Folkrace forum
Trimma => Saab => Ämnet startat av: bstrand skrivet april 13, 2008, 15:32:52 PM
-
Är det samma toppar som sitter på alla H-motorer, oavsett om det är insprut, en eller två förgasare? Tänker på sånt som kyl/oljekanaler, portarnas utformning, tjocklek, ventilstorlek mm. Jag vet ju att det skiljer en hel del på Volvos toppar beroende på vilken sorts motor den satt på och när den tillverkades. Är det samma djungel på Saab?
-
Alla 8-ventilare är likadana och alla 16-ventilare är likadana, dvs 2 olika varianter...
-
Jo, att det skiljer mellan 8v och 16v det förstod till och med jag :)
Nästa dumma fråga då; kan man ta en 8v topp och sätta på en motor som från början hade 16v (eller tvärtom)?
-
Går alldeles utmärkt det. Du får bara flytta med hela kamdrivningen med drev och spännare. Skiljer ett kugg på nedre drevet 8v till 16v. samt att du får borra och gänga något hål till en sträckare på blocket. Lycka till!
-
Alla 8-ventilare är likadana och alla 16-ventilare är likadana, dvs 2 olika varianter...
Nää, alla 16V är inte likadana, finns 4st olika 16V-toppar till Saab, eller egentligen 5st om man ska vara petig.
Lars Borg> Säker på att de hålen inte redan finns? Blocken är ju samma from 1985 och uppåt på både 8V och 16V, och 84 fanns det ju 16V med gamla blocket också, så jag tror att kedjetransmissionen från 8V är "bolt-on"
-
ALLA 8 VENTILARE ÄR INTE LIKA det finns ca 4-5 olika gjutningar..olika längd på ventil fjädrarna och gjutningen på kanalerna är olika stora
-
hur ser man skillnade på dom då??? volvos heter ju olika 531 å allt va de nu e ... men saabs då??
-
Vill minnas att vi borrade och gångade nått hål en gång. Men detta är något år sedan, kanske byggde om från 8 till 16v?.. Men detta visar sig när du ska dit med bitarna. ;)
-
Det kan krävas att man får borra upp hålen för kedjesträckaren.
Det får bl.a. göras när man plockar blocken från 900i -92 (2,1L=93mm borr) och bygger om till 8v.
Man ser i gjutningen vart hålen ska vara, så det är inga problem.
h-motorns 8v toppar har jag aldrig sett någon större skillnad på. vissa har mer och andra har mindre -gjutskägg! ;D
Den olika längden på ventilfjädrar kan ev. bero på hur slitna de är?
-
nej det är olika gjutningar olika stora kanaler ..nu menade jag inte olika långa ventilfjädrar jag menar olika inspänningslängd skiljer ca 5-7 mm
-
Det får bl.a. göras när man plockar blocken från 900i -92 (2,1L=93mm borr) och bygger om till 8v.
Men varför skulle vilja bygga om till 8V?
Strypa motorn? ::)
;)
-
ja, jag gör det ju inte ::) men jag vet somliga andra som inte klarar av det där med att sätta sig ner i en kvart och klippa ur ett elsystem, och jag vägrar låta personen i fråga sätta dit ett mekaniskt sprut.. Då blir de 8v av de, det kunde han klara av iaf ;D