Folkrace forum
Trimma => Saab => Ämnet startat av: Morsole skrivet februari 23, 2009, 20:51:50 PM
-
Är intresserad av om någon har använt elpump till kylningen och i så fall hur de gått till väga. Tagit bort termostat och låtit pumpen styras av en temperaturstyrning eller??
Mvh Johannes i Sjöbo
-
finns en tråd om el pump redan ,kolla den! :)
-
Har nu läst tråden, tack för tipset! Du verkar känna nån som säljer elpumpar; gäller det fortfarande??
Hör i så fall gärna av dig!
Mvh Johannes i Sjöbo
-
har ingen just nu!
har varit restade fick en skickade den nu ikväll till stefan v här på forumet!
ev har fler på gång maila mej för mer info!
-
volvo har elektriska på 440 460 på vänster sida om jag mins rätt på fjäder benet lätt att ta bort
-
att ta bort termostaten och styra pumpen men en (typ kylfläkts termostat) är inte så jätte bra då det kan stå kalt vatten vid temp givaren och varmt i motorn. isånna fall så moste man ha nån grundsirkulation.
-
Nä, det blir någon sorts reostat, kanske med kupefläkts reglage som utgångspunkt, 1-2-3-4 osv.
Går inte att vattnet står stilla då punktkokar toppen säkert.
Tack för alla förslag dock, det är välkommet med andras idéer och erfarenheter.
Mvh Johannes
-
jag har el pump på två av mina bilar och jag har kvar termostaten och det är inga problem, jag har så att pumpen är på när huvud strämmen e på. och det är inget problem alls med att den blir övehättad. dock är en elektriks pump väldigt känslig för minsla lila skräp i vatnet så typ var 3dje tävling kan det vara bar att taisäd den å se så att det inte sitter nåt i den. har vart mrd om de 2 gånger att el pumpen står stopp.
-
Då får man väl sätta ett filter på sugsidan så inte det kommer halva toppackningar med i vattnet...
Nu kör jag inte folkrace utan gatbil, så 900'an med 2mms planing och etanol går på gatan, med vintertermostat, blir inte varm, men det ska bli oljekylare på också, har skaffat en 9000 kylare, fattas bara slangarna, får skaffa från skroten nu närmast.
Mvh Johannes i Sjöbo
-
hade en liten fråga. är väl på det här ämnet lite sådär. Men jag undrar om det är nån som tar bort termostaten på sina bilar? och vad kan det ha för effekt? negativt/posetivt??
-
jag har testat att ta bort den, och motorn kommer inte upp i temp. men att borra 4 st 4 mm hål i den är ett bätre tips.
-
jag kör utan! :)
bara varm köra innan start så får du upp bra temp!
-
var nånstanns sätter ni elpumpen på b-motor? måste man ta bort o plugga igen orginalpumpen eller?
-
låt bara orginal pumpen va. och jag har min pricis neranför vatten behållaren.
-
låt bara orginal pumpen va. och jag har min pricis neranför vatten behållaren.
japp så får det bli. :P tack för svaret. :)
-
Hur sätter man elpump på en H-motor? Mellan expansionskärlet och kylaren verkar ju enklast, men om man sätter den där, vilket håll ska den pumpa åt? Eller finns det nån bättre lösning? Tänkte fixa en pump från 440 eftersom den verkar funka.
Kan man behålla originalpumpen som den är eller kommer den att blockera om den inte snurrar? Originalpumpen på min bil funkar, men jag har strul med drivningen av den av olika anledningar.
-
Har en läckande vattenpump på min B motor..grymt tröttsamt, om man vill montera elpump på den hur ska man gå tillväga då?
Tror den läcker under skoveln men är inte säker.
Om man ska ha elpump, kan man plocka ur pumpen? vad behöver man göra för att "täppa" till så man kan skjuta på med elpumpen?
Tacksam för utförlig beskrivning.
ha de gött!