Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Kamaxel V16 109°  (läst 8999 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad saab95v4

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
Kamaxel V16 109°
« skrivet: januari 23, 2011, 19:15:09 PM »
Hej. Har en kamaxel som är märkt V16 109° sitter på Saab 99 H-motor.
Undrar vad detta är för kam och hur den ska ställas in.

Fick svar av någon "Lindberg" på Eriks folkracesida som påstod att den är vanlig i volvo turbo. Om det är samma kam vi menar vet jag dock inte.
Han gav iallafall värdena 268 i dur 12.2 i lyft förställ 2.0, Har aldrig ställt en kamaxel seriöst om man säger så skulle vilja ha hjälp med hur man ställer in efter dessa värden. Om det nu är samma kam.

Killen jag köpte den av hade köpt kammen av någon snubbe som slipat den i upplandstrakten. Tror han var aktiv i skepptuna eller något.

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #1 skrivet: januari 23, 2011, 22:23:58 PM »
det är en kopia på en enem kam ja den kan till och med vara slipad av han som slipar åt enem eller har slipat dvs en forslöv kam---skruva ur tändstiftet och vrid upp ettans kolv i topp sätt i en skruvmejsel i tändstifts hålet vrid lite på vränghjulet fram o tillbaka tills du känner ett exakt läge där kolven vänder där är noll på veven gör ett märke så du vet var noll är märk noga.. ställ kammen så att ettans nockar står upp som i ett v vrid kammen framåt tills fyrans insug tryckare blir ned tryckt 2mm mät så noga som det går gärna med en mätklocka... skruva fast kamdrevet som du har filat ovala skruvhål i vrid motorn två varv gör en ny mätning så det stämmer
och lyckas inte det gör om proceduren till det stämmer  ----lindberg


Utloggad saab95v4

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #2 skrivet: januari 24, 2011, 10:16:08 AM »
Hejsan, tack för svar. Kan mycket väl stämma att det är en kompis till forslöv, har hört det jag med. Det enda jag fått fram hittils av kammen är att den ska vara rätt så snäll, passa bra till motorer som är lagom trimmade.

Men du, kan man inte gå efter 0 på svänghjulet då. Så att man har det ungefär där, och sen fininställa genom att känna på kolven?

När ettans nockar står i ett V är fyrans ventiler helt stängda då eller? eller är det så att insuget ska vara 2 millimeter mer nertryck än avgas?

Samt hur ska tändningen stå och vad för ventilspel?

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #3 skrivet: januari 24, 2011, 20:12:36 PM »
mät bara så det är 2mm på insugets tryckare på 4ans insug...ventilspel insug ca 0.30-0.35 utblås35-0.40  tändning max vid fullt utslagna vikter 34 grader vid ca 3500rpm

Utloggad saab95v4

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #4 skrivet: januari 24, 2011, 21:26:12 PM »
mät bara så det är 2mm på insugets tryckare på 4ans insug...ventilspel insug ca 0.30-0.35 utblås35-0.40  tändning max vid fullt utslagna vikter 34 grader vid ca 3500rpm


Hej igen, Får ursäkta om jag ställer många frågor men har aldrig gjort detta förr och har inte särskilt bråttom så tycker det är bättre om jag får allt rätt från början.

Om jag förstått det rätt så ska det vara 2mm som tryckaren sticker upp så att säga ur kamaxelbryggan eller vad det heter.?


Där har jag försökt illustrera vad jag menar, om man ska sätta exempelvis skjutmått eller något mer exakt och kolla så att insuget sticker upp 2 mm från "bryggan"?
Självklart ska kammen vara under överfallet, men det här var det bästa jag kunde rita på en dator:P



Sen har jag en till fråga angående ventilspel, det mäter man väl genom att sätta in bladmått mellan kammen och tryckaren när kammen går fri. Och ska då alla ventieler ha samma? Alltså att alla insug har exempelvis 0.3 och avgas 0.40??

Tack för all hjälp hittils.

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #5 skrivet: januari 24, 2011, 22:12:17 PM »
när du börjar justera kammen ska kamnocken inte trycka på lyftaren ..du ska vrida kammenframåt så att lyftaren trycks ner 2mm där har du rätt läge            eller titta på¨den här sidan står lite om trimning....home.swipnet.se/fordracing/trimm.htm

Utloggad saab95v4

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #6 skrivet: januari 24, 2011, 22:20:40 PM »
Ok tror jag fattar, Man ska alltså trycka ner insugstryckaren 2mm från det att den är i "orört" läge.?

Du skulle inte kunna svara på min fråga angående ventilspel också så vore jag grymt tacksam.

mvh

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #7 skrivet: januari 24, 2011, 22:54:42 PM »
det stämmer med ventilspelet som du skrivit

Utloggad saab95v4

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #8 skrivet: januari 25, 2011, 10:16:19 AM »
Ok tack för all hjälp du bidragit med, kommer säkerligen behöva mer svar sedan och hoppas på hjälp även då:P.

En sista fråga angående ventilspelet bara då jag noterade en grej nu.

Insug 0.30-0.35
Avgas 0.35-0.40

Det här skrev du, ska jag då tolka det som att avgas alltid ska ha 0.05 mer ventilspel än insug?
D.v.s att om Insug är 0.30 så sätter jag avgas på 0.35. Om insug är 0.35 sätter jag avgas på 0.40 O.S.V.

Eller spelar skillnaden mellan avgas och insug ingen roll? bara dom matchar dom andra avgas/insugsventilspelen?

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #9 skrivet: januari 25, 2011, 10:35:52 AM »
alltid lite mer spel på avgas

Utloggad saab95v4

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #10 skrivet: januari 26, 2011, 16:58:18 PM »
Hej igen, gick ut och skulle testa lite på toppen med kamaxeln. Toppen är alltså lös med endast kamaxel i. Men jag vart så konfunderad att jag måste ställa lite mer frågor.

1. Jag ställde kammens nockar som ett V som du sa, och vred därefter kammen i motorns rotationsriktning så att insugstryckaren på 4:ans cylinder skulle tryckas ner 2mm ifrån ursprungsställningen. När jag hade mätt på ett ungefär att jag tryckt ner den 2 mm, så noterade jag att då blir ju avgasventilen mer öppen på 4:ans än insugsventilen.

Och vad jag läste på den där länken du skicka "ford trim eller nåt liknande" så står det att insugsventilen ska vara lite mer öppen än avgasventilen på 4:ans cylinder när motorn är nollad.

Nu sitter ju inte toppen på en motor, men måste ju vara samma princip eftersom jag satte nockarna som ett V på 1:an.

Har även en till fråga, 1:ans nockar kan man väl inte börja som ett V utan man får dra tillbaka den lite så att 4:ans insugstryckare går fritt för att sen trycka ner den 2mm och då står dom som ett V.

Hoppas du förstår vad jag babblar om, men det står helt still i min skalle och hoppas på din hjälp.

Utloggad saab95v4

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #11 skrivet: februari 06, 2011, 21:12:08 PM »
Hej igen undrar lite över just detta som du också skrev förut
:tändning max vid fullt utslagna vikter 34 grader vid ca 3500rpm
Vad menas med fullt utslagna vikter?? och 34 grader, så många grader finns det väl inte märkt på svänghjulet, eller?

Utloggad Sigmaniac

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #12 skrivet: februari 14, 2011, 19:08:51 PM »
Hej jag kan bara tipsa dig om att läsa det som jag skriver nedan noga så ska du nog kunna få till kammen... O0


Om du inte vet inställning eller säg att kammen saknar noll märke, justera så att 4:ans insug har öppnat 0.5-0.8 mm mera än avgas-ventilen när ettans kolv står i topp( top death center) . Detta stämmer i stort sätt på samtliga kamaxlar. Om du minskar ventilens öppningsmått (senare öppning) så får du bättre botten-drag, ökar du (tidigare öppning) så varvar motorn mer men med sämre vrid som följd. Prova dig fram.

Utloggad Sigmaniac

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #13 skrivet: februari 14, 2011, 19:15:29 PM »
Sen det där med 34 grader som du ser så ska du varva motorn runt 3500varv sen ställer du fördelaren med hjälp av tändlampa.
Vikterna fullt utslagna är lika med att vikterna i fördelaren ska vara helt utslagna (öppna)

 :goodluck:

Utloggad saab95v4

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #14 skrivet: februari 14, 2011, 20:50:18 PM »
Ok tack för svar, Det var volyotas förklaring som förvirrade mig litegrann, det där med att kammens nockar ska stå i ett V på ettans cylinder, Jaja detta står att läsa lite högre upp om du har lust att försöka reda ut vad han menade.

Man kan inte få tändningen någorlunda utan bilen igång (vilken grad?) för har för tillfället inget stroboskop men funderar på att införskaffa.