Folkrace forum
Trimma => Saab => Ämnet startat av: Jonathan Berglund skrivet november 14, 2010, 23:28:47 PM
-
Tjenare, har suttit och letat efter hur 108 kamen ska stå nu ett tag men har inte funnit något..
Hur ska den stå egentligen?
Övriga uppgifter om kamen skulle kunna vara kul att veta också :)
MVH jonathan
-
Snart 200 som kollat på tråden men ingen som skrivit, verkligen ingen som åker med 108 kam?
-
jag har allt åkt med 108 men ja har ingen aning om hur den var inställd.
ja ställde den på 0 (OBS inte 0 på kammens orginal märkning) utan där insug och avgasventilerna är lika öpna.
sen är det bara att testa ett var eller 2 och sen ställa den lite tidigare och testa igen. tills man är nöjd.
om det är en h-motor så moste du öven ställa om tändningen varge gång du ändrar kammen.
-
Tackartackar, Hur är den att köra? Snäll, trött, varvillig, mycket botten?
Gott nytt år btw
//jonathan
-
Jag har kört en bil med 108 kam och den bilen var väldigt snäll att köra. Men jag saknade lite att den tog slut rätt fort hade kunnat varva lite till.
-
Jag har åkt med 108a kam och skellet svänghjul och det varvade som bara fan, upplevdes inte trött alls enligt mig.
-
vad jag har hört så ska 108 kammen stå 2 grader på svänghjulet :)
-
Tjaa Jonte!
Jag har alltid ställt insugsventil 2,6-2,8 ner tryckt på 4ans cylinder.
0 på svänghjulet.
37grader på tädningen vid 3000 varv :)
Men de är ju vad jag kör :)
Lånar tråden & frågar hur ni ställer 122 kammen då :)
Hur ventilerna står på noll, kör ni 2,3,4 grader på svänghjulet? osv osv
-
jeespeerak: ställ motorn på noll, sen vrid kammen så att insugsventilen på 4ans cylinder öppnar 0,6-0,8 mer än avgas
-
Ska jag pröva, tack för hjälpen :)