Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: bygga saabmotor  (läst 10850 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mega_streetracer

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
bygga saabmotor
« skrivet: juni 14, 2011, 09:21:57 AM »
Hej!
Ska bygga ihopa en folkracemotor nu! en saab h-motor 2liters.

Dessa delar har jag liggandes:

Nya lager och ringar
Balanserad vev
viktjusterade kolvar och stakar
portad
planad ca 3mm
122 kam
portat insug
dubbla små förgasare
lättat svänghjul
900 extraktor

Jag undrar om jag vinner något på att sätta dit ett riktigt skelettsvänghjul jämtemot det jag har nu som endast är lättat lite på framsidan?
Sen undrar jag lite över hur jag ska ställa kammen?
hur många grader tändningen ska stå på?
Tjänar jag någon efekt på att sätta i dubbla eller hårdare ventilfjädrar när jag har en 122 kam i?  :help:


Utloggad Karl V

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: bygga saabmotor
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2011, 12:24:06 PM »
I det läget du är nu med motorspecen så bör det ju vara förgasarna som stryper och det ganska rejält. Jag hade satsat pengarna som skelettsvänghjulet kostar på ett k-jetronic med justerbart styrtryck.

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: bygga saabmotor
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2011, 12:22:27 PM »
Hej!
Ska bygga ihopa en folkracemotor nu! en saab h-motor 2liters.

Dessa delar har jag liggandes:

Nya lager och ringar
Balanserad vev
viktjusterade kolvar och stakar
portad
planad ca 3mm
122 kam
portat insug
dubbla små förgasare
lättat svänghjul
900 extraktor

Jag undrar om jag vinner något på att sätta dit ett riktigt skelettsvänghjul jämtemot det jag har nu som endast är lättat lite på framsidan?
Sen undrar jag lite över hur jag ska ställa kammen?
hur många grader tändningen ska stå på?
Tjänar jag någon efekt på att sätta i dubbla eller hårdare ventilfjädrar när jag har en 122 kam i?  :help:



Om du köper ett komplett sprut från en 900I tom -87 så får du allt vad du behöver, dock måste du investera i en styrtrycksventil från en 900T ex -83, då du enkelt ändrar styrtrycket på den modellen medelst en insex.
Kopplar du in en manometer där så kan du enkelt kolla vilket styrtryck du har.
Det finns flera trådar om hur man gör.

Lycka till!

Mvh Johannes

Utloggad Granbacken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: bygga saabmotor
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2011, 14:24:28 PM »
Det där med lättat svänghjul är ganska individuellt hur man vill ha det. Ett riktigt lättat svänghjul ger ett rappt svar i motorn, men ett betydligt sämre bottendrag. Själv kör jag aldrig med mer lättning än 2 kg på svänghjulen, det brukar bli en lagom kompromiss, men jag har även haft bilar med original svänghjul och vanligt budget trim som gått riktigt bra.

Vad gäller styrtrycksventilen så går det även att justera den "icke justerbara" ventilen, genom att man delar på den och chimsar med brickor runt skruvarna. På det sättet minskar trycket på fjädern och därmed sänker styrtrycket. Kolla med manometer så du hittar rätt strytryck, ca 2.5 bar.
Vad skall jag säga till grabbarna på forat?

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: bygga saabmotor
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2011, 10:50:14 AM »
använd du grejerna du till att börja med se till att hitta "Rätt inställningen på kammen" kräver justerbart drev .

svänget är som man säger en personlig fråga ger aldrig mer effekt med ett lättare dock kan ett lättare varva ur fortare "i depån" och längre än ett tungt.

men saabs orginal är inte tunga från början så ett lite lättat är perfekt. ger god körbarhet ut ur kurvor.

122 kam är en snäll kam  som man kan ställa som man vill men  i ditt fall hade jag ställt så insug öppnar mer än avgas "grundinställning är lika mkt öppna".
mer öppet på insug ger bättre botten vilket är det värde man anger på alla trimkammar.

hårdare/dubbla fjädrar ger inte mer effekt som säkerställer om du vill varava mkt att ventilerna inte "släpper" . så med den kammen du har är det inget du behöver fundera på.


dubbla små räcker till nästan 200 hk så du kan lungt köra med dom se dock till att dom är ordentligt injusterad "likadant typ co fjäder gummimembran" samt synkade ordentligt "öppnar samtidigt" så blir det kanon


du kommer få en bra maskin du kan köra fort med  :goodluck: