Folkrace forum

Trimma => Saab => Ämnet startat av: Råttan skrivet september 08, 2008, 21:29:45 PM

Titel: budget-trimm??
Skrivet av: Råttan skrivet september 08, 2008, 21:29:45 PM
Några förslag på billigt trimm? Har en något begränsad budget då ja behöver lägga 20-25 000 på släp.

Funderar på att rycka bort katen, hur mycket tjänar ja på det?
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: _volvo_ skrivet september 09, 2008, 21:14:16 PM
runt 3-5 hk skulle det ge ta bort generatorn får du några pållar till ;)
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: Tricky skrivet september 10, 2008, 12:57:05 PM
vad är de för bil vi pratar om?? insprut eller förgasare??

köp ett nytt avgas system går att köpa på biltema för typ 800..

är det förgasare vi pratar om så kan man ju slå ner munstykena lite för att få in lite mer bränsle, och ta bort luftfiltret.
och är det insprutning så kan man ju borra nåra hål i fillter burrken, och öka bränsle trycket lite..
och ställa förtändningen så man får efekten där man vill ha den..
det är gratis men hur mycket de gör e väll svårt att säga men nåt borde de ju göra..
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: Råttan skrivet september 10, 2008, 16:49:06 PM
runt 3-5 hk skulle det ge ta bort generatorn får du några pållar till ;)

3-5 hästar och 500 spänn på skroten? bra betalt för nån timmes jobb :)
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: SebastianBerglund skrivet december 15, 2008, 18:24:22 PM
var ett tag sen det skrevs, så tråden kanske inte är aktuell längre  ::)

Då bilen i fråga var en 900i -88 kan det vart antingen en 8v eller en 16v?

om det är 8v så är det största problemet just själva insprutningen. I samband med att man bytte till lambdareglering så blir möjligheterna att justera bränsle betydligt mindre, och så fick man även ett annat mängdmätarhuvud med MYCKET mindre diameter.
Riv bort skiten och dit med ett äldre kort sagt.
Hålborra luftburken ordentligt, ju mer luft desto bättre.

Saabs original extraktor Ska sitta på denna årsmodell, om det gör nån större skillnad än ljudet har jag ingen aning om.
Om man köper nya delar så kostar ett "vanligt" folkrace avgas bara några hundralappar, ljuddämpare funkar med nästan vad som.

ny rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift är typiskt budgettrim. Det kvittar hur mycket man än trimmar, har man inte en väl fungerande tändning så får man ändå inte ut den maximala effekten.


16v finns inte så mycket att göra åt.  Borra luftburken, fixa avgas och tändningsdetaljer.
och för guds skull, behåll elektroniken och byt INTE till mekaniskt insprut.
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: Tricky skrivet december 15, 2008, 23:02:55 PM
lånar tråden lite då jag har en egen fråga på ämnet,

om man ökar bränsle trycket så reglerar ecun det med att spridarna är öpet mindre??? eller fins det nåt sätt att få in mer bränsle i en med lamda???(är en 2,3 16Vi)


sen om det är en 16V så kan du ställa insugs kammen lite tidigare, då ska den varva lite lättare, inte testad detta själv. men det ska tydligen göra en del.
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: Nowen skrivet december 30, 2008, 19:59:30 PM
om man ökar bränsle trycket så reglerar ecun det med att spridarna är öpet mindre??? eller fins det nåt sätt att få in mer bränsle i en med lamda???(är en 2,3 16Vi)

Sätta ett lämpligt motstånd i serie med lambdan så den styr mot 1.1 istället för 1.0 är ju en variant som kräver en del experimenterande, men borde vara effektivt
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: Tricky skrivet december 30, 2008, 20:38:02 PM
jag har funderat en del på de här med att modda lamdan så att den tror att den får för lite.. men de värkar vara jobigt...
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: Nowen skrivet december 31, 2008, 02:38:14 AM
Snurrade till det såg jag nu. Det är så klart lambda 0.9 (sigma 1.1) man ska reglera mot för maxeffekt...

Kruxet är väl egentligen att man behöver införskaffa en rejäl kontinuerlig lambdamätare för att kunna testa ordentligt vilket känns lite dyrt...
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: Råttan skrivet januari 01, 2009, 06:06:03 AM
var ett tag sen det skrevs, så tråden kanske inte är aktuell längre  ::)

Då bilen i fråga var en 900i -88 kan det vart antingen en 8v eller en 16v?

om det är 8v så är det största problemet just själva insprutningen. I samband med att man bytte till lambdareglering så blir möjligheterna att justera bränsle betydligt mindre, och så fick man även ett annat mängdmätarhuvud med MYCKET mindre diameter.
Riv bort skiten och dit med ett äldre kort sagt.
Hålborra luftburken ordentligt, ju mer luft desto bättre.

Saabs original extraktor Ska sitta på denna årsmodell, om det gör nån större skillnad än ljudet har jag ingen aning om.
Om man köper nya delar så kostar ett "vanligt" folkrace avgas bara några hundralappar, ljuddämpare funkar med nästan vad som.

ny rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift är typiskt budgettrim. Det kvittar hur mycket man än trimmar, har man inte en väl fungerande tändning så får man ändå inte ut den maximala effekten.


16v finns inte så mycket att göra åt.  Borra luftburken, fixa avgas och tändningsdetaljer.
och för guds skull, behåll elektroniken och byt INTE till mekaniskt insprut.

är 8v så tack för tipsen, blir lite billigt vinterpyssel då ;)

vad ska man köpa för avgassystem? biltema? :)
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: Tricky skrivet januari 01, 2009, 18:05:38 PM
biltema .   5 30 börjar om du ska dra de under bak axlen å e dämpare längst bak och ett rakt rör.  allt i 2,5"
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: Råttan skrivet januari 03, 2009, 00:18:20 AM
funderar på att testa ett sportluftfilter. Nåt att satsa på eller är det bättre att borra hål i orginalburken? Nån som provat?
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: Tricky skrivet januari 03, 2009, 00:35:05 AM
på mekaniskt sprut så räcker det med att borra en massa hål i burken runt standard filtret. desto mer hål desto bättre.

på eliktroniskt sprut så kan man flutta luftmasse mätaren närmare spjelet, och ett sport filter deräkt på luftmassemätaren. tomgångs motorn kan börja krångla lite så koplaur den om den gör de.

på förgasare ta bort filtret helt eller ersätt det med nät som silar ur getingar och flugor mm.
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: Svesse92 skrivet november 01, 2010, 11:25:50 AM
Kan man inte bara ta bort luftfiltret eller ???
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: Tricky skrivet november 05, 2010, 18:49:57 PM
jo de går bra de mä
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: RallyKalle skrivet november 08, 2010, 08:21:01 AM
jag har funderat en del på de här med att modda lamdan så att den tror att den får för lite.. men de värkar vara jobigt...

Vet ej om det funkar! Och har ingen önskan å prova heller... (Jag håller mig till fullt programmerbara sprut istället)
Men ett motstånd på signalkabeln borde duga, för att sänka spänningen från lamdan  >:D  Behöver man göra tvärtemot, Dvs höja spännningen, borde man ju kunna montera ett pullup motstånd mellan signal och plus kabel?

Är man lite jävlig så monterar man en vridpott för att steglöst kunna reglera lamda värdet under färd  ;D
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet november 13, 2010, 22:25:52 PM
annars så kan man montera en vridpot istället för vattentemp avkännaren, så kan man få motorn att tro att den är kallare = mer bränsle. På 16v iaf, 8v är det totalt meningslöst då det som bror skrivit tidigare i tråden sitter LITEN mängdskiva i 8v med lambda = dåligt flöde. då är det bättre att köra med det "vanliga" makaniska sprutet. =)
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: Granbacken skrivet november 27, 2010, 16:00:13 PM
Att porta och plana toppen behöver ju heller inte vara så dyrt. Har du tillgång till en rak luftdriven slipmaskin (s.k "skrika") och ett hyggligt slipstift så kan man definitivt göra portningsjobbet själv. Se i första hand till att porta i kröken ner mot ventilen. Slipa ner ventilstyrningen och platån runt den. Lämna gärna en liten topp framför ventilstyrningen så att bränsleblandningen leds runt ventil skaftet. Slipa bort ojämnheter från gjutningen i kanalen men gör inte ytan blankpolerad för då bildas lätt pölar av bränsle, är ytan lite skrovlig sägs det att bränslet slås isär och förbränns effektivare i förbränningsrummet. Att plana toppen brukar kosta ca 300 kr på en mekanisk verkstad. Blockpackning finns att köpa billigt på folkraceshop.
Titel: SV: budget-trimm??
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet november 29, 2010, 22:01:29 PM
Angående inte "blank" yta i portar:

en del "proffs" (nu snackar vi HÖG nivå på kunskaper) gör små håligheter i ytan för att få bättre flöde. det fungerar på samma sätt som en golfboll, den har ju inte alla hål bara för skojs skull utan den flyger ju längre än en jämn boll med samma vikt.
så man "ska" ha rugglig yta av fler anledningar är bränslet i sig :P


Avgas där emot kan man tjäna lite på att ha blankt, för då fastnar inte sotet.

I förbränningsrummet ska det också vara rugglig yta, då fastnar sotet och isolerar så att värmen stannar i förbränningsrummet (detta tjänar man visserligen inte lika mycket på sugmotor som turbo).


Och som sagt, portningen är ju inte jääätte svår. se till att ha en topp som inte gör nått om du råkar slipa lite på en ventiltätning (test topp så att säga, så man vet hur man ska göra.. men blir den bra kan man ju använda den :) ) eller så, sätt dig med en slipmaskin (finns på jula, kostar nån hundring.. använd gärna den med långt skaft) och roterande filar (biltema tex. finns ofta på tradera och så också) och porta så som tidigare person sa, ta även bort gjutskägg eller förstora porten också, men om du inte vill räkna nåt så tar du en packning och portar efter den. se till att porten blir jämn.

sedan i förbränningsrummet slipar man ner "knölen/vårtan" vid tändstiftet, man kan även vinkla den "raka" delen av förbränningsrummet. sen planar du den ett par mm så blir det kanon! :)

//jonathan