Folkrace forum

Trimma => Saab => Ämnet startat av: Morsole skrivet februari 20, 2009, 21:28:56 PM

Titel: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
Skrivet av: Morsole skrivet februari 20, 2009, 21:28:56 PM
Nån som har erfarenhet av att byta till starkare toppackning, som tex stålpackning?
Byte av stagbult till insex, någon som har gjort det??

Mvh Johannes
Titel: SV: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
Skrivet av: 900 Power skrivet februari 20, 2009, 22:16:43 PM
Nån som har erfarenhet av att byta till starkare toppackning, som tex stålpackning?
Byte av stagbult till insex, någon som har gjort det??

Mvh Johannes

Nej, original funkar till 400hk och så mycket har iaf inte jag i min folkracebil..
Titel: SV: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
Skrivet av: Morsole skrivet februari 20, 2009, 22:28:40 PM
Bygger om till etanol på en 900I-95, där jag redan kör med 2mm planing, men funderar på att ta en millimeter till.
Då ska det gå vägen då, med 3 mm planing, standard toppackning, och original stagbult??

Mvh Johannes
Titel: SV: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
Skrivet av: folkracefabriken skrivet februari 20, 2009, 23:06:00 PM
jag kör planat 3mm med std packning i mina folkracebilar och original bult. det har aldrig varit problem.
Titel: SV: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
Skrivet av: Morsole skrivet februari 20, 2009, 23:27:32 PM
Tack för snabbt svar, jag har skruvat mycket förut, men haft en paus på 15 år (barn barn barn), men har nu tid att åter ha lite kul! Hur mycket har du maxplanat på h-topp??
Kör etanol ju, du kör med akrylatbensin eller??

Mvh Johannes
Titel: SV: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
Skrivet av: folkracefabriken skrivet februari 21, 2009, 08:34:15 AM
3mm är typ max med vanlig bensin från pumpen på macken. det blir för hög kompression om man planar mer. då håller inte underdelen på motorn. har kört med en topp planad 4mm en gång och den käka vevlager till frukost.  :D
Titel: SV: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
Skrivet av: 900 Power skrivet februari 21, 2009, 23:14:27 PM
Men inte kan man väl plana en 16V topp 3mm?

900-95 har ju en sån ;)

För då är man jävligt nära eller nere på sätena till avgas..

Desutom är väl E85 fortfarande förbjudet i folkrace?
Titel: SV: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
Skrivet av: folkracefabriken skrivet februari 22, 2009, 08:51:47 AM
jag missade att det var en 95a. menar du att du har plana 2mm utan att ventilerna tar i kolvarna? 3mm kan man glömma på en 16v. miss av mig att det var en 95a.
och i folkrace är etanol förbjudet ja.
Titel: SV: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
Skrivet av: Tricky skrivet februari 22, 2009, 09:54:18 AM
man kan nog ta 3 utan att kompet blir för hökt, men då behövs det fräsas i kolvarnamen du kan ju testa att lägga på toppen utan pakning å testa fall dom tar i..... för pakningen är 1,4 eller 1,2 om jag inte mins fel.
Titel: SV: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
Skrivet av: Morsole skrivet februari 22, 2009, 12:36:01 PM
Det är en -85'a, ingen -95'a; det bidde fel där...
Alltså en 8v, ingen 16v.
Sorry att jag ställde till det!


Mvh Johannes
Titel: SV: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
Skrivet av: Morsole skrivet februari 22, 2009, 12:39:44 PM
Sen är frågan om det håller att köra med 3mms planing på en bruksbil, även om jag kör MYCKET nätt nu för tiden. Bilen har gått drygt 25.000mil, så den har avsevärd blowdown redan.
Kanske bättre göra det med en frisk underdel?
Kör med 2mms planing nu på etanol, har sänkt styrtryck, och den drar 1.25l/milen just nu, med vinterkallkörning osv, har ingen motorvärmare ens.

Mvh Johannes