Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: budget-trimm??  (läst 16998 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Råttan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
budget-trimm??
« skrivet: september 08, 2008, 21:29:45 PM »
Några förslag på billigt trimm? Har en något begränsad budget då ja behöver lägga 20-25 000 på släp.

Funderar på att rycka bort katen, hur mycket tjänar ja på det?
Saab: Se Allas Avundsjuka Blickar

Volvo: Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: budget-trimm??
« Svar #1 skrivet: september 09, 2008, 21:14:16 PM »
runt 3-5 hk skulle det ge ta bort generatorn får du några pållar till ;)
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: budget-trimm??
« Svar #2 skrivet: september 10, 2008, 12:57:05 PM »
vad är de för bil vi pratar om?? insprut eller förgasare??

köp ett nytt avgas system går att köpa på biltema för typ 800..

är det förgasare vi pratar om så kan man ju slå ner munstykena lite för att få in lite mer bränsle, och ta bort luftfiltret.
och är det insprutning så kan man ju borra nåra hål i fillter burrken, och öka bränsle trycket lite..
och ställa förtändningen så man får efekten där man vill ha den..
det är gratis men hur mycket de gör e väll svårt att säga men nåt borde de ju göra..

Utloggad Råttan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: budget-trimm??
« Svar #3 skrivet: september 10, 2008, 16:49:06 PM »
runt 3-5 hk skulle det ge ta bort generatorn får du några pållar till ;)

3-5 hästar och 500 spänn på skroten? bra betalt för nån timmes jobb :)
Saab: Se Allas Avundsjuka Blickar

Volvo: Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor

Utloggad SebastianBerglund

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: budget-trimm??
« Svar #4 skrivet: december 15, 2008, 18:24:22 PM »
var ett tag sen det skrevs, så tråden kanske inte är aktuell längre  ::)

Då bilen i fråga var en 900i -88 kan det vart antingen en 8v eller en 16v?

om det är 8v så är det största problemet just själva insprutningen. I samband med att man bytte till lambdareglering så blir möjligheterna att justera bränsle betydligt mindre, och så fick man även ett annat mängdmätarhuvud med MYCKET mindre diameter.
Riv bort skiten och dit med ett äldre kort sagt.
Hålborra luftburken ordentligt, ju mer luft desto bättre.

Saabs original extraktor Ska sitta på denna årsmodell, om det gör nån större skillnad än ljudet har jag ingen aning om.
Om man köper nya delar så kostar ett "vanligt" folkrace avgas bara några hundralappar, ljuddämpare funkar med nästan vad som.

ny rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift är typiskt budgettrim. Det kvittar hur mycket man än trimmar, har man inte en väl fungerande tändning så får man ändå inte ut den maximala effekten.


16v finns inte så mycket att göra åt.  Borra luftburken, fixa avgas och tändningsdetaljer.
och för guds skull, behåll elektroniken och byt INTE till mekaniskt insprut.

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: budget-trimm??
« Svar #5 skrivet: december 15, 2008, 23:02:55 PM »
lånar tråden lite då jag har en egen fråga på ämnet,

om man ökar bränsle trycket så reglerar ecun det med att spridarna är öpet mindre??? eller fins det nåt sätt att få in mer bränsle i en med lamda???(är en 2,3 16Vi)


sen om det är en 16V så kan du ställa insugs kammen lite tidigare, då ska den varva lite lättare, inte testad detta själv. men det ska tydligen göra en del.

Utloggad Nowen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • Nowén Motorsport
SV: budget-trimm??
« Svar #6 skrivet: december 30, 2008, 19:59:30 PM »
om man ökar bränsle trycket så reglerar ecun det med att spridarna är öpet mindre??? eller fins det nåt sätt att få in mer bränsle i en med lamda???(är en 2,3 16Vi)

Sätta ett lämpligt motstånd i serie med lambdan så den styr mot 1.1 istället för 1.0 är ju en variant som kräver en del experimenterande, men borde vara effektivt

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: budget-trimm??
« Svar #7 skrivet: december 30, 2008, 20:38:02 PM »
jag har funderat en del på de här med att modda lamdan så att den tror att den får för lite.. men de värkar vara jobigt...

Utloggad Nowen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • Nowén Motorsport
SV: budget-trimm??
« Svar #8 skrivet: december 31, 2008, 02:38:14 AM »
Snurrade till det såg jag nu. Det är så klart lambda 0.9 (sigma 1.1) man ska reglera mot för maxeffekt...

Kruxet är väl egentligen att man behöver införskaffa en rejäl kontinuerlig lambdamätare för att kunna testa ordentligt vilket känns lite dyrt...

Utloggad Råttan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: budget-trimm??
« Svar #9 skrivet: januari 01, 2009, 06:06:03 AM »
var ett tag sen det skrevs, så tråden kanske inte är aktuell längre  ::)

Då bilen i fråga var en 900i -88 kan det vart antingen en 8v eller en 16v?

om det är 8v så är det största problemet just själva insprutningen. I samband med att man bytte till lambdareglering så blir möjligheterna att justera bränsle betydligt mindre, och så fick man även ett annat mängdmätarhuvud med MYCKET mindre diameter.
Riv bort skiten och dit med ett äldre kort sagt.
Hålborra luftburken ordentligt, ju mer luft desto bättre.

Saabs original extraktor Ska sitta på denna årsmodell, om det gör nån större skillnad än ljudet har jag ingen aning om.
Om man köper nya delar så kostar ett "vanligt" folkrace avgas bara några hundralappar, ljuddämpare funkar med nästan vad som.

ny rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift är typiskt budgettrim. Det kvittar hur mycket man än trimmar, har man inte en väl fungerande tändning så får man ändå inte ut den maximala effekten.


16v finns inte så mycket att göra åt.  Borra luftburken, fixa avgas och tändningsdetaljer.
och för guds skull, behåll elektroniken och byt INTE till mekaniskt insprut.

är 8v så tack för tipsen, blir lite billigt vinterpyssel då ;)

vad ska man köpa för avgassystem? biltema? :)
« Senast ändrad: januari 01, 2009, 17:23:12 PM av Råttan »
Saab: Se Allas Avundsjuka Blickar

Volvo: Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: budget-trimm??
« Svar #10 skrivet: januari 01, 2009, 18:05:38 PM »
biltema .   5 30 börjar om du ska dra de under bak axlen å e dämpare längst bak och ett rakt rör.  allt i 2,5"

Utloggad Råttan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: budget-trimm??
« Svar #11 skrivet: januari 03, 2009, 00:18:20 AM »
funderar på att testa ett sportluftfilter. Nåt att satsa på eller är det bättre att borra hål i orginalburken? Nån som provat?
« Senast ändrad: januari 03, 2009, 00:31:13 AM av Råttan »
Saab: Se Allas Avundsjuka Blickar

Volvo: Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: budget-trimm??
« Svar #12 skrivet: januari 03, 2009, 00:35:05 AM »
på mekaniskt sprut så räcker det med att borra en massa hål i burken runt standard filtret. desto mer hål desto bättre.

på eliktroniskt sprut så kan man flutta luftmasse mätaren närmare spjelet, och ett sport filter deräkt på luftmassemätaren. tomgångs motorn kan börja krångla lite så koplaur den om den gör de.

på förgasare ta bort filtret helt eller ersätt det med nät som silar ur getingar och flugor mm.

Utloggad Svesse92

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: budget-trimm??
« Svar #13 skrivet: november 01, 2010, 11:25:50 AM »
Kan man inte bara ta bort luftfiltret eller ???

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: budget-trimm??
« Svar #14 skrivet: november 05, 2010, 18:49:57 PM »
jo de går bra de mä