byta ventiler eller annat godis i toppen för att det sak över huvudtaget fungera? Går original sönder/slitna?

Nån som har bild/tips/illustration på ett fäste, som man bygger själv, till 2 st enkelförgasare? Alltså, 2 förgasare som suttit på enförg.motor. Dom är ju större, så det ska vara "problem" att få dit dom har jag hört. Så om nån har bild eller kan förklara så blir jag skitglad :D

Sen; Extractor gren till en B-Motor. Existerar det ens? Och vart hittar man det, förutom skroten ( har letat och hittar inget)? Finns det nån som tillverkar till ett humant pris?

Mina planer är: Planad topp, kam, svets diff, extractor + 2'5 hela vägen från gren, dubbel enkelförgasare, simondämp och polera insugskanalerna. Är det för mkt slit om man inte har en riktigt topp? Eller gör alla sin funktion liksom? Med andra ord; är det värt att sätta dubbelfugge utan att ha portat ordentligt, tex.

Alla svar och tips tas emot med enorm glädje så möts vi på lördag i E-tuna med blåryks saaben :D
Titel: SV: B-Motor! Lite tips sökes
Skrivet av: holmsjon skrivet juli 04, 2008, 08:32:21 AM
Den mildaste/billigaste B-Motor kammen som ligger på FR shop; MÅSTE man byta ventiler eller annat godis i toppen för att det sak över huvudtaget fungera? Går original sönder/slitna?

Du behöver inte byta ventiler för att få det att hålla och fungera.

Nån som har bild/tips/illustration på ett fäste, som man bygger själv, till 2 st enkelförgasare? Alltså, 2 förgasare som suttit på enförg.motor. Dom är ju större, så det ska vara "problem" att få dit dom har jag hört. Så om nån har bild eller kan förklara så blir jag skitglad

Jag gissar att det är SU-förgasare du ska montera. På en bil jag haft har de svetsat dit två större aluminiumklumpar på insuget med rätt hålbild/storlek och sedan planfräst det. Bifogar bild på motorn. http://i24.photobucket.com/albums/c46/holmsjon/DSC00008.jpg (http://i24.photobucket.com/albums/c46/holmsjon/DSC00008.jpg)

Extractor gren till en B-Motor. Existerar det ens? Och vart hittar man det, förutom skroten ( har letat och hittar inget)? Finns det nån som tillverkar till ett humant pris?

Jag har då ännu inte hittat något som passar folkraceplånboken.

Mina planer är: Planad topp, kam, svets diff, extractor + 2'5 hela vägen från gren, dubbel enkelförgasare, simondämp och polera insugskanalerna.

Jag skulle inte polera insugskanalerna om jag vore du.. finns olika skolor om detta men vissa påstår att det kan bildas "pölar" i insuget om det är för blankt. Med en något ruggad yta "rivs" bränslet mot insugsväggen och pulveriseras vilket ger bättre fyllning. Men som sagt det finns olika skolor. Så här gjorde jag på en bil. http://i24.photobucket.com/albums/c46/holmsjon/DSC00096.jpg (http://i24.photobucket.com/albums/c46/holmsjon/DSC00096.jpg)
Titel: SV: B-Motor! Lite tips sökes
Skrivet av: bstrand skrivet juli 04, 2008, 21:44:43 PM
Du kan köra med värsta kammen också utan att byta ventiler.

Man kan köra med stora Stromberg eller SU på original insug om man bara filar upp hålen lite i gasarna så de passar på pinnbultarna.

Extraktor sitter original på vissa Saab 900 med H-motor. Det är väl kanske lite "budget"-extraktor och inte som ett riktigt eftermarknadsrör, men funkar fint att sätta på B-motorn och ger några hk extra, och ett rappare, fränare ljud. Det man dock måste göra är att kapa av ungefär halva framvagnsbalken eftersom röret går ner precis där den sitter. Man måste då förstärka det som är kvar så det inte säckar ihop, lite pyssel alltså.

Titel: SV: B-Motor! Lite tips sökes
Skrivet av: Jaeger skrivet juli 04, 2008, 23:41:00 PM
Tack som fasiken för tipsen :D Får vi se när det blir klar, beror påmlust, tid, ork och all sån skit. Och pengar såklart.