Folkrace forum
Trimma => Saab => Ämnet startat av: holmsjon skrivet augusti 12, 2008, 09:07:20 AM
-
Tänke borra och stroka ett Saab H-block och undrar om någon vet hur mycket man törs borra samt vilka kolvar man fördelaktigt använder sig av...
Tycks ha hört att opels 2,0 kolvar (95mm) är populära.
Vore ju enkelt att använda sig av någon volvokolv med tanke på utbudet men då vet jag inte hur det passar.
Någon som vet?
-
saabs h-block går att borr 95 utan att fylla det med cement!
finns vissa som borrar 96 med men vet ej om det håller så bra!
du kan använda opel kolvar men dessa håller ej så bra!
så iställt använd volvo b 230 kolvar och svarva ner dessa kostar ca 800-1000 för fyra st och då kortas även kolv ringen till rätt storlek! volvo är det mycket bättre material i och mycket lättare att få tag i!
men det måste vara b230 ej b23!
-
Men b230/b23 har ju 96mm kolvar!?
Hur är det kolvbulten... är det samma diameter på volvo och saab?
En till fråga också... Var får man tag i en toppackning i överdimmension?
-
jag är ej expert på volvo kolvar men det har inte med diametern att göra dom är visst olika utformade!
packning finns väll här på folkrace shop!!
vet ej exakt med kolv bult men han som jag pratade med så fixade han så att den passa saab stake!
-
Topplockspackning Saab H-motor 95mm
Pris: 100.00 Kr
Antal: 12345678910
Antal i lager: mer än 10...
Lägg till i Varukorgen Visa Varukorgen Gå till Kassan
Topplockspackning passande Saab H-motor 95mm borr
95mm cylinderdiameter
OBS!
Denna packning går inte att använda till 2 liters 90mm motor
Går att använda till H-motor 16v om man gör ett hål för en vattenkanal
läs mer...
-
Jaha... trodde jag kollat i shopen... :-X ;D
Då är det bara att borra då... tillsammans med 2,3 litersveven blir det närmare 2,5 liter! Stabilt ;)
-
ja det blir ju fint!
vilken tävling kör du! ;D
-
Haha... det får nog bli en klubbmästerskapsmotor. Då kanske man får behålla den ett tag...
-
ursäkta en amatör vilka opel kolvar kan man använda till att borra upp ett h-block ni skrev opels 2.0 liters är det bara att säga det till ex bilskroten och kan man använda dom i b-blockena med.
motorn jag håller på med att fixa till är h-motor 16v med förgasare och skulle villa ha mera ork i botten.
om jag skulle stroka med hur många mm är "lagomt" detta rör sig en folkrace bil.
-
När du strokar så måste du byta vevaxel till en 2,3 med 90mm slag. Det enda andra alternativet är om du excenterslipar men det kostar mer än det smakar.
Jag har forskat vidare i detta och enligt rekomendationer så bör man inte stroka saabmotorn då det blir för aggresiv vinkel på vevstaken i nedre dödläge. Resultatet blir en mindre varvvillig och "nötande" motor.
Opel kolvarna tror jag du ska ta från rekord eller omega 2,0. Ska komma från opels CIH motor. Nackdelen är att komphöjden inte stämmer så du måste svarva ner kolvtoppen 5mm vilket gör att de lätt spicker.
Om du vågar så borra 96mm. Cylinderväggarna kan spricka eftersom godset blir så tunnt men du kan använda volvos B230 kolvar. Samma komphöjd och samma diameter på kolvbulten.
Annars har jag fått för mig att fords 2,9 v6 kolvar ska passa. Dessa ska vara 93mm men jag är inte säker.
-
angående volvokolvar så ska du svarva ner diametern på kolven till 95 inte borra mer. ps glöm inte att svarva spåret för kolvringen med.
b230 kolvbult är 23mm istället för b23 som är 24mm om jag jag inte kommer ihåg fel.
till dig som ville ha mer botten i 16v justera insugskammen istället ger mer för noll pengar.
-
Har hört att det inte skulle gå att svarva ner volvo kolvarna då dom inte e helt runda och har ett tunt alulager längst ut på kolven så dom vrider sig när dom blir varma och nyper fast..
Nån som vet om det stämmer???
-
prata eller maila med Svein Tangen
han svarvar volvo kolvar och har byggt sådana motorer!
http://www.webtangen.com/
mvh bosse
-
Ingen annan här som har provat detta med Volvo kolvar??
Har mejlat svein men han har inte svarat..