Folkrace forum

Trimma => Saab => Ämnet startat av: Brissman skrivet december 03, 2009, 23:16:40 PM

Titel: Insprut H- motor
Skrivet av: Brissman skrivet december 03, 2009, 23:16:40 PM
Nu har jag efter mycket krånglande insett att på en saab så går det bara och kö sprut! (blivit less på sånna där föggar!) så därför ska jag bygga om till just insprut.
Jag hittade ett sprut som låg gömt i garaget, (mekaniskt),och nu undrar jag vad är det för styr grejer osv man egentligen ska ha kvar?
byggde en b23a med sprut i en amazon och jag spara bara kallstarten så koppla jag in den manuellt så jag kunde köra den när det behövdes, så ska det inte bara va att göra likadant?

Tacksam för svar!
Titel: SV: Insprut H- motor
Skrivet av: Tricky skrivet december 04, 2009, 11:57:58 AM
den enda elen du behöver är plus och minus till pumpen och till kallstarten så inga boxar eller nåt krafs behövs
Titel: SV: Insprut H- motor
Skrivet av: Brissman skrivet december 05, 2009, 21:57:07 PM
Tackar, ska väl försöka att lura ihop det  :)
Titel: SV: Insprut H- motor
Skrivet av: Tricky skrivet december 06, 2009, 18:02:33 PM
japp de brukar inte va så svårt, de enda som kan va lite knöligt e spridar insticket,,,
Titel: SV: Insprut H- motor
Skrivet av: Brissman skrivet december 08, 2009, 21:15:47 PM
hehe märkte det ;) nu ska jag bara hitta en pump sen ska den gå ;D
Titel: SV: Insprut H- motor
Skrivet av: Knarren skrivet januari 03, 2010, 00:41:54 AM
Lånar tråden lite....

Hur ställer man på inspruten?
Titel: SV: Insprut H- motor
Skrivet av: folkracefabriken skrivet januari 07, 2010, 12:38:56 PM
det gör man genom att ställa på bränsletrycksregulatorn, den som sitter på termostathuset på saaben, men man ska inte röra den utan att ha en mätare så man ser vilket tryck man hamnar på, sen ställer man ju lite på co skruven i bränslehuvudet.
Titel: SV: Insprut H- motor
Skrivet av: Morsole skrivet januari 07, 2010, 12:55:31 PM
Det finns de som monterar brt från nyare sprut där trycker är 2,5 bar; annars får du skaffa reglerbar styrtrycksventil, fanns på nyare 900T-8v.
Men kolla med manometer så det blir rätt, annars går det åt skogen!
Du kan även med fördel höja arbetstrycket lite genom att lägga i nån/några tiondelar tjockare bricka i regleringen på bränslehuvudet.
Sen går det som f..!

Mvh Johannes i Sjöbo
Titel: SV: Insprut H- motor
Skrivet av: Knarren skrivet januari 08, 2010, 00:06:01 AM
Är det nödvändigt att öka trycket om man köpt trimkam? eller äre bara användbart vid portning?
Titel: SV: Insprut H- motor
Skrivet av: Morsole skrivet januari 08, 2010, 16:14:44 PM
Om du vill det ska hända nåt, får du allt höja trycket. Om du kör gatbil kan du använda etanol och då går det ändå jävligare; E85 har runt 104 oktan i stället för 95. Kör en gatbil på etanol sen några år, går som f.. med 2mm planing och uppställd tändning.

Mvh Johannes
Titel: SV: Insprut H- motor
Skrivet av: Knarren skrivet januari 08, 2010, 16:58:22 PM
Men händer de nåt om man ställer på den lite även om man inte har rört toppen? Lr går den bara surt då istället?
Titel: SV: Insprut H- motor
Skrivet av: marcussilfors skrivet januari 10, 2010, 12:15:59 PM
Är det nödvändigt att öka trycket om man köpt trimkam? eller äre bara användbart vid portning?
en trimmkam me högre lyft agerar ju på samma sätt som en portning (släpper in mer luft) sen om du ska få ut effekten ur kammen måste du nästan porta ( sen finns det ju kammar som lyftet inte är större på utan bara ändrar vinklar) ger du motorn mer luft så måste du ge den mer bränsle annars finns risk för brända kolvar.....
Titel: SV: Insprut H- motor
Skrivet av: Knarren skrivet januari 12, 2010, 08:01:56 AM
Okej, tackar för alla svar :)
Titel: SV: Insprut H- motor
Skrivet av: Sebastian_Eriksson skrivet januari 19, 2010, 18:56:26 PM
Kan ha fel men att "justera" styrtryksregulatorn som sitter vid termostathuset ändrar väll bara styrtrycket, alltså blir det samma sak som att skruva på co-skruven. Original sitter styrtrycksregulatorn där för att ge bilen mer bränsle vid tex. kallstart. Så för att höja bränsletrycket i spridrarna måste man väll lägga imellan brickor vid bräsletrycksregulatorn som sitter vid luftsliden.
Titel: SV: Insprut H- motor
Skrivet av: volyota skrivet januari 19, 2010, 20:18:30 PM
om du inte sänker styrtrycket så får den mindre soppa när du varvar den hårt  sänker du styrtrycket så har man ett mindre motstånd till kolven som ökar o minskar bränslet snabbare gas svar o mindre motstånd betyder att den får mer bränsle högre upp i varv registret---sen när man nu sänkt styrtrycket då justerar man bränslemängden= CO----saab med väldigt vass kam och fullportat extraktorrör styrtryck ca2.3-2.5- --volvo vass kam ca12.7-14.7mm i lyftduration ca 300 fullportat extraktorrör styrtryck ca 2.2-2.3 con på ca 1500-2000varv1.8-2.2  4500-5000 varv ca 4.5-5.5  ---MEN SEN ÄR DET UPP TILL VAR OCH EN ATT JUSTERA SOM DEN VILL